We ontwikkelen een werkbare tool om het welzijn van mensapen in dierentuinen te meten. Mensapen nemen, omwille van hun nauwe verwantschap met de mens en hun hoge cognitieve ontwikkeling, een belangrijke plaats in bij ethische debatten over het houden van deze soorten in dierentuinen. We brengen de huidige praktijken qua voedingsmanagement, huisvesting en verzorging van mensapen in Europese dierentuinen in kaart.
We ontwikkelen een educatieve aanpak gericht op het versterken van de leerkracht om democratische vaardigheden in te oefenen in een superdiverse klas. We richten ons in de eerste plaats op het ontwikkelen van een context waar leerlingen zich āthuisvoelenā. Zo werken we aan āde democratische proeftuinā, een veilige omgeving waar jongeren het samenleven kunnen inoefenen.
In het project COntent verdiepen we ons in de opportuniteiten die generatieve AI biedt voor de contentmarketeer en begeleiden we de Vlaamse kmo met de toepassing ervan binnen hun contentmarketingactiviteiten.
Onze studenten bundelen de krachten met landbouwers en experten om datagedreven oplossingen, in de vorm van een (demo)app, slim te combineren met hedendaagse landbouwuitdagingen rond klimaat, water, veerkracht en innovatief ondernemerschap!
Goed dierenwelzijn is een groeiend maatschappelijk topic dat ook steeds meer impact heeft op commerciƫle activiteiten met productiedieren, ook bij aquacultuur. Met dit project willen we een soortspecifiek welzijnsprotocol voor de zoetwaterkabeljauw ontwikkelen.
Met Redeneerling willen we de redeneervaardigheden van leerlingen stimuleren. We starten in enkele secundaire scholen een traject op met interdisciplinaire leerkrachtenteams en evalueren of de ontwikkelde methodiek een verhoogde redeneervaardigheid teweegbrengt.Ā
Hoe buig je controversiĆ«le themaās in de klas om tot leerkansen voor leerlingen? In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een methodiek om waardegeladen kritisch denken te bevorderen bij leerlingen in de klas en tijdens museumbezoeken over gevoelige themaās.
Hoe maak je jongeren weerbaar tegenover wetenschappelijke mis- en desinformatie? In dit ontwikkelingsonderzoek werken we aan mediawijsheid binnen een wetenschapscontext in zowel het secundair onderwijs als in musea.