Pijler Management

Een Facility manager zorgt voor management, een aangename (hospitality) en duurzame huisvesting. Daarvoor heeft hij kennis van deze twee facilitaire domeinen en werkt hij met drie kerncompetenties (facilitaire diensten efficiënt en servicegericht organiseren en coördineren, facilitaire processen optimaliseren en facilitaire projecten managen). Hij bekijkt alles vanuit verschillende invalshoeken (beleid, financiën, procurement, recht, health, safety & security, enz.) en hanteert tools zoals FMIS. Bovendien doet hij dit alles in de wereld waarin duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voorop staan.

In management gaan we in op:  organisatie van facilitaire diensten, financieel beheer en budgetteren, procurement, recht en aansprakelijkheid, strategisch & verandermanagement, normeringen, enz.
 

Lees ook de inhoud van Pijler Hospitality en Pijler Duurzaam huisvesten.

FM uitgebeeld in een cirkel
  • Basisbegrippen en trends in Facility Management

    Het vakgebied 'Facility Management' is zeer breed. Via deze module wordt het terrein afgebakend en worden een aantal megatrends verduidelijkt.

    • Kerntaken facility manager en plaats van de facility manager in de organisatie 
    • Basisterminologie en begrippen 
    • Megatrends binnen het vakgebied en praktijkgetuigenissen 
  • Normering

    Normen helpen bij een goed opgezet facility management(systeem). Welke normen spelen een belangrijke rol bij facility management? Wat houdt de norm EN15221 in en wat is het verschil met NEN 2748 in het vakgebied?

    • Normering EN 15221 
  • Finance

    De financiële aspecten spelen een zeer belangrijke rol binnen facility management. Het is echter niet evident de juiste technieken te hanteren en het relevante cijfermateriaal te verzamelen om een goed financieel beleid te voeren.

    • Budgetteren (opmaak, beheer en optimalisatie budget) 
    • Praktijkgetuigenissen 
  • Procurement

    Een groot aantal facilitaire diensten wordt uitbesteed. Er komt bij het organiseren van deze aankopen heel wat meer kijken dan de prijs.

    • Uitgangspunten voor het aankopen (of uitbesteden) 
    • FM insourcing-outsourcing 
    • Duurzaam aankopen en praktijkgetuigenissen
  • Recht

    De facility manager moet uiteraard ook steeds de wetgeving in het achterhoofd houden. Hoe handelt de facility manager juridisch correct? Wat betekent aansprakelijkheid in FM?

    • Basisbegrippen 
    • Aansprakelijkheid 
  • Strategisch & verandermanagement

    Aangezien de facilitaire dienst een toegevoegde waarde biedt aan een organisatie, moet de facility manager steeds strategisch tewerk gaan. Hoe organiseer je deze dienst optimaal en hoe past die binnen het strategisch beleid van de organisatie? En hoe gaat hij best om met steeds wijzigende veranderingen?

    • Opstellen middellangetermijnstrategie en concrete doelstellingen 
    • Changemanagement 
  • FMIS

    Bij het managen van facilitaire diensten kan je steunen op een waaier aan 'Facility Management Informatie Systemen'.

    • FMIS 
    • Praktijkgetuigenissen Colruyt, Stad Antwerpen, Randstad
  • Kostprijs

    Deelname aan de pijler Management kost € 1.200 (voor belfa-lid: € 1.050).

    Bedrag onder voorbehoud van aanpassing voor 2024-2025.