Informatie voor Werkveldpartners
Professionele Bachelor Elektromechanica & Klimatisering:
Samenwerking met het Werkveld?
Hoe goed en praktijkgeoriƫnteerd ook, school is en blijft schools... Om onze studenten ook Ʃcht in aanraking te laten komen met de realiteit, wordt hen via werkplekleren het aanbod gedaan het werkveld actief te leren kennen. Op die manier krijgen ze zicht op, en ervaring met, die brede waaier van bedrijven en de diverse activiteiten en specialismen.
In dit kader werken de studenten aan authentieke opdrachten in een bedrijfscontext. De realiteit, dus.
Daarenboven blijkt dat deze manier van hands-on leren als motiverender ervaren wordt en een duidelijke meerwaarde heeft en geeft, zowel voor de student als voor het bedrijf...
Hoe ziet ons traject eruit?
Iedere student die de professionele bacheloropleiding aanvangt,
doorloopt een studietraject van 3 fases.
Elk van die fases (elke fase komt standaard overeen met een academiejaar) wordt gekenmerkt door een specifieke opzet en inhoud, om op die manier de evolutie van de student in zijn studiedomein in de goede richting te loodsen. Vanzelfsprekend stijgen complexiteit en zelfstandigheid gedurende het traject.
Profiel van onze studenten
Onze bachelorstudenten genoten veelal een technische vooropleiding, maar het aantal studenten die instromen uit een ASO-opleiding neemt toe.
Sommigen komen rechtstreeks uit het secundair onderwijs, anderen hebben al (een deel van) een hogere opleiding (bijvoorbeeld industrieel ingenieur) achter de rug. Een wezenlijk deel van onze studenten combineert werken en studeren in hoger afstandsonderwijs.
Wat ze allemaal gemeen hebben is hun enthousiasme en leergierigheid.
Ze zijn gedreven en ondernemend.
Als bedrijf participeren?
Fase 1
Fase 1 omvat het kennismakingstraject.
Naast laagdrempelige bedrijfsbezoeken of gastcolleges, bestaat ook de mogelijkheid eenvoudige projectopdrachten aan te bieden die op Campus Aalst uitgewerkt worden.
Hierbij neemt het bedrijf het peterschap op: van de studenten wordt verwacht dat ze via mail inhoudelijke vragen mogen stellen en eventueel op keer bezoek mogen komen op het bedrijf voor meer uitleg. Het bedrijf engageert zich om naar de posterbeurs te komen waar alle projecten worden voorgesteld.
Fase 2
Tijdens deze "verdiepingsfase" wordt ook de mate van interactie met het werkveld uitgebreid.
Het bedrijf levert een duidelijk gedefinieerde opdracht aan die de studenten tot een goed einde moeten brengen in een heus projectteam.
Er wordt van het bedrijf verwacht de studenten te ontvangen in het kader van bijvoorbeeld volgende opdrachten:
- Een projectgroep komt een werkende machine bestuderen. Bij het opstellen van dit machinedossier ligt de focus op veiligheid en elektrisch schema.
- Een individuele student loopt een beperkte stage bij het bedrijf.
Elektromechanicastudenten kunnen zo 3 dagen kijkstage lopen,
terwijl studenten Klimatisering een korte (6 tot 9 dagen) maar actieve stage uitvoeren.
Fase 3
Aan het einde van de rit neemt de student zelf in handen waarin hij zich wenst te specialiseren. Elke student sluit de opleiding af met zijn "Bachelorproef en Stage": dit afstudeerproject neemt een half academiejaar in beslag, en wordt reeds opgestart in het eerste semester. Vanaf februari werkt de student 4 dagen op 5 voltijds op het bedrijf.
Idealiter worden de onderwerpen voor het volgende academiejaar aangereikt in april.
Internationaal
Om het internationaal karakter van de sector in de verf te zetten, maken studenten gebruik van worden buitenlandse bedrijven
Een buitenlandse ervaring is een sterke meerwaarde voor onze studenten: zelfstandigheid, zelfredzaamheid, een open geest, talenkennis,... Het zijn allemaal aspecten die door zo een ervaring een boost geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de student in kwestie.
Wanneer een student openstaat voor een internationale ervaring, dan wordt meestal "Bachelorproef & Stage" in het buitenland uitgevoerd. Het is echter mogelijk om ook specifieke vakken, projecten,... in een internationale context te laten plaatsvinden, dat kan in principe in eender welke opleidingsfase.
Indien dit in-house gebeurt, en niet in het kader van een samenwerking met een lokale universiteit of hogeschool, wordt van het bedrijf extra ondersteuning verwacht bij het zoeken naar huisvesting en op sociaal vlak.
Zin in werkveldparticipatie?
Duaal Traject
Werkveldparticipatie, werkplekleren, duaal traject,... allemaal termen die veel gemeen hebben, maar toch verschillend zijn.
Een duaal traject is het neusje van de zalm op het vlak van werkveldparticipatie.
Student en engagement
Het staat buiten kijf dat het doorlopen van zo een duaal traject een uitdaging is voor zowel werkplek, school als student.
Dat is dan ook alleen maar mogelijk wanneer alle partijen toegewijd en gemotiveerd zijn.
Studenten die in aanmerking willen komen voor het duale traject, engageren zich extra op volgende vlakken:
-
- De student voorbereiden op de verschillende soorten werkplekleren met elk hun verschillende facetten
- Begeleiding van de werkplek en bedrijfsmentor via Ć©Ć©n aanspreekpunt
- Aanreiken van begeleidings- en evaluatiemiddelen aan de bedrijfsmentor
- Administratieve opvolging en ondersteuning
-
- De student feedback en advies geven.
- Open en tolerante houding en communicatie naar alle betrokken partijen met respect voor de privacy.
- De hogeschool op de hoogte houden over de vorderingen en problemen
- De student opvolgen conform de gemaakte afspraken met de school.