Werkplekleren voor mentoren
Welkom op de Odisee-pagina voor mentoren. Hier vind je meer informatie over werkplekleren bij Odisee, de verschillende rollen die je als mentor opneemt, leerrijke tips en tricks over hoe je die mentorrollen invult en onze handige taalondersteuningstools.
Mentoren en werkplekleren: co-creatie in de opleiding van de student
Bij werkplekleren vraagt de begeleiding van studenten van bij het begin van het traject tot het einde om een gedeeld engagement van de hogeschool en de werkplek. Jij als mentor bent een belangrijke schakel in het creƫren van leerkansen en uitdagingen voor onze studenten, het geven van feedback, maar ook de beoordeling van hun leerresultaten binnen het werkplekleren. Samen met de werkplekbegeleider van Odisee help jij de student groeien.
Hoe ondersteunen we mentoren bij Odisee?
Als hogeschool willen we mentoren ondersteunen in de aanpak van het werkplekleren en het begeleiden van de studenten op de werkvloer. Op volgende webpaginaās vind je materiaal en informatie met als doel je te versterken in het effectief begeleiden van een student.
Ook uit de opleidingen, kan je als mentor veel steun verwachten zowel bij alle aspecten van de voorbereiding als bij de begeleiding van de student. Ze bieden materiaal aan om het leerproces van de student te begeleiden en te ondersteunen.
Welke vijf rollen neem je op als mentor?
We onderscheiden vijf rollen namelijk anker, coach, co-evaluator, teamlid werkplekleren en instructeur.
De rollen dienen niet noodzakelijk door dezelfde persoon worden opgenomen binnen het bedrijf of de organisatie. Wel dient bij start duidelijk te zijn voor de student wie welke rol vervult. Zo kan het bijvoorbeeld gerust zijn dat de rol van āankerā opgenomen wordt door iemand van je personeelsdienst, de rol van āinstructeurā door een directe collega op de werkvloer van de student, enz.
Deze website kwam tot stand in kader van het project āDuaal leren @Odiseeā. Dit project tracht een antwoord te bieden op de ondersteuningsnoden van de mentor en geeft een overzicht van alternatieve werkvormen voor werkplekleren in de opleiding. Ten slotte geeft het project ook weer hoe duale trajecten in een professionele bachelor kunnen uitgerold worden. Met de financiĆ«le steun van de Europese Unie via het Departement Onderwijs en Vorming in het kader van het Voorsprongfonds.