Who is who
Johan De Wilde
Dienst Onderwijs en Kwaliteit / Studiegebied Onderwijs
Profile
Main workplace
Campus Aalst
Kwalestraat 154
9320 Aalst
9320 Aalst
Contact details
- johan.dewilde@odisee.be
Workplaces
Roles and functions
- Medewerker Dienst Onderwijsontwikkeling en Kwaliteitszorg (DOK)
- Lid Onderwijsteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Kernteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Resonantieraad Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Onderzoeksgroep Onderwijs
Publications
Publications - results
This information is based on the Lirias data. For more information go to lirias (opens in a new window)
-
Coachen en feedback geven (opens in a new window)CO-creatiedag, Date: 2022/10/05 - 2022/10/05, Location: Aalst
-
Leraar worden en blijven (opens in a new window)Studiedag van de scholengemeenschap, Date: 2022/02/04 - 2022/02/04, Location: online
-
De startende leraar en de mentor. Wie zijn ze en wat hebben ze precies nodig? (opens in a new window)Starterscursus, Date: 2022/10/25 - 2022/10/25, Location: Brussel
-
Samen goed begonnen is samen half gewonnen. De mentor als wegwijzer, coach en verbinder (opens in a new window)Dag Van de aanvangsbegeleiding, Date: 2022/11/30 - 2022/11/30, Location: Kortrijk
-
Startende leraren begeleiden doen we samen (opens in a new window)Teachers' day, Date: 2023/03/22 - 2023/03/22, Location: Leuven
-
Starten (opens in a new window)Vorming starters/mentoren FOPEM, Date: 2024/10/03 - 2024/10/03, Location: Brussel
-
MyCompass - Bridging the gap between education and the workplace (opens in a new window)Businet brunch, Date: 2020/12/15 - 2020/12/15, Location: online
-
Hoe geef je huiswerkbegeleiding op een positieve manier? (opens in a new window)workshop voor huiswerkbegeleiders, Date: 2022/11/08 - 2022/11/08, Location: Aalst
-
Waar afspraken over een draagkrachtprocedure toe kunnen leiden (opens in a new window)Studiedag: Wanneer de school geen antwoorden meer heeft voor jongeren..., Date: 2024/05/30 - 2024/05/30, Location: Brussel
-
Een frisse blik op onderwijs, grenzeloos inspirerend (opens in a new window)Een frisse blik op onderwijs, grenzeloos inspirerend, Date: 2024/05/31 - 2024/05/31, Location: Brussel
-
De uitdagingen voor het onderwijs zijn ook de onze (opens in a new window)Meester in didactiek, Date: 2023/05/26 - 2023/05/26, Location: Antwerpen
-
OpenScholendag 2024 voorbereidend webinar (opens in a new window)Openscholendag, Date: 2024/05/08, Location: online + in Vlaamse scholen
-
OpenScholendag 2024 voorbereidend webinar (opens in a new window)OpenScholendag, Date: 2024/05/14, Location: online (+ in scholen)
-
Effectief coachen? een flexibele coach en vier types ondersteuning (opens in a new window)LoopbaanVisie; 2024; Vol. 2024; iss. januari; pp. 50 - 54
-
Dilemma's en uitdagingen voor vorming van kleuteronderwijzers in Vlaanderen (opens in a new window)Tijdschrift voor Lerarenopleiders ; 2018; Vol. 39; iss. 1; pp. 77 - 86
-
Leren van en met elkaar (opens in a new window)School- en Klaspraktijk; 2023; Vol. 63; iss. 3; pp. 2 - 7
-
Nadenken over luisteren Hoe kunnen we ons organiseren opdat het goede gedrag meer kans maakt en het foute gedrag bemoeilijkt wordt? (opens in a new window)Zorgbreed; 2018; Vol. 16; iss. 2; pp. 2 - 5
-
Kleuter of schoolkind (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind; 2024; Vol. 9; iss. mei 2024; pp. 30 - 35
-
Werken rond water. duurzaamheidsopdracht (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind; 2019; Vol. 2019; iss. 4; pp. 14 - 17
-
Nieuwe routes naar het leraarschap: Teach for Belgium (opens in a new window)VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders; 2019; Vol. 40; iss. 4; pp. 311 - 324
-
Thema's: aansluiten bij leefwereld? (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind ; 2016; Vol. 2016; pp. 4 - 6
-
Genderbewust handelen in de kleuterklas (opens in a new window)Zorg Primair ; 2017; Vol. 2017; iss. 1; pp. 6 - 7
-
Gedrag belonen of niet? (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind ; 2017; Vol. 2017; pp. 28 - 31
-
Opinie (opens in a new window)Stan magazine; 2019; iss. 4; pp. 23 - 25
-
Goed begonnen is half gewonnen (opens in a new window)Kleuterzaken; 2024; Vol. 1; iss. 3; pp. 10 - 12
-
Wat is de logica achter de daling van de onderwijskwaliteit? (opens in a new window)DE DEMOCRATISCHE SCHOOL; 2024; Vol. 99; iss. september 2024; pp. 39 - 40
-
Kleuters laten doordenken, stilstaan bij patronen (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind; 2020; Vol. 2020; iss. 2 oktober 2020; pp. 6 - 9
-
How does newly qualified teachers' collegial network foster their feedback-seeking behaviour and job satisfaction? (opens in a new window)Teachers And Teaching; 2022; Vol. 28; iss. 6; pp. 703 - 723
-
Stilstaan bij de tijd (opens in a new window)HJK: De wereld van het jonge kind ; 2018; Vol. 45; iss. 8
-
Succesvol starten doe je samen (opens in a new window)Onderwijsblad; 2024; Vol. 2024; iss. mei; pp. 50 - 51
-
The impact of an interaction-based classroom program on executive function development in low-SES preschoolers: first support for effectiveness (opens in a new window)Frontiers in Education; 2023; Vol. 8; pp. 1 - 15
-
Met MyCompass op weg naar levenslang leren (opens in a new window)SRSP Training resources for induction, Date: 2021/11/09 - 2021/11/09, Location: online
-
Startende leraren en aanvangsbegeleiding (opens in a new window)Startende leraren en aanvangsbegeleiding, Date: 2022/01/18 - 2022/01/18, Location: Aalst, Odisee
-
The complexity of integrating service learning in a curriculum (opens in a new window)2nd European Conference on Service-Learning in Higher Education, Date: 2019/09/19 - 2019/09/21, Location: Antwerp
-
Onderwijsinnovatie bestaat niet, als ze niet wordt toegepast (opens in a new window)VFO-studiedag #OnderwijsOnderzoek@Home, Date: 2020/10/22 - 2020/10/22, Location: online
-
Talentgericht werken, deel 2 (opens in a new window)Talentgerichtwerken, teamnascholing, Date: 2018/06/01 - 2018/06/01, Location: Sint-Guido college, Anderlecht
-
Talentgericht werken, deel 1 (opens in a new window)talentgericht werken, deel 1, Date: 2018/04/30 - 2018/04/30, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
-
Talentgericht werken, deel 2 (opens in a new window)Talentgericht werken in de brede eerste graad SO, Date: 2018/05/08 - 2018/05/08, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
-
Talentgericht werken, deel 3 (opens in a new window)talentgericht werken in brede eerste graad SO, Date: 2018/05/24 - 2018/05/24, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
-
Internationalisering: Over het muurtje kijken bij het opleiden van leraren en lerarenopleiders (opens in a new window)Werkconferentie Samenwerken in maatwerk, Date: 2023/11/10 - 2023/11/10, Location: Utrecht
-
Executive Functions (opens in a new window)Netwerkevenement LOP Kust, Date: 2018/04/24 - 2018/04/24, Location: Hotel Royal Astrid, Oostende
-
Leren Durven Coachen (opens in a new window)SETT 2023, Location: Gent
-
Starters begeleiden doe je samen (opens in a new window)Starters begeleiden doe je samen, Location: CC Beveren
-
Coachen op de grens van opleiding en werk (opens in a new window)Coachen op de grens van opleiding en werk, Location: Brussel
-
Starten (opens in a new window)FOPEM federatie methodescholen, Date: 2020/10/01 - 2020/10/01, Location: Brussel, Huis van het Nederlands
-
Startende leraren en aanvangsbegeleiding. Introductie in de belangrijkste denkkaders (opens in a new window)Startende leraren en aanvangsbegeleiding. Introductie in de belangrijkste denkkaders, Location: Aalst
-
De gouden formule voor startende leraren (opens in a new window)SETT, Date: 2022/02/23 - 2022/02/24, Location: Gent, Flanders Expo
-
Het perspectief van een opleidingscoördinator in de lerarenopleiding (opens in a new window)Onderwijsnamiddag: Verankeren van identiteit IN diversiteit, Date: 2013/04/25 - 2013/04/25, Location: Mechelen
-
Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters (opens in a new window)Speel je mee? Landeling congres over het onderwijs aan jonge kinderen, Date: 2017/04/05 - 2017/04/05, Location: Bussum, Nederland
-
Talentgericht werken, deel 1 (opens in a new window)Talentgericht werken teamworkshop, Date: 2018/04/27 - 2018/04/27, Location: Sint-Guido college, Anderlecht
-
Verkenning van de EF bouwstenen (opens in a new window)Buitengewoon Sterk!, Date: 2020/01/29 - 2020/01/31, Location: Oostende
-
EF x Buitengewoon Sterk! (opens in a new window)Buitengewoon sterk!, Date: 2020/01/29 - 2020/01/31, Location: Oostende
-
De talentenkaart: surfen op de golven van verschillen (opens in a new window)Dynamiek van verschillen, themadag leidinggevenden, Date: 2017/11/10 - 2017/11/10, Location: Brussel
-
Coaching, de versterker van reflectie en professionele groei (opens in a new window)Eigentijds professioneel, Date: 2022/03/17 - 2022/03/18, Location: Brugge
-
Co-teaching in Finland: reflecties bij impressies ter plaatse (opens in a new window)Onderwijsdag VSKO, Samenwerken vanuit identiteit. Co-teaching, team-teaching en andere vormen, Date: 2014/05/07 - 2014/05/07, Location: Mechelen
-
Veerkracht en druk, twee kanten van dezelfde medaille. een actieve workshop rond verrassende denkkaders (opens in a new window)Themadag leidinggevenden. Groeien naar ene veerkrachtige organisatie.
-
Teamleren vanuit de blog (opens in a new window)Kleutergewijs gaat life: ontmoetingsdag, Date: 2016/06/07 - 2016/06/07, Location: Brussel
-
MyCompass: tool voor laagdrempelige coaching (opens in a new window)Soft skills aan het werk, Date: 2021/11/16 - 2021/11/16, Location: online
-
Global classrooms - etwinning als innovatieve lespraktijk in de lerarenopleiding (opens in a new window)Een frisse blik op onderwijs: grenzeloos inspirerend, Location: Brussel
-
Startende leraren en aanvangsbegeleiding (opens in a new window)Startende leraren en aanvangsbegeleiding, Location: Aalst, Odisee campus
-
Coachen met MyCompass (opens in a new window)Webinar (Leer)loopbaandenken, Date: 2021/01/08 - 2021/01/08, Location: online
-
Reflecties en inzichten vanuit de systeembrede analyse curriculumontwikkeling en futureproof curricula (opens in a new window)Systeembrede analyse futureproof curricula, Date: 2024/10/11 - 2024/10/11, Location: Gent
-
MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)LNO2 congres UCLL, Location: Leuven
-
MyTalentCompass: van student tot startende werknemer. Met kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)Velov, Date: 2018/02/08 - 2018/02/08
-
MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)School ♥ onderzoek: Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Herman Teirlinck gebouw, Brussel.
-
Naar een duurzaam TOP en POP met MyCompass (opens in a new window)workshop voor leerkrachten van Sint Quintinus Schoolgemeenschap in Hasselt, Location: Hasselt - Kiewit
-
The guidance of newly qualified teachers: How to do best? Effects of teacher support systems and collegial network on informal learning and job satisfaction (opens in a new window)EARLI SIG, Date: 2016/06/20 - 2016/06/22, Location: Zurich University, Swiss
-
Twee Vlaamse professionaliseringsinitiatieven voor lerarenopleiders: het belang van onderzoek centraal! (opens in a new window)VELOV-VELON, Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel
-
EARLI 2017 Social network of Newly Qualified Teachers (opens in a new window)EARLI, Date: 2017/08/28 - 2017/08/28, Location: Finland
-
Kleine Kinderen Grote Kansen (in BAKO Aalst) (opens in a new window)Transitiedag Kleine Kinderen Grote Kansen, Date: 2018/05/28 - 2018/05/28, Location: Brussel, Vlaams Parlement
-
Zet je EF-bril op (opens in a new window)OnderwijzersTop, Date: 2018/01/03 - 2018/01/03, Location: Gent
-
Van student tot startende werknemer: met MyTalent Compass op weg naar een leven lang leren (opens in a new window)Start to teach, Date: 2018/02/28 - 2018/02/28, Location: Aalst
-
MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)VLHORA congres 2018: Talent voor morgen. Meer waarde met hogescholen, Date: 2018/04/23 - 2018/04/23, Location: Brussel
-
Stick Together and Teach On: How Do The Characteristics of The Collegial Network Influence Newly Qualified Teachers’ Social Informal Learning and in Turn Their Job Satisfaction? (opens in a new window)XXXVI International Sunbelt Social Network Conference, Date: 2016/04/05 - 2016/04/10, Location: Newport Beach, California, USA
-
ORD 2017 Onderzoek Talentenkaart (opens in a new window)ORD, Date: 2017/07/29 - 2017/07/29, Location: Antwerpen
-
Curriculaire kaders implementeren vergt procesbegeleiding en afstemming met diensten (opens in a new window)Systeembrede analyse Futureproof curricula, Date: 2024/10/11, Location: Gent
-
Zet je EF-bril op (opens in a new window)Teamtraining EF MPI Kompas Sint-Niklaas, Date: 2020/10/09 - 2020/10/09, Location: MPI Kompas, Sint-Niklaas
-
Executieve functies in het kleuteronderwijs. Hoe? Zo! (opens in a new window)Seminarie - Strategische verkenning Onderwijs aan het jonge kind, Location: VAC Gent
-
Navorming 'Zet je EF-bril op' + maandelijkse coaching in de klas (opens in a new window)Navorming 'Zet je EF-bril op' Sint Niklaas, Date: 2018/10/25 - 2018/10/25, Location: Sint-Niklaas
-
Navorming 'Zet je EF-bril op' + maandelijkse coaching in de klas (opens in a new window)Navorming 'Zet je EF-bril op' Sint-Niklaas, Date: 2018/09/28 - 2018/09/28, Location: Sint-Niklaas
-
The effectiveness of an EF-intervention program for early childhood education. (opens in a new window)EARLI SIG 15 - Special Educational Needs, Date: 2018/09/12 - 2018/09/14, Location: Potsdam, Germany
-
Boosting executive functions in low SES preschoolers through an interaction-based classroom intervention (opens in a new window)International School Psychology Association (ISPA) Conference, Date: 2022/07/07 - 2022/07/10, Location: Leuven
-
De Startende leraar. Leraar worden en blijven (opens in a new window)Lannoo Campus; LeuvenISBN: 9789401467179
-
Coaching op de grens van opleiding en werk (opens in a new window)Lannoo Campus; LeuvenISBN: 9789401492744
-
Leren durven coachen (opens in a new window)Lannoo Campus; LeuvenISBN: 978 94 014 8049 9
-
Zet je EF-bril op - Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters (opens in a new window)Grimmonprez, Joke; De Wilde, Johan; De Zutter, Leendie Keure; BruggeISBN: 9789048631995
-
Wie potentieel heeft, bescherm je (opens in a new window)De Standaard; 2020; iss. 16/12/2020; pp. 34 - 35
-
Kleine kinderen, grote weldoeners (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Wat is mooi? Filosoferen met kleuters (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Ze komt eraan! Lichting 2016: een verhaal uit het hart (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Eek een spin. Hoe ingaan op de reacties van de kleuters (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Man, man, man… de lokroep om mannen naar het onderwijs te trekken jaagt hen weg (opens in a new window)Kleutergewijs, blog over onderzoek en innovatie in kleuteronderwijs ; 2017; Vol. 26
-
De appel als thema in de klas (opens in a new window)Kleutergewijs blog ; 2017; iss. 25; pp. 1 - 1
-
Daarom doen onderwijsexperts aan politiek (opens in a new window)Bloggerscollectief Onderzoek Onderwijs; 2019
-
Opwarming van het onderwijsklimaat (opens in a new window)Blog Dag van de wetenschap 2019; 2019
-
Woorden voor bij de nieuwe start (opens in a new window)https://onderzoekonderwijs.net/; 2020
-
Informeel leren is in. Wat betekent het voor de kleuterklas? (opens in a new window)Kleutergewijs.be; 2016
-
Belonen kan averechts werken (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Gezocht directeur m/v (opens in a new window)blogcollectief onderzoek onderwijs ; 2016
-
We kweken watjes (opens in a new window)Kleutergewijs.be ; 2016
-
Het weinige wat we weten over effectief kleuteronderwijs is best schokkend (opens in a new window)Kleutergewijs ; 2017; Vol. 20
-
Zet je EF-bril op (opens in a new window)presentatie op gemeenteraadcommissie personeel en welzijn Stad Aalst ; 2017; Vol. 12
-
Wablief, kleuterscholen hechten te veel belang aan leren? Een reactie op een krantenkop (opens in a new window)Kleutergewijs blog ; 2017; Vol. 1
-
Diversiteit om de diversiteit? (opens in a new window)De Standaard; 2022; pp. 28 - 28
-
Leraars zijn de beste adviseurs (opens in a new window)De Standaard; 2020; iss. 6 februari 2020; pp. 38 - 39
-
De meester moet geen master hebben (opens in a new window)De Standaard; 2022; pp. 26 - 26
-
Te weinig gediplomeerde leerkrachten gaan ook effectief voor de klas staan (opens in a new window)De Morgen; 2022; Vol. 29/8/2022; pp. 14 - 15De Wilde, Johan; Gordts, Pieter
-
Debat lerarenopleiding (opens in a new window)De Wilde, Johan; Rosius, Hanne; Hannes, Christine; Vanhoeck, Rinke
-
Talenten van jouw schoolteam (opens in a new window)Pimento; 2018; Vol. 2018; pp. 13 - 13
-
De pedagogische studiedag is dood (opens in a new window)De Standaard online; 2019
-
"Wees de coach die de ander nodig heeft" (opens in a new window)Ondernemers; 2023; Vol. 2023; iss. sept; pp. 16 - 16
-
Steeds meer kinderen worden thuis weinig gestimuleerd (opens in a new window)De Morgen; 2024; Vol. 24/2/2024; pp. 8 - 8
-
“Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat” (opens in a new window)Klasse school direct voor directies; 2024
-
Pedagoog: "Minimumdoelen voor kleuters zijn slecht idee". (opens in a new window)radio programma De Wereld Vandaag Radio 1 en website vrt nws; 2024
-
Kleuterkuren? Straffen noch belonen, maar wat dan wel? (opens in a new window)Klasse voor Leerkrachten; 2020; Vol. 021; iss. september 2020; pp. 10 - 11
-
Nieuw manifest vraagt betere begeleiding leerkrachten: "Pedagogische studiedag is niet genoeg" (opens in a new window)Vrt-website en VRT-journaal van die dag; 2019
-
Johan De Wilde over aanvangsbegeleiding (opens in a new window)Buiten de krijtlijnen; 2021
-
Wie of wat lost het lerarentekort op (opens in a new window)Het Kwartier; 2024; iss. 28 augustus 2024
-
Tips voor starters (opens in a new window)Onderwijsblad; 2020; Vol. 2020; iss. september; pp. 20 - 20
-
Wat met de leraars-specialisten? (opens in a new window)De Wilde, Johan; Struyve, Charlotte
-
Record aantal jonge leraren verlaat het onderwijs in eerste vijf jaar (opens in a new window)De Wilde, Johan; De Vos, Sanne
-
Als je geloof botst met de school (opens in a new window)Blancke, Jan; De Wilde, Johan; Najjar, Leila; Schuyten, Veerle
-
Curriculaire kaders implementeren vergt procesbegeleiding en afstemming met diensten in Odisee (opens in a new window)Systeembrede analyse Futureproof curricula; 2024; pp. 61 - 63NVAO; Den Haag
-
Het perspectief van een opleidingshoofd van de Bachelor Leraar Kleuteronderwijs (opens in a new window)Dialoogschool in actie! ; 2013; pp. 61 - 67Keersmaekers, Peter; van Kerkhoven, Marc; Vanspeybroeck, KrisHalewijn; AntwerpenISBN: 978-90-8528-263-1
-
Aanvangsbegeleiding (opens in a new window)De leraar; 2024; pp. 153 - 157Kirschner, Paul; Hoof, TinePicaISBN: 9789493336254
-
De noodzaak tot levenslang leren voor startende én ervaren leerkrachten (opens in a new window)Startende leerkrachten: Bouwen aan zelfvertrouwen en begeleiding; 2019; pp. 52 - 69Maes, john; Martin, annPoliteiaISBN: 978-2-509-03588-2
-
Goed begonnen is half gewonnen. Zet je EF-bril op. (opens in a new window)(Om) Armoede op school. Wegen voor en schoolbeleid; 2019; pp. 70 - 79Maes, John; Van Camp, FriePoliteia; Brussel
-
Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen team (opens in a new window)Online Information Review; 2024Velon congres, Date: 2024/03/18 - 2024/03/19, Location: Utrecht
-
Stick together and teach on: How do the characteristics of the collegial network influence newly qualified teachers’ social informal learning and in turn their job satisfaction? (opens in a new window)Sunbelt, Date: 2016/04/04 - 2016/04/11, Location: Newport Beach