Een succesvolle start

Proficiat, je bent (opnieuw) ingeschreven bij Odisee.

Als (nieuwe) student moet je een aantal zaken in orde brengen om vlot van start te kunnen gaan met je studie.

  • Stap 1: Activeer je accounts (enkel voor nieuwe studenten)
  • Stap 2: Check wanneer je opleiding start
  • Stap 3: Bestel het studiemateriaal dat je nodig hebt
  • Stap 4: Registreer je Individueel Studieprogramma (ISP)
  • Stap 5: Raadpleeg je uurrooster 

Klik hieronder voor meer info over deze stappen. 

volwassenen

Activeer je accounts

Elke nieuwe Odisee-student moet twee accounts activeren, een Odisee-account en een account van de associatie KU Leuven.

Je ontvangt hiervoor twee mails in je persoonlijke mailbox na de verwerking van je online inschrijving. 
Heb je één of beide mail(s) niet ontvangen (check eerst je SPAM-folder), contacteer dan de dienst Information Management.

 

Activeer je accounts

Start van het academiejaar

Onthaaldagen en opfriscursussen

Bij de start van het academiejaar organiseert elke opleiding een of meerdere onthaaldagen voor nieuwe studenten. Je wordt verwacht hieraan deel te nemen.

Wil je jouw kennis van Frans, chemie, wiskunde of van een ander vak opfrissen? Afhankelijk van je opleiding kun je in de week voor het begin van het academiejaar deelnemen aan een instap- of opfriscursus.

Check de onthaaldagen en opfriscursussen voor jouw opleiding

 

Recht op een bijzonder statuut? 

Denk je in aanmerking te komen voor een bijzonder statuut? Vraag je statuut tijdig aan, meteen na je inschrijving.
Zo kan je van bij de start van het academiejaar reeds gebruik maken van je faciliteiten en maak je een vlotte start aan de hogeschool.  

Bekijk hier welke statuten erkend zijn aan onze hogeschool

 

Start van de lessen

Officieel begint het eerste semester op 19/09/2022 en het tweede semester op 06/02/2023, maar dat geldt niet voor alle opleidingen.

Ontdek hier de academische kalender van jouw opleiding

Studiemateriaal

Als student maak je tijdens je studies gebruik van een ruime waaier aan studiemateriaal: handboeken, ecourses, laptop, software, misschien ook labo- of werkkledij.

 

Meer info over het studiemateriaal

 

 

Individueel studieprogramma (ISP)

Eens je accounts geactiveerd zijn, kun je je individueel studieprogramma (ISP) samenstellen. Dat betekent dat je alle opleidingsonderdelen die je tijdens het academiejaar wil opnemen, moet aanvinken. Heb je vrijstellingen, dan moet je die ook registreren.

Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren en krijg je toegang tot het studiemateriaal op de digitale leeromgeving.

ISP deadlines

In elk geval registreer je je individueel studieprogramma ten laatste op 15 oktober! Laat je deze datum voorbijgaan dan kom je al snel in de problemen met je kinderbijslag, studietoelage, examenplanning...
Schrijf je na 15 oktober in, dan moet je ISP binnen de week ingediend worden.

Academiejaar 2022-2023Opening ISPSluiting ISPGoedkeuring ISP
1ste semester10.09.202215.10.202230.11.2022
2de semester04.02.202325.02.202315.03.2023

Registreer je ISP

 

Bekijk het stappenplan met instructiefilmpjes

Bekijk de wijzigingen in de opleidingsprogramma's 

 

Vrijstellingen deadlines

Je vrijstellingen registreren doet je bij voorkeur aan de start van jouw studies én bij het opmaken van jouw ISP bij de start van het academiejaar. Denk je vrijstellingen te hebben door eerdere studies in het hoger onderwijs of door werkervaring, ga hierover in gesprek met de studietrajectbegeleider  van jouw opleiding.  

Academiejaar 2022-2023

Opening
Vrijstellingstoepassing

Sluiting
Vrijstellingstoepassing

Goedkeuring
Vrijstellingen

1ste semester25.08.202215.10.202230.11.2022
2de semester04.02.202325.02.202315.03.2023

Bekijk de procedure voor het aanvragen van vrijstellingen

 

Uurroosters en klasgroepen

Als student word je altijd gekoppeld aan een klasgroep. Voor elke klasgroep is een uurrooster opgemaakt waarin de lessen van plichtvakken niet overlappen.

Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren. 

 

Meer info over uurroosters en klasgroepen

Attesten en studentenkaart

Attesten

Na de verwerking van je (her)inschrijving bezorgt de dienst Studentenadministratie jou via mail:

  • een 3-delig attest van inschrijving (voor de aankoop van een abonnement bij de NMBS, MIVB, De Lijn…)
  • een rekeningoverzicht met het vaste gedeelte van je studiegeld

Als nieuwe student ontvang je deze in je persoonlijke mailbox. Was je vorig academiejaar al student bij Odisee, dan ontvang je deze documenten in je Odisee-mailbox nadat je je online hebt heringeschreven voor het nieuwe academiejaar.

 

Voordelig jaarabonnement bij De Lijn

Wens je een supervoordelig jaarabonnement bij De Lijn aan te kopen? Dat kan! 

Ga naar het aanvraagformulier  (inloggen als student vereist)

Meer info over de abonnementen van De Lijn vind je op de mobiliteitspagina's

 

Studentenkaart

Je ontvangt jouw duurzame studentenkaart ten vroegste half september per post.
De Odisee studentenkaart is geldig tijdens jouw volledige studieloopbaan en is strikt persoonlijk. Alle rechten die je ermee verwerft, zijn uitsluitend voor jou bestemd. Hou deze kaart goed bij, je ontvangt ze slechts één keer.

Je hebt ze nodig om toegang te krijgen tot bepaalde leslokalen, om te printen of te kopiëren op de campus, om materiaal te ontlenen bij de bib, als identiteitscontrole bij het afleggen van examens…

Daarnaast kan je met je studentenkaart vaak mooie kortingen scoren bij organisaties, winkels, musea,... Kijk altijd even na of er een studentenkorting voorzien is,  of vraag ernaar voor je iets aankoopt. 
Wil je een studentenkorting en ben je je studentenkaart vergeten? Gebruik hiervoor de duurzame studentenkaart in digitale vorm.  

Hulp nodig? Een praktische vraag?

Stel je vraag via de online balie!

Odibuddy - Students for Students

Onze Odibuddy's maken je met veel plezier wegwijs aan onze hogeschool!