Pijler Hospitality

Een Facility manager zorgt voor (management) een aangename (hospitality) en duurzame huisvesting. Daarvoor heeft hij kennis van deze twee facilitaire domeinen en werkt hij met drie kerncompetenties (facilitaire diensten efficiënt en servicegericht organiseren en coördineren, facilitaire processen optimaliseren en facilitaire projecten managen). Hij bekijkt alles vanuit verschillende invalshoeken (beleid, financiën, procurement, recht, health, safety & security, enz.) en hanteert tools zoals FMIS. Bovendien doet hij dit alles in de wereld waarin duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voorop staan.

In Hospitality focussen we op hospitality en beleving: gastvrijheid, schoonmaakbeheer, nudging & framing, cateringmanagement, milieuwetgeving, duurzaam afvalbeheer, enz.
 

Lees ook de inhoud van Pijler Management en Pijler Duurzaam huisvesten.

FM uitgebeeld in een cirkel
  • Hospitality experience

    In een veranderende maatschappij is er een toenemende aandacht voor gastvrijheid en beleving. Wat is gastvrijheid en hoe draagt de facility manager bij tot een betere gastvrijheid? Hoe houdt hij daarbij rekening met heel wat verschillende stakeholders? Erg belangrijk is daarbij het menselijke aspect. Er wordt gefocust op de eigenheden van menselijk gedrag vanuit de “Dual System” benadering. Op basis van deze theorie worden gedragsontwikkeling, -verandering en -beïnvloeding verder uitgediept.

    • Inleiding hospitality 
    • ‘Dual’ system 
    • Gedragsontwikkeling 
  • Schoonmaakbeheer

    Het organiseren en opvolgen van het schoonmaakgebeuren vergt van een Facility Manager een serieuze inspanning. Wordt de beste techniek gebruikt, is er voldoende rendement, haalt men het correcte kwaliteitsniveau...?

    • Basisbegrippen schoonmaak 
    • Calculatiesystemen
    • Beoordeling van het schoonmaakgebeuren zowel in eigen beheer als door toeleveranciers 
    • Kwaliteitsmeetsystemen
    • Trends
  • Nudging & Framing

    Mensen moeten veel beslissingen nemen in de complexe wereld. Hiervoor gebruiken we signalen uit onze omgeving waardoor we heel vaak kiezen voor de meest voor de hand liggende oplossing. Maar de facility manager kan deze gedraging ook subtiel trachten te sturen in de meest facilitair gewenste ‘goede’ richting. Hoe kan de facility manager sturen en zijn boodschap aantrekkelijk kaderen om bepaalde handelingen te activeren?

    • Framing & nudging 
    • Tips & tricks 
  • Cateringmanagement

    De regelgeving betreffende voedselveiligheid bezorgt de Facility Manager talloze verantwoordelijkheden m.b.t. catering. Ook technisch staat de evolutie niet stil en doen moderne cateringconcepten hun intrede op de markt.

    • Basisprincipes catering 
    • Voedselveiligheid
    • Innovatie en vooruitgang
    • Cateringcontracten 
  • Milieuwetgeving

    De Facility manager zoekt steeds naar duurzame oplossingen. Een duurzaamheidsbeleid is daarbij onontbeerlijk en vergt inzicht in de soms complexe milieuwetgeving die hiervoor van toepassing is.

    • Milieuregelgeving 
    • Omgevingsvergunning en milieuvoorwaarden 
  • Duurzaam afvalbeheer

    Het beheer van het "normaal" en "gevaarlijk" afval is gereglementeerd en betekent een niet te verwaarlozen kostenpost binnen facility management. 

    • Afvalregelgeving
    • Afvalbeheer 
  • Kostprijs

    Deelname aan de pijler Hospitality kost € 1.200 (voor belfa-lid: € 1.050).

    Bedrag onder voorbehoud van aanpassing voor 2024-2025.