Wie is wie
Helena Taelman
Profiel
Hoofdwerkplek
Campus Aalst
Kwalestraat 154
9320 Aalst
9320 Aalst
Contactgegevens
- helena.taelman@odisee.be
Werkplekken
Rollen & functies
- Lid Onderwijsteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Kernteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Onderzoeksgroep Onderwijs
Publicaties
Publications - results
Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)
-
Werken aan narratieve vaardigheden met jonge kinderen die nood hebben aan extra taalondersteuning (opens in a new window)Kleine Kinderen Grote Kansen. Taal aan zet. Samen voor grote onderwijskansen., Location: Antwerpen
-
Hoe kan je leraren bereiken met een blog over onderzoek en innovatie? Tips van Kleutergewijs (opens in a new window)School houdt van onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Location: Brussel
-
Evidence informed kleuteronderwijs in Vlaanderen (opens in a new window)ResearchEd Belgiƫ 2021, Location: Mechelen
-
Effectief woordenschatonderwijs in de kleuterklas (opens in a new window)VELOV, Date: 2014/01/26 - 2014/01/26, Location: Mechelen
-
Bouwen aan taaltrajecten in het kleuteronderwijs (opens in a new window)Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking, Location: Antwerpen
-
Taalondersteuning voor kleuters die daar extra nood aan hebben (opens in a new window)ResearchEd Belgiƫ 2021, Location: Mechelen
-
How to bridge research and practice with a blog (opens in a new window)EECERA 2021, Location: Online
-
Wereldwoorden in de kleuterklas (opens in a new window)Jaarlijks colloquium van de directies van de katholieke basisscholen van het bisdom Gent, Date: 2014/02/20 - 2014/02/20, Location: Houffalize
-
Voorstelling van de blog Kleutergewijs (opens in a new window)Kleine kinderen, grote kansen. Hoe samen kinderarmoede aanpakken, Date: 2018/11/28 - 2018/11/28, Location: Brussel
-
Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs (opens in a new window)Kleine Kinderen Grote Kansen, Location: Brussel
-
Zes bouwstenen voor een effectief taaltraject: Kleuteronderwijs (opens in a new window)Online studiedag CNO, Location: Antwerpen
-
Nog meer taalgroeikansen voor kleuters (opens in a new window)Digitaal onderwijscongres Taal en leren, Location: Brugge
-
A self-assessment tool to promote child: Participation in european ECEC centres (opens in a new window)EECERA Online Festival, Location: Zagreb
-
Kleutergewijs.be (opens in a new window)Equality & Inclusion Conference, Location: Utrecht
-
Taal(integratie)trajecten (opens in a new window)Interne workshop voor de inspectie, Location: Online
-
Kleutergewijs (opens in a new window)Grensverleggers 2019, Date: 2019/10/11 - 2019/10/11, Location: Brussel
-
Wereldwoorden: een voorleesprogramma voor de kleuterklas (opens in a new window)ORD dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
-
How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)STE[A]M in classroom, Date: 2019/04/01 - 2019/04/04, Location: Greece
-
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)Hoe aan de slag met STEM en taal in de kleuterklas?, Date: 2020/09/22 - 2020/09/22, Location: Antwerpen
-
How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)ESERA, Date: 2019/08/26 - 2019/08/30, Location: Italy
-
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)Pedagogische studiedag scholengemeenschap Katholieke Basisscholen Aalst (KBA), Date: 2019/10/02 - 2019/10/02, Location: Aalst
-
How to adapt STEM activities to multilingual preschoolers with a low SES? (opens in a new window)EECERA, Date: 2019/08/20 - 2019/08/23, Location: Greece
-
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)STEMbasisnet vorming, Date: 2019/11/12 - 2019/11/12, Location: Brussel
-
How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)International Week Odisee, Date: 2018/03/12 - 2018/03/15, Location: Aalst
-
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)Dag van het kleuteronderwijs: goesting in STEM!, Date: 2020/01/30 - 2020/01/30, Location: Gent
-
STEM op taal voor kleuters: de wereld ontdekken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk taal stimuleren (opens in a new window)STEM op taal voor kleuters, Date: 2020/01/28 - 2020/01/28, Location: Brussel
-
Kaatje Klank. Een taalmethodiek om het klankbewustzijn en de articulatie te stimuleren in de kleuterklas (opens in a new window)VELOV-conferentie, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
-
Luister, Kaatje Klank speekt, of is het sprrreekt? Een taalmethodiek om articulatievaardigheden en het klankbewustzijn te stimuleren in de kleuterklas (groep 1) in functie van voorbereidend lezen (opens in a new window)Onderwijs Research Dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
-
Poster presentation: Kaatje Klank, a playful, evidence-based method to support preschoolersā phoneme awareness and articularoy proficiency (opens in a new window)EECERA, Date: 2015/08/30 - 2015/09/03, Location: Dublin
-
Klankbewustzijn en articulatie stimuleren met Kaatje Klank: een effectiviteitsstudie (opens in a new window)VVL congres, Date: 2016/05/20 - 2016/05/20, Location: Gent
-
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ć©n tegelijk de taal stimuleren? Stem op taal (opens in a new window)Navorming via Odisee Advanced education, Date: 2021/01/26 - 2021/01/26, Location: Aalst
-
STEM in dialoog (opens in a new window)School ā” onderzoek, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Brussel
-
De waarde en beperkingen van woordenlijsten voor de kleuterklas (opens in a new window)Fons; 2019; Vol. 8; pp. 36 - 37
-
Aandacht voor letters en klankbewustzijn: mag het of mag het niet? (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2015
-
6 nieuwtjes over taalontwikkelende gesprekken in de kleuterklas (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2015
-
Zet 3- en 4-jarigen samen en de oudste kleuters blijven op hun leerhonger (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2015
-
SMS-jes aan ouders met taaltips voor thuis (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2014
-
Zes tips voor betere letterkennis in de kleuterklas (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2015
-
6 nieuwtjes over woordenschat en taalplezier (opens in a new window)kleutergewijs; 2016
-
Hoe meer woorden leren in de kleuterklas? (opens in a new window)Website www.p-reviews.be; 2013
-
Sesamstraat: een banaan in jouw oor doet leren (opens in a new window)Kleutergewijs Blog; 2015
-
Kleuters verdienen meer denktijd (opens in a new window)kleutergewijs; 2018
-
Creativiteit komt niet zomaar vanzelf (opens in a new window)Kleutergewijs; 2018
-
Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in muziek (opens in a new window)Cajot, Guido; Mesotten, Marleen; Verbruggen, Jaantje
-
Tussen taal en thee. Een filmpje over taalontwikkelend lesgeven in de kleuterklas (opens in a new window)Zesentwintigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands ; 2012; pp. 128 - 131Mottart, A; Vanhooren, S
-
Meertaligheid is geen magie en geen miserie (opens in a new window)Kleutergewijs; 2018
-
Hypes in het kleuteronderwijs en wat ermee aan te vangen (opens in a new window)kleutergewijs; 2017
-
Wat zeggen toponderzoekers over kleuteronderwijs? (opens in a new window)kleutergewijs; 2017
-
Spreekkansen verdelen in de kleuterklas (opens in a new window)Kleutergewijs; 2020
-
Hoe STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas? (opens in a new window)https://kleutergewijs.wordpress.com/; 2019
-
Taalprojecten (opens in a new window)Loko Nieuwsbrief; 2014
-
Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in wiskunde (opens in a new window)Cajot, Guido; Mesotten, Marleen; Taelman, Helena
-
Sterke taal bij kleuters, da's afgesproken (opens in a new window)Klasse voor Leerkrachten; 2023
-
Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in wereldoriƫntatie (opens in a new window)Taelman, Helena; Verbruggen, Jaantje
-
Taaltest enkel zinvol mits genoeg ondersteuning in klas (opens in a new window)De Tijd (B); 2019Duyck, Wouter; Agirdag, Orhan; Taelman, Helena; Struys, Elsi
-
Spreekkansen verdelen in een kleutergroep. Wat kunnen we doen tegen ongelijkheid? (opens in a new window)MeerTaal; 2023; Vol. 11; iss. 2
-
Spelenderwijs "schrijven" tijdens wereldoriƫntatie of STEM (opens in a new window)Fons ; 2017; Vol. 4; pp. 36 - 37
-
Is epenthesis a means to optimize feet? A reanalysis of the CLPF database (opens in a new window)Journal Of Child Language; 2008; Vol. 35; iss. 2; pp. 439 - 452
-
Fillers as signs of distributional learning (opens in a new window)Journal Of Child Language; 2009; Vol. 36; iss. 2; pp. 323 - 353
-
A Focus Group Study on Participatory Practices in Early Childhood Education and Care Across Four European Countries (opens in a new window)Early Education And Development; 2024; Vol. 35; iss. 6; pp. 1292 - 1315
-
Syllable omissions and additions in Dutch child language: An inquiry into the function of rhythm and the link with innate grammar (opens in a new window)Language Acquisition; 2006; Vol. 14; iss. 1; pp. 115 - 117
-
Kleuters leren wereldwoorden (opens in a new window)Tijdschrift Taal voor opleiders en onderwijsadviseurs ; 2018; Vol. 8; iss. 12; pp. 6 - 11
-
Notes on Ingram's whole-word measures for phonological development (opens in a new window)Journal Of Child Language; 2005; Vol. 32; iss. 2; pp. 391 - 405
-
Wat beĆÆnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de kleuterklas? (opens in a new window)Fons; 2018; Vol. 7; pp. 38 - 39
-
PARTICIPA - Instrumentos de desenvolvimento profissional para a promoĆ§Ć£o do direito de participaĆ§Ć£o das crianƧas em contexto de jardim de infĆ¢ncia (opens in a new window)Cadernos de EducaĆ§Ć£o de InfĆ¢ncia (CEI); 2020; Vol. 120; pp. 42 - 45
-
Het effect van de klassikale interventie 'Kaatje Klank' op het foneembewustzijn van normaalontwikkelende Ć©Ć©n- en meertalige kleuters uit de tweede kleuterklas (opens in a new window)Logopedie ; 2017; Vol. 30; iss. 1; pp. 37 - 54
-
Childrenās participation right: The Lundy model applied to early childhood education (opens in a new window)The International Journal of Childrenās Rights; 2022; Vol. 30; iss. 2; pp. 374 - 401
-
De effectiviteit van woordenschatinterventies in de kleuterklas (opens in a new window)School of Education KULeuven; Leuven
-
Taal in de klas. Zes bouwstenen voor effectieve taaltrajecten (opens in a new window)Lannoo Campus; LeuvenISBN: 9789401485913
-
Wereldwoorden in de kleuterklas (opens in a new window)Het Schoolvak Nederlands, Date: 2015/11/13 - 2015/11/14, Location: Tilburg
-
Variation in children's word production: Can 'competence' models deal with young children's truncation patterns? (opens in a new window)PROCEEDINGS OF THE TWENTY-SECOND ANNUAL CONFERENCE OF THE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY; 2000; pp. 1058 - 105822nd Annual Conference of the Cognitive-Science-Society, Date: 2000/08/13 - 2000/08/15, Location: PA, UNIV PENNSYLVANIA, INST RES COGNIT SCI, PHILADELPHIA
-
How to make research accessible and attractive to ECEC professionals through a blog (opens in a new window)29th EECERA ANNUAL CONFERENCE; 2019; pp. 28 - 28EECERA ANNUAL CONFERENCE, Location: Thessaloniki
-
Hoe STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas? (opens in a new window)33ste Conferentie Onderwijs Nederlands; 2019HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, Date: 2019/12/22 - 2019/12/23, Location: Zwolle
-
Hoe haal ik nog meer uit mijn voorleesmomenten? (opens in a new window)Wat is effectief leesonderwijs? De inzichten uit het project 'Les in lezen' - live online nascholing, Location: Online
-
Children's voices in early childhood education. Section: Turning up the volume -practices positioning children in everyday setting (opens in a new window)Emerald Studies in Child Centred Practice: Voice, Collaboration and Change; 2022; Vol. 2Taelman, Helena; BoderƩ, AnneleenEmerald
-
Taalontwikkelend lesgeven, hoe doe je dat? (opens in a new window)Steverlynck, Ann; Taelman, Helena; Van Rentergem, Dorien; De Clippel, Veerle; van Bergen, Tinneke; Callebaut, Ine; Timmermans, Saskia; Van Nieuwenhuyze, Elke; Van Gastel, Rob; Neels, Lutgard; Rombouts, Ria; Mornie, Joke; Van Hauwermeiren, Els; Daeseleire, Veerle; De Vos, Riet; Ackerman, Karen; De Munter, Eddy; Wuyts, Ann; Van Hoyweghen, Dorothea; Vrijders, Joke; De Moor, An