We ontwikkelen een educatieve aanpak gericht op het versterken van de leerkracht om democratische vaardigheden in te oefenen in een superdiverse klas. We richten ons in de eerste plaats op het ontwikkelen van een context waar leerlingen zich āthuisvoelenā. Zo werken we aan āde democratische proeftuinā, een veilige omgeving waar jongeren het samenleven kunnen inoefenen.
In het project COntent verdiepen we ons in de opportuniteiten die generatieve AI biedt voor de contentmarketeer en begeleiden we de Vlaamse kmo met de toepassing ervan binnen hun contentmarketingactiviteiten.
In het project De leesscan 2.0 ontwikkelen we een leesscan, een digitale tool waarmee we leerkrachten basisonderwijs ondersteunen om hun leesonderwijs te versterken.
Onze studenten bundelen de krachten met landbouwers en experten om datagedreven oplossingen, in de vorm van een (demo)app, slim te combineren met hedendaagse landbouwuitdagingen rond klimaat, water, veerkracht en innovatief ondernemerschap!
In dit project zetten we in op de kwantiteit en kwaliteit van individuele spreekkansen bij kinderen die baat hebben bij extra taalondersteuning. Spreekkansen zijn niet gelijk verdeeld in veel klassen. Dat ontneemt sommige kinderen kansen om aan hun taalvaardigheid te werken. Via observatietools wakkeren we het urgentiebesef aan en geven houvast aan leerkrachten om de interactiekwaliteit met en tussen de kleuters te verhogen.
Met Redeneerling willen we de redeneervaardigheden van leerlingen stimuleren. We starten in enkele secundaire scholen een traject op met interdisciplinaire leerkrachtenteams en evalueren of de ontwikkelde methodiek een verhoogde redeneervaardigheid teweegbrengt.Ā
Hoe buig je controversiĆ«le themaās in de klas om tot leerkansen voor leerlingen? In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een methodiek om waardegeladen kritisch denken te bevorderen bij leerlingen in de klas en tijdens museumbezoeken over gevoelige themaās.
Hoe maak je jongeren weerbaar tegenover wetenschappelijke mis- en desinformatie? In dit ontwikkelingsonderzoek werken we aan mediawijsheid binnen een wetenschapscontext in zowel het secundair onderwijs als in musea.