Namiddagsessies O-dag 2024

Hieronder kan je de sessies van 14u30 tot 16u bekijken.

AANDACHT

Maak hieronder je keuze

Basisinstructie en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Titel sessie

Goed onderwijs en taal gaan hand in hand - Basisinstructie en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Inhoud

Tijdens de sessie wordt ingegaan op de 4 principes van goed onderwijs  en wat deze betekenen voor elke docent.  Je leert er met aandacht stilstaan bij het belang van taal voor het ontwikkelen van een sterke leeromgeving en hoe je taal op gerichte wijze kan inzetten voor goed onderwijs.

Opleidingen werken zowel met het kader van IKCO als met het kader van Taalontwikkelend lesgeven. Deze kaders versterken elkaar, maar worden te vaak als aparte kaders gezien. In deze sessie leren de deelnemers dat de kern van beide kaders gericht is op inclusief onderwijs. Het is een co-verhaal, daar zit de winst!

Doel

We zoeken en geven een antwoord op deze vragen door de volgende doelstellingen te realiseren tijdens onze sessie:

De deelnemers kunnen

1) verbanden leggen tussen de eigen onderwijsopdracht en de 4 principes voor goed onderwijs: IKCO – lean en wendbaar hoger onderwijs, de lerende aan zet, evalueren om te leren, actief leren in authentieke en cocreatieve contexten.

2) de concrete vertaling van deze 4 centrale principes in eigen praktijk verwoorden.

3) uit de principes van taalontwikkelend lesgeven een focus kiezen voor de eigen lespraktijk.

4) benoemen hoe taalontwikkelend lesgeven concreet inzet op de realisatie van goed onderwijs, volgens de Odisee-eigen beleidskeuzes.

Doelgroep

Collega's uit onderwijs

Werkvorm

We bieden de professionalisering aan op de O-dag én een intervisie met de deelnemers een vijftal maand later.

Professionaliseringsessie O-dag: werkvorm:

-informatie delen: beide kaders worden aan de hand van de tool en filmpjes opgefrist;

- deelnemers geven na de informatiedeling hun actiepunt mee: ze komen tot één focus (engagementsverklaring via Padlet).

Intervisie (opvolgsessie): werkvorm: via de OASE-methodiek

Voorbereiding nodig?

Er wordt geen voorbereiding verwacht.

Spreker(s)

Riet Vanhoutte (Odisee Taalsterk) en Ann Van Kerckhove (Lager Onderwijs en Kleuteronderwijs)

Maximum aantal deelnemers

12

Titel sessie 

Op naar een efficiëntere en effectievere zoektocht naar bronmaterialen  

Inhoud 

In deze sessie leer je de programma’s LeanLibrary (add-on voor online/digitale bronnen) en LIMO (online catalogus voor gedrukte en elektronische publicaties) bij je zoektocht naar bronmaterialen gebruiken. Het kan gaan om: 

  • nieuwe bronnen zoeken i.f.v. onderzoek 
  • een nieuw hoofdstuk van je cursus stofferen met recent bronmateriaal 
  • studenten begeleiden in hun zoektocht naar bronmateriaal voor hun bachelor proef 
  • jezelf inlezen bij het ontvangen van een nieuwe opdracht 
  • je weg vinden in de papieren en online catalogus van Odisee 
  •  

Doel 

Je leert aandachtig te zijn voorafgaand aan de start van een zoektocht naar bronmaterialen. Het startpunt bestaat uit noden/vragen/interesses uit je eigen werkcontext. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot zowel collega’s van onderwijs als van de diensten. Enkele voorbeelden waarmee de relevantie voor de diensten wordt aangetoond: STUVO heeft informatie nodig over het aantal studenten dat bij een studentenpsycholoog op bezoek gaat, ICTO wil verder onderzoek doen naar ICT en onderwijs/ ICT-gebruik in voortgezet onderwijs, medewerkers van bibliotheken willen onderzoeken hoe andere hogescholen/universiteiten hun leercentra vormgeven... 

Werkvorm 

In een inleiding wordt het nut van de programma’s geduid en een aantal concrete voorbeelden gegeven. Daarna krijg je de ruimte om zelf te experimenteren met de programma’s op basis van eigen noden/vragen/interesses. 

Voorbereiding nodig? 

Je brengt je laptop mee. 

Spreker(s) 

Elin Arijs (EdTech-BIB en EdTech (ICTO)) en Barbara De Mild (EdTech-BIB en EdTech (ICTO)) 

Maximum aantal deelnemers 

20 
 

Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Titel sessie 

Aandacht voor digitale toegankelijkheid en inclusie in Ultra-cursussen van Toledo  
Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen – Novice + Apprentice  

Inhoud 

De migratie naar Ultra-cursussen is voor docenten ook een moment om stil te staan bij de inrichting van hun cursus en het studiemateriaal dat ze aanbieden. Voortbouwend op de vaardigheden geleerd tijdens de basisworkshop “Ultra-cursussen bouwen in Toledo” kom je in deze sessie meer te weten over tools die de digitale toegankelijkheid en het inclusief inrichten van je Toledo-cursussen mogelijk maken.  

Doel 

Het doel van de workshop is kennis te maken met specifieke mogelijkheden in elke Ultra-cursus die helpen om de cursus en het studiemateriaal digitaal toegankelijk te maken. Aan de hand van praktische tips kom je ook te weten hoe je Ultra-cursus met aandacht voor inclusie kan inrichten voor studenten met diverse kenmerken. 

Doelgroep 

De sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs die reeds aan een basisworkshop “Ultra-cursussen bouwen” hebben deelgenomen of al een enige tijd met Ultra-cursussen werken. Ook medewerkers van diensten betrokken bij Ultra-cursussen, Ultra-communities of inclusie kunnen deelnemen (mits ze de Snelgids voor docenten hebben doorgenomen). 

Werkvorm 

Je krijgt een hands-on workshop. Bij elke tip voorzien we een oefening om de tip ook in jouw cursussen te gebruiken.  

Voorbereiding nodig? 

Breng je laptop mee. Zorg dat je minimaal de snelgids voor docenten hebt doorgenomen, maar nog beter, deelgenomen hebt aan een basisworkshop. Bij voorkeur heb je ook toegang tot eigen studiemateriaal in bewerkbare vorm. 

Spreker(s) 

Bart D’haenens (EdTech – ICTO) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Titel sessie 

Basiscursus Ultra-cursussen bouwen in Toledo 

Inhoud 

Deze workshop is een herhaling van de basisworkshop die reeds aangeboden werd aan alle opleidingen in de loop van februari – juni 2024. (Nieuwe) docenten die nog een Ultra-cursus in Toledo dienen te bouwen komen te weten hoe ze dit kunnen doen en welke mogelijkheden er zijn. In de basisworkshop begeleiden we docenten bij het aanleren van de benodigde vaardigheden.  

Doel 

Als (nieuwe) docent leer je tijdens de workshop de basisvaardigheden aan die nodig zijn om een nieuwe Ultra-cursus te structureren, documenten en bestanden toe te voegen, te werken met media en externe tools en notie te hebben van de andere mogelijkheden in de cursus. 

Doelgroep 

De sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs die nog niet in staat waren om aan te sluiten bij een basisworkshop Toledo van de opleiding. Ook medewerkers van diensten die kennis willen maken met de werking van deze nieuwe cursusomgeving of een Ultra-community mee moeten beheren, kunnen aansluiten bij de workshop. 

Werkvorm 

Je krijgt een hands-on workshop. Na een korte demonstratie ga je praktisch aan de slag in een gedeelde Ultra-community. Op basis van de beschikbare tijd kan je ook in je eigen cursus aan de slag of extra vragen stellen.  

Voorbereiding nodig? 

Breng je laptop mee. Zorg dat je de snelgids voor docenten reeds hebt doorgenomen als eerste kennismaking met de terminologie en de mogelijkheden. 

Spreker(s) 

Joris Desseyn (EdTech – ICTO) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice 

Titel sessie 

Hoe digitale tools inzetten voor een inclusievere en toegankelijkere communicatie? -  
Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice 

Inhoud 

Binnen onze Windows- en Microsoftomgeving zijn er veel (vaak ongekende) instellingen en tools die we kunnen gebruiken om ons werk en communicatie toegankelijker en inclusiever te maken.  Dit zorgt dat we met aandacht voor de neurodiversiteit van onze studenten , collega's en klanten gerichter kunnen communiceren. 

Doel 

In deze sessie leer je hoe je: 

De toegankelijkheidscontrole kunt gebruiken om je documenten, presentaties en e-mails te verbeteren voor mensen met een beperking. 

De dicteerfunctie kunt gebruiken om tekst in te spreken in plaats van te typen, met ondersteuning voor meerdere talen en accenten. 

De ondertitelings- en transcriptiefuncties kunt gebruiken om je online vergaderingen en video’s toegankelijker te maken voor doven en slechthorenden. 

De vertaalfunctie kunt gebruiken om je documenten en berichten te vertalen naar andere talen, met behoud van de opmaak en de context. 

De leerhulpmiddelen kunt gebruiken om je lees- en schrijfvaardigheid te verbeteren, met functies zoals voorlezen, woordvoorspelling en tekstvergroting. 

Deze tools zijn gratis en geïntegreerd in onze Microsoftomgeving. Ze zijn zeker niet allemaal nieuw, maar wel vaak nog ongekend. Tijdens deze sessie ligt de focus op 'inclusive by design', elk aangeboden hulpmiddel zit standaard in onze omgeving en is voor iedereen vrij te gebruiken. Een aantal van de integraties die aan bod komen bevorderen eveneens de focus, iets wat digitaal toch vaak een uitdaging is. 

Doelgroep 

Collega's van onderwijs en diensten 

Werkvorm 

Workshop - hands-on testen van de digitale tools 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt verwacht dat je je eigen laptop meebrengt (best een Windowstoestel). 

Spreker(s) 

Natalie Provost 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Aanpak en ervaring microcredentials - onderwijs volwassenen - levenslang leren in blended omgeving (volwassenen en eigen studenten) 

Inhoud 

In deze sessie krijg je inzage in een concrete casus van een docent die toont hoe een mooi evenwicht gevonden kan worden wat betreft lesmethoden en aangeboden leermateriaal tussen onderwijs aan volwassenen en studenten van de reguliere opleiding.  

Doel 

Je leert in deze sessie hoe je in je onderwijs kan inspelen op een gemengd publiek van volwassen studenten van een microcredential en studenten van een reguliere opleiding.  

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm 

In deze sessie krijg je eerst een inleiding rond microcredentials en onderwijs aangeboden voor reguliere studenten. Vervolgens worden de voordelen en uitdagingen bij onderwijs aan een gemengd publiek van volwassen studenten (specifiek in de context van de microcredential gebouwenbeheer) en studenten van de reguliere opleiding Energietechnologie toegelicht en concrete tips aangereikt (adhv noden van studenten in het algemeen), onderwijs mét aandacht voor beide doelgroepen. Het derde deel van de sessie bestaat uit een reflectie om zelf aan de slag te gaan in jouw aangeboden opleiding(en).  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Joachim Goeminne (Energietechnologie) 

Maximum aantal deelnemers 

10 

Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Titel sessie 

Hoge verwachtingen: walk the talk - Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen – Novice + Apprentice 

Inhoud 

Hoge verwachtingen zijn hot in onderwijsmiddens. Waarom is dat zo? Wat betekent het voor de doelen die je stelt en hoe je naar je studenten kijkt?  

De focus ligt evenwel op wat je als docent doet. We zullen het thema inleiden en laten proeven van enkele goede praktijken. Daarna zetten we je aan het werk om de transfer te maken naar de eigen les- en stagepraktijk. Tot slot zullen wij en je collega’s feedback geven op je aanzetten.  

Hoewel de workshop zich vooral richt op de onderwijspraktijk, kunnen ook andere types van relaties dan die tussen docent en student aan bod komen. Zo kan het ook voor collega’s van diensten die in contact komen met studenten interessant zijn om stil te staan bij de eigen verwachtingen t.a.v. studenten. Of is het interessant om stil te staan bij verwachtingen t.a.v. nieuwe collega’s en de interacties die daaruit voortkomen.   

Doel 

Wanneer je met hoge verwachtingen naar onze workshop komt, ben je gretig om er wat op te steken en van collega’s te leren. Ook wij willen op onze beurt elke deelnemer inspireren en met de goesting om aan de slag te gaan weer wegsturen. Als dat lukt zal onze aandacht groot zijn. In de twee richtingen.   

Doelgroep 

Deze sessie richt tot collega’s van onderwijs en de diensten.   

Werkvorm 

Walk the talk is ons motto. Om echt congruent te werk te gaan moeten we niet alleen onze visie in de praktijk brengen door er model voor te staan maar ook expliciteren wat we juist doen en waarom en een en ander staven. We trekken ook tijd uit om de transfer naar de eigen praktijk te maken. We voegen nieuwe voorbeelden toe en helpen die te vertalen en te integreren in jouw les- en stagepraktijk.  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht.   

Spreker(s) 

Karen Mafrans (Lager Onderwijs Brussel en thematrekker IKCO) en Johan De Wilde (Kleuteronderwijs Aalst en DOK-collega) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Werking van het brein, drempels aanvoelen en wetenschappelijke evidentie voor wat werkt - Novice + Apprentice

Titel sessie 

Hoe werkt het brein van onze studenten en hoe leren zij? - Werking van het brein, drempels aanvoelen en wetenschappelijke evidentie voor wat werkt - Novice + Apprentice

Inhoud 

Hoe werkt het brein van onze studenten en hoe leren zij? Een ‘brokkelbrein’… bestaat dat echt? We bekijken samen de inzichten uit de ontwikkelingspychologie en de neurowetenschappen om hier meer inzicht in te krijgen. 

Daarna maken we de link naar onze onderwijspraktijk en passen samen breindidactiek toe: Hoe kunnen we onze OPO’s en evaluaties ontwerpen zodat studenten optimaal tot leren komen? Hoe houden we hun focus vast tijdens de lessen? Maar ook ruimer, hoe kunnen we de kennis over het brein gebruiken om een krachtig curriculum te ontwerpen? 

Na een inhoudelijke toelichting gaan we in twee groepen aan de slag voor een eerste verkenning hierrond. 

Doel 

In deze sessie leer je hoe je via jullie curriculum, OPO’s en evaluaties studenten optimaal tot leren kan laten komen rekening houdend met de werking van het brein van de studenten. Je hebt op die manier bewust aandacht voor neurodiversiteit.  

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm 

Na een stukje theorie, ga je zelf aan de slag met jullie curriculum, OPO’s en/of evaluaties.  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Ellen Moens en Griet Deleenheer 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Ervaar een differentiatietraject in de praktijk  

Inhoud 

De opleiding Energietechnologie kent een zeer gevarieerde instroom vanuit verschillende vooropleidingen. Dit gaat  van technische vooropleidingen tot algemeen vormende vooropleidingen. Dit zorgt voor een extra uitdaging bij de start van het academiejaar in fase 1, waarbij differentiëren nodig was. Er werden 3 differentiatietrajecten uitgewerkt (teach me, coach me en challenge me) waarbij studenten binnen eenzelfde OLA verschillende doelstellingen kunnen behalen, afhankelijk van hun voorkennis. Met de invoering van het differentiatietraject kunnen verschillende doelstellingen, van basis tot sterk gevorderd, worden bereikt bij alle studenten. Dit traject biedt de mogelijkheid om studenten individueel te begeleiden en hun leertraject aan te passen aan hun specifieke behoeften en capaciteiten. Hierdoor kunnen zowel studenten die wat meer ondersteuning nodig hebben als degenen die sneller vooruitgaan, optimaal profiteren van het onderwijs.  

Deze workshop richt zich op een specifieke casus van differentiatie zoals die wordt toegepast in de opleiding Energietechnologie, en als docent ga je ook zelf aan de slag in één van de trajecten.  

Doel 

Je ervaart in deze sessie zelf hoe het differentiatietraject dat ingezet wordt in fase 1 van de opleiding Energietechnologie in de praktijk werkt. Op die manier kan deze werkvorm ook inspiratie bieden voor andere collega’s binnen hun eigen onderwijs. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot het onderwijzend personeel.   

Werkvorm 

De workshop vindt plaats in het labo slimme gebouwen (B332) van de opleiding Energietechnologie , waar ook de OLA waarin dit differentiatietraject kadert gegeven wordt. Er wordt gestart met een kennismaking met elkaar en de opleiding. Je krijgt een toelichting bij het traject aan de hand van een presentatie. Daarna ga je zelf aan de slag met een selectie van de leerstof binnen het labo: collega’s zonder technische voorkennis zullen starten met het schakelen van een huisinstallatie, collega's met technische voorkennis krijgen een andere oefening. Afsluitend volgt een oefening waarbij deze vorm van differentiëren toegepast wordt op het eigen onderwijs van de deelnemers. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s)

Jelle Van de Walle (Energietechnologie) en andere collega van de opleiding Energietechnologie

Max. Aantal deelnemers 

12 

Titel van de sessie

Neurodiversiteit in de praktijk: les-en studiemateriaal 

Inhoud

Neurodiversiteit verwijst naar het gegeven dat we allemaal van elkaar verschillen in hoe we denken, leren, waarnemen en interpreteren. Neurodivergente studenten, zoals studenten met autisme, dyslexie, ADHD, ... hebben hun eigen sterktes, maar ook hun eigen uitdagingen. Als inclusieve hogeschool willen ook deze studenten de beste kansen op studiesucces bieden. 
 
In deze sessie krijg je een uitleg over neurodiversiteit en de verschillende vormen van neurodivergentie, en tips om effectiever les te geven aan neurodivergente studenten. Het mooie is dat deze tips het leren van alle studenten ten goede komen. 

Doel

Je krijgt een basisbegrip van wat neurodiversiteit is en de verschillende vormen van neurodivergentie. Je weet welke eenvoudige didactische ingrepen je kunt doen om ervoor te zorgen neurodivergente studenten hun leren vlotter in eigen handen kunnen nemen. Je verlaat de sessie met minstens een drietal haalbare ideeën om toe te passen in jouw les. 

Doelgroep

Deze sessie is bedoeld voor alle leden van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm

  • Uitleg: Wat is neurodiversiteit? Wat is neurodivergentie? Welke tips zijn er om les te geven aan neurodivergente studenten en waarom zijn deze tips nuttig? 

  • Uitwisseling met collega’s: Welke tips pas je al toe? Wat zou je nog meer kunnen doen in jouw lessen? Hoe zou je dat dan aanpakken? 

Voorbereiding nodig? 

Er is geen voorbereiding nodig

Spreker 

Valérie Van Hees (SIHO) 

Maximum aantal deelnemers 

28

 

Titel sessie 

Jongeren met een moslimachtergrond beter begrijpen - Omgaan met complexe situaties waar religie een rol speelt 

Inhoud 

Onderwijs en dienstverlening voor een superdiverse groep kan heel verrijkend zijn, maar kan je ook voor uitdagende situaties stellen. Deze sessie richt zich specifiek op situaties waarin religie een rol speelt. Kautar Oulad El Haj geeft je meer bagage over de islam, zodat je het gedrag van jongeren met een moslimachtergrond beter kunt begrijpen. Jullie gaan in op vragen rond wat toegestaan is voor moslims en op de invloed van de thuiscultuur op de geloofsbeleving van jongeren. Jullie staan stil bij hoe als docent of medewerker te handelen in complexe situaties waar religie een rol speelt. De sessie gebruikt het boek “Halal of Niet” van Khalid Benhaddou als leidraad.    

Doel 

  • Je begrijpt het gedrag van jongeren met een moslimachtergrond beter. 
  • Je bent beter voorbereid om met aandacht hiervoor om te gaan met complexe situaties waarin religie een rol speelt. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs en de collega’s van de diensten. 

Werkvorm 

Dit is een inspiratiesessie 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Kautar Oulad El Haj (Islamexperte) 

Maximum aantal deelnemers 

35

 

Titel sessie 

Aandacht voor je eigen vriendelijke en compassievolle stem 

Inhoud 

De combinatie van werk- en zorgtaken, de snelheid waarmee zaken – ook in onze Hogeschoolcontext – veranderen, de hoge verwachtingen die anderen van je hebben en die je ook vaak van jezelf hebt, de onverwachte dingen die op je pad komen en die je uit evenwicht brengen … leiden ertoe dat je op heel wat momenten onder druk komt te staan. Jezelf vriendelijk en mild toespreken helpt daarbij om veerkrachtig te blijven.  

We zoomen in op onze overtuigingen en op onze innerlijke dialoog: in hoeverre slagen we erin om onszelf vriendelijk toe te spreken als zaken misgaan of anders lopen dan we willen.  

We weten dat waaraan je aandacht geeft, groeit. We nodigen je in deze sessie uit om je aandacht te richten op een vriendelijke en compassievolle houding ten aanzien van jezelf.   

Doel 

Je leert in deze sessie je aandacht te richten op een vriendelijke en compassievolle houding ten aanzien van jezelf.  

Doelgroep 

Deze sessie richt zich zowel tot de collega’s van de diensten als tot de collega’s van onderwijs.   

Werkvorm 

Na een korte inleiding en kennismaking, vertrekken we in deze interactieve sessie van de eigen ervaringen van de deelnemers. We koppelen terug naar de begrippen mildheid en compassie en gaan na op welke manier we een luidere, compassievolle stem kunnen laten klinken, oa op het werk. We nodigen de deelnemers uit tot zelfreflectie, tot uitwisseling en tot actie. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Goedele Slots (Sociaal Werk) en Caroline Damman (Orthopedagogie) 

Maximum aantal deelnemers 

14. De sessie gaat door bij een minimum van 6 deelnemers. 

Titel sessie  

Samen zorgzaam   

Inhoud  

Je leert signalen te herkennen m.b.t. het mentale welzijn van studenten. Je krijgt concrete handvaten om deze signalen bespreekbaar te maken en je ontdekt het belang daarvan. Je leert welke stappen je als docent of medewerker kan zetten en hoe en naar wie je kan doorverwijzen. Daarnaast hebben we tijdens deze training ook oog voor zelfzorg en hoe je dit kan aanpakken.  

Doel  

Het doel van de sessie is om te leren aandachtig te zijn voor de signalen van studenten die mogelijk nefast kunnen zijn voor hun mentale welzijn. Daarnaast leer je hoe je als docent of medewerker die signalen met de student kan bespreken, hoe je je eigen grenzen hierin kan stellen en hoe je een student kan motiveren om hulp te zoeken en al dan niet door te verwijzen. Tot slot willen we met deze training het belang van zelfzorg en eigen draagkracht benadrukken.     

Doelgroep  

Deze sessie is zowel gericht op de collega’s van onderwijs als op de collega’s van de diensten. Voor die laatste groep denken we vooral aan medewerkers die rechtstreeks met studenten in interactie treden, bijvoorbeeld de onthaalmedewerkers.  

Werkvorm  

Je krijgt een training. Er worden onder andere filmpjes getoond en heel concrete situaties toegelicht. Door de training aan de hand van concrete voorbeelden en herkenbare situaties kan je meteen aan de slag in jouw werk. Er is ruimte om vragen te stellen.    

Voorbereiding nodig?  

Deelnemers hoeven niets voor te bereiden.

Spreker(s)  

Lore De Keersmaecker (STUVO)   

Maximum aantal deelnemers  

15  

Titel sessie 

Breinbewust Productief: Essentiële tips voor Time Management en Welzijn 

Inhoud 

In deze sessie bouwen we verder op de keynote sessie en passen we de geleerde inzichten rond breinhygiëne, het bevorderen van productiviteiten en het beheren van je tijd meteen toe op jouw praktijk zodat je er in je werk meteen mee aan de slag kan. 

Doel 

Deze workshop heeft tot doel je te helpen effectieve strategieën te ontwikkelen voor het bevorderen van breinhygiëne, het optimaliseren van productiviteit en het beheren van je tijd om je welzijn te verbeteren. Door middel van interactieve oefeningen en discussies leer je hoe concepten rond breinhygiëne kunnen worden toegepast in de dagelijkse praktijk. 

We stellen een persoonlijk actieplan op met de tips over breinhygiëne, time management en productiviteit. Daarnaast zal je worden aangemoedigd om na de workshop je inzichten en doelen op te schrijven, als een manier om je voornemens levend te houden en je groei op de lange termijn te stimuleren. 

Deze workshop is een aanvulling op de keynote van de O-dag. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs en de diensten. 

Werkvorm 

Je krijgt theorie/kadering, we gaan in dialoog en doen een reflectie-oefening. 

Spreker(s) 

Karen Wastijn en/of Ann Esteingeldoir en/of Deborah Vantournhout 

Maximum aantal deelnemers 

15. De sessie gaat door wanneer minimum 6 personen ingeschreven zijn. 

COCREATIE / INTERDISCIPLINAIR SAMENWERKEN

Maak hieronder je keuze

Titel sessie 

Aan de slag met burgerschap in een blended intensive programme (BIP) 

Inhoud 

In cluster gezondheidszorg wordt in academiejaar 2025-2026 een Engelstalig blended intensive programme (BIP) European Citizenship geïmplementeerd. Sommige inhouden rond Europees burgerschap zijn ook interessant voor opleidingen uit andere clusters om in het eigen curriculum te integreren. Tijdens deze sessie willen we nagaan om welke gemeenschappelijke interessante inhouden het gaat. Op basis daarvan exploreren we hoe de we handen in elkaar kunnen slaan om een gemeenschappelijk clusteroverstijgend deel uit te werken. 

Doel 

Je gaat cocreatief aan de slag met de collega’s van cluster gezondheidszorg en de Dienst Internationalisering  om inhouden rond Europees burgerschap te bepalen en af te spreken wat nodig is om hier in de toekomst rond samen te werken. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich in de eerste plaats tot de collega’s van onderwijs. 

Werkvorm 

Je werkt in groep. In elke groep is een deelnemer per cluster vertegenwoordigd zodat de groepen zoveel mogelijk gemengd zijn. Nadien volgt een plenaire bespreking. 

Voorbereiding nodig? 

Het is aan te raden om in de voormiddag sessie 23 te volgen zodoende je reeds zicht hebt op wat een blended intensive programme kan inhouden. 

Spreker(s) 

Isabelle Wellemans (Oogzorg), Jeroen Vos (Ergotherapie) en een collega van DIRO 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Regionale spreiding van de opleiding via satellieten: hoe een samenwerking tussen de hogeschool en ziekenhuizen ons ondersteunt om toe te werken naar meer verankering in andere regio's. 

Inhoud 

Ons satelliettraject biedt studenten de mogelijkheid om een deeltje van de opleiding Medische Beeldvorming en Radiotherapie te volgen binnen de context van het ziekenhuis. Het bevordert regionale verbondenheid tussen het werkveld, de hogeschool en de student, waardoor studenten die verder staan van de Brusselse context en campus toegang krijgen tot deze boeiende opleiding. 

De ontwikkeling van dit satellietpilootproject is vertrokken vanuit een gedeelde probleemstelling tussen het werkveld en de opleiding. Een nijpend personeelstekort in het werkveld en het moeilijk rekruteren van studenten voor een unieke opleiding in Brussel, waren de motivators om de samenwerking vanuit een andere hoek te bekijken.  

Doel 

Deze sessie beoogt jou via een inspirerende praktijk inzicht te geven in hoe cocreatie rond ambitieuze pilootprojecten kan vormgegeven worden, wat de impact hiervan is op je onderwijs en hoe je andere doelgroepen van studenten hierdoor kan aanspreken.  

Doelgroep 

Collega's van onderwijs 

Werkvorm 

In deze sessie focussen we op wat wij vanuit onze casus zien als generieke milestones en sleutelfactoren voor ambitieuze cocreatieprojecten met externe partners (met wie een belangrijk deel van de probleemsituatie en het doel gedeeld wordt). Aan de hand van een groepsgesprek gaan we in op jullie uitdagende cocreatie-ideeën. We denken samen na over de sleutelfactoren en milestones van jullie ideeën om zo de eerste stappen te proberen concretiseren. 

Voorbereiding nodig? 

Heb je ideeën voor een cocreatieproject binnen jouw opleiding? Breng ze mee! 

Spreker(s) 

Elke Wuyts (Onderzoeksgroep Gezondheidszorg) en Sofie Germonpré (Medische Beeldvorming en Radiotherapie) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Titel sessie 

Odisee goes Europe! 

Inhoud 

Odisee diende begin 2024 een aanvraag in voor een European University Alliance, namelijk DIEM. DIEM staat voor Diversity, Inclusion, Equity en Migration.  

De DIEM European University Alliance zal worden gebouwd op de pijlers van de EU, met name op het gebied van sociale rechten, door instellingen die zowel de expertise als de ambitie hebben om rolmodellen te worden op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkheid. Deze alliantie streeft ernaar om de internationalisering van het Europese hoger onderwijs te ondersteunen en verbindt gelijkgestemde instellingen om waarde toe te voegen aan hun internationale activiteiten en de algehele studentenervaring van internationaal onderwijs te verbeteren. 

Doel 

Dit initiatief bottom-up vormgeven vanuit de verschillende opleidingen.  Begin juli 2024 wordt de knoop doorgehakt of we het label van European University krijgen. Indien we een positieve beoordeling krijgen, zou het een unieke kans zijn om dit project bottom-up te laten groeien in co-creatie met de collega's van Odisee.  

Doelgroep 

Collega's onderwijs en diensten 

Werkvorm 

We gaan cocreatief aan de slag om het project cocreatief te laten groeien. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Marlou Kummu DOP, Caroline Vanderveer DIRO of Tinneke Timmermans DOP/DIRO 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt

Titel sessie 

Multidisciplinair praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek als een krachtig middel voor innovatie 

Inhoud 

Ben je nieuwsgierig naar hoe je écht impact kunt maken in de beroepspraktijk? Wil je jouw kennis en inzichten omzetten in concrete oplossingen? Dan is onze sessie over multidisciplinair Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) iets voor jou! 

Wat is PWO?  

Het verrichten van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) is één van de decretale opdrachten van onze hogeschool. Het heeft tot doel praktijkgericht onderzoek te verrichten dat gericht is op specifieke behoeften in het werkveld en sluit aan bij de onderzoekslijnen van de cluster. Multidisciplinariteit is een essentieel element van Odisee’s onderzoeksvisie, omdat het vaak een vereiste is om problemen uit het werkveld effectief aan te pakken.  

In deze sessie willen we aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden van interdisciplinair PWO-onderzoek in de kijker zetten en in gesprek gaan over uitdagingen, kansen en drempels.  

Hier zijn enkele redenen waarom je deze sessie over multidisciplinair onderzoek niet wilt missen: 

  • Je komt te weten hoe multidisciplinair onderzoek de impact van jouw onderzoek kan vergroten: Multidisciplinair PWO-onderzoek levert tastbare resultaten op die direct van invloed zijn op de beroepspraktijk. Denk aan innovatieve producten, slimme ontwerpen en praktische oplossingen.  
  • Je komt te weten waarom samenwerken over clusters en opleidingen kan leiden tot frisse perspectieven en creatieve doorbraken.  
  • Je kan in gesprek gaan met onderzoekscoördinatoren over hun concrete ervaringen.  

Doel 

In deze sessie willen we samen met de deelnemers nadenken over hoe je kan samenwerken met andere disciplines in een PWO-project. Wat zijn de uitdagingen? Waar liggen er kansen? Hoe pak je dit aan? 

Doelgroep 

Onderzoekers met interesse om een multidisciplinaire PWO-aanvraag in te dienen  

Werkvorm 

In deze sessie zullen onderzoekscoördinatoren jou meenemen door een aantal inspirerende voorbeelden op vlak van multidisciplinaire PWO-projecten. Er wordt voldoende ruimte voorzien voor vragen en interactie met de sprekers en de andere deelnemers.  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Onderzoekscoördinatoren van de cluster  

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel van de sessie

Experimententuin op campus Gent: een inspirerend praktijkvoorbeeld van het DNA van Odisee, inclusief, wendbaar, duurzaam en cocreatief! 

Inhoud 

Van een onderzoeksproject tot een project omtrent inclusie, duurzaamheid en Service Learning.  Dit project werd bovendien ontwikkeld in co-creatie met de buurt en draagt op die manier ook bij aan een living campus in Gent.  Een cocreatief project van de teams van de opleiding voedings- en dieetkunde & opleiding biomedische laboratoriumtechnologie. 

Het is een co-creatief project die uitgroeide via een PWO onderzoek waar beoogd werd om de voedselvaardigheid bij kinderen 3de graad lager onderwijs te verhogen. Na 2 onderzoekjaren sloeg de Experimententuin een ander richting in. Nu is het een co-creatief Service Learning project, waar onze studenten workshops verzorgen voor kinderen/buurtbewoners uit de buurt:  van wetenschapsworkshops tot kookworkshops. 

Doel 

Deze sessie wil de deelnemer inspireren en laten proeven van een cocreatief project op het snijvlak van vele aspecten van het Odisee-DNA. 

Doelgroep 

Collega's van onderwijs (en diensten) 

Werkvorm 

Volgende aanpak moet zorgen voor inspiratie, leren en toepassing in eigen praktijk.  

1. Algemene intro: wat doen wij? Wat is de meerwaarde voor studenten/betrokkenen? Wie zijn duurzame partners in dit verhaal?  

2. Workshops: demo van al het ontwikkelde materiaal plus kleine workshops zoals onze studenten deze geven in de Experimententuin. Getuigenis van coördinator brede school.  

3. Brainstorm: ga per 2 / 3 in dialoog met andere waar je raakvlakken ziet met de eigenlespraktijk. Waarover ga je nadenken na het zien van de Experimententuin? Wat zie je als haalbaar of wat doe je al?  

4. Reflectie: Heb jij cocreatieve partners en wat betekenen ze? Zijn het duurzame partners? Hoe zet je uw studenten aan tot wereldburgerschap? 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Liselotte Van Hevele (voedings- en dieetkunde) en Brecht Gryson (biomedische laboratoriumtechnologie) 

Maximum aantal deelnemers 

15 

Titel sessie 

LLL, een praktijkvoorbeeld van cocreatie met andere hogeronderwijsinstellingen en werkveld 

Inhoud 

Het nieuwe postgraduaat 'Kritieke pediatrie' is een samenwerking tussen vier Vlaamse universitaire centra en vijf Vlaamse hogescholen. 

Vanuit het werkveld werd de vraag gesteld om een postgraduaat te ontwikkelen gezien dit een hiaat is.  

Elke instelling werkt samen met een hogeschool om hun deel van het PG uit te werken.  

Binnen deze sessie willen we uitleggen hoe deze samenwerking tot stand kwam, hoe de samenwerking verloopt tussen de verschillende hogescholen, hoe de overeenkomst opgemaakt werd, hoe er vanuit de opleiding aan gewerkt werd,... 

Doel 

Deze sessie gaat in op de samenwerking en hoe deze tot stand kwam (zowel vanuit de dienst Odisee Advanced Education als vanuit de opleiding).  We staan stil bij een aantal vragen waar andere collega's mee zitten en trachten te komen tot een inspirerende uitwisseling. 

Doelgroep 

Collega's van onderwijs en diensten 

Werkvorm 

Na uiteenzetting in kleine groepen stilstaan bij: 

- Soortgelijke vragen vanuit het werkveld (vb. stageplaatsen) 

- Hoe gaan andere opleidingen hier mee om, kunnen we hier leren van elkaar? 

- Wat nemen we mee vanuit de begeleidende dienst, als de opleiding? 

Voorbereiding nodig? 

Eigen goede praktijkvoorbeelden of soortgelijke startvragen meebrengen. 

Spreker(s) 

Heleen Vandromme (OAE) en Leen Van der Schueren (Verpleegkunde Aalst) 

Maximum aantal deelnemers 

15 

Titel sessie 

Op pad in de Rabotwijk 

Inhoud 

Rabot - Blaisantvest ligt in het noorden van Gent, op een steenworp van het stadscentrum. Het is een typische 19de-eeuwse gordelwijk die volop in ontwikkeling is, denk maar aan het stadsvernieuwingsproject Bruggen naar Rabot. 

In deze sessie neemt de wijkregisseur je mee in het verhaal van de wijk waarin de campus gelegen is. Eerst geeft de wijkregisseur een korte presentatie, daarna neemt hij jou letterlijk mee op pad in deze levendige wijk. 

Doel 

Als je op Technologiecampus Gent werkt, in de Rabotwijk, is het in het kader van cocreatie interessant om de ruimere leefwereld te kennen waarin je terecht gekomen bent. 

Doelgroep 

Deze sessie is gericht op de collega's van onderwijs en de collega’s van de diensten van Technologiecampus Gent. 

Werkvorm 

Je krijgt een presentatie gevolgd door een wijkwandeling. 

Voorbereiding nodig? 

Spreker(s) 

Björn Denaert, wijkregisseur Rabot-Blaisantvest (dienst Beleidsparticipatie stad Gent) 

Maximum aantal deelnemers 

15 

Titel sessie 

Hoe zorg je voor efficiënte en constructieve vergaderingen? 

Inhoud 

We staan kort stil bij wat lean vergaderen is en waarom het van belang is. Het grootste deel van de sessie bestaat uit tips en tricks om vergaderingen waarde te laten opleveren en meer constructief en efficiënt te laten verlopen.  

We vertrekken hierbij van een ‘menukaart’ waaruit jullie de tips en methodieken kiezen die jullie het meest interesseren. De aangereikte tips zijn bruikbaar in diverse vormen van overleg, bv. in je team maar ook in samenwerkingsverbanden met partners. Je hebt geen voorkennis nodig. 

Deze sessie is relevant voor wie regelmatig deelneemt aan vergaderingen, of voorzitter, facilitator of verslaggever is.    

Doel  

  • Je hebt inspiratie opgedaan rond hoe je eraan kunt bijdragen dat een vergadering efficiënt en constructief verloopt, zowel vanuit de rol van deelnemer als uit die van voorzitter. 
  • Je hebt zin gekregen om steeds beter te worden in lean vergaderen.   

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot zowel collega’s van onderwijs als van de diensten.  

Werkvorm 

Je krijgt een afwisseling tussen aanreiken, uitproberen en reflecteren over de tips m.b.t. lean vergaderen. Indien gewenst wordt een kort opvolgingsmoment voorzien waarin uitgewisseld wordt rond hoe de deelnemers met de tips in de praktijk aan de slag gegaan zijn.    

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht.  

Spreker(s) 

Els Van de Walle (Cel Algemeen Directoraat en Dienst Onderwijsontwikkeling en Kwaliteitszorg) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

AANDACHT EN COCREATIE / INTERDISCIPLINAIR SAMENWERKEN

Maak hieronder je keuze

Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Titel sessie 

Hoe je met Service Learning cocreatie in je opleiding installeert - Rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Inhoud 

Tijdens de sessie wordt service learning als werkvorm concreet toegelicht vanuit de opleiding graduaat marketing- en communicatiesupport. Door deze werkvorm te integreren in de opleiding werk je actief aan cocreatie. Studenten worden getriggerd hun blik te verruimen omdat ze in contact komen met organisaties en een doelpubliek waarvoor ze vaak niet vanzelf zouden kiezen. Je maakt een eerste reflectie naar eventuele integratie in je eigen opleiding/opleidingsonderdeel. 

Doel 

Je krijgt zicht op de wijze waarop je service learning als werkvorm kan inzetten en daarmee ook aan cocreatie werkt. Service Learning biedt ook kansen om op doordachte wijze aandacht te geven in je opleiding aan kwetsbare doelgroepen en de missie van maatschappelijk geëngageerde studenten in Odisee waar te maken.  Je maakt meteen ook de vertaalslag naar je eigen opleiding/opleidingsonderdeel. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot collega’s van onderwijs en collega’s van de diensten.  

Werkvorm 

Eerst worden met een presentatie en getuigenissen wordt de meerwaarde van service learning voor zowel de partners als studenten aangetoond.  Vervolgens ga je in groepjes nadenken over de wijze waarop je service learning zou kunnen integreren in je opleiding/opleidingsonderdeel, en dit aan de hand van het service learning canvas. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Aaron Soens (Dienst Onderwijsontwikkeling en Kwaliteitszorg) en Sarah Vanthienen (Marketing – en Communicatiesupport)  

Maximum aantal deelnemers 

30 

Titel sessie 

Met een LACH voor de klas! 

Inhoud 

Buig je energievreters uit jouw klaspraktijk of werkomgeving om naar energiegevers. 

Ontdek hoe je op basis van inspirerende voorbeelden, effectieve methodieken en solide theoretische fundamenten een cultuur van complimenten en constructieve feedback integreert in jouw klas of team tijdens deze sessie. 

Laat je leiden door talentenkaarten, de 'opvoedingspiramide' en het krachtige concept van 'Inspirerend coachen'.  

Doel 

In deze workshop sta je stil bij het creëren van een positieve klas- en of werkcultuur, hoe je met aandacht voor jouw energie en deze in je klas en in je werk met andere collega's aan de slag kan gaan. 

Deze workshop gaat over een cocreatief ‘wij’-verhaal, waarbij alle betrokken partners samenwerken op basis van vertrouwen en met de focus/aandacht op het bekrachtigen van wat goed gaat. 

Doelgroep 

Zowel collega’s van onderwijs als van de diensten.  

Werkvorm 

Er wordt gewerkt met praktische oefeningen, een vragenlijst, onderwijsleergesprek, filmpjes... 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht.  

Spreker(s) 

Bart Pieters 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Titel sessie  

Teach4SD: de docent in zijn leiderschapsrol bij duurzame transitie  

Inhoud 

De vraag “hoe integreer ik duurzaamheid in mijn vak?” is er eentje die je jezelf misschien ook al gesteld hebt. Daar proberen we in deze sessie een antwoord op te bieden.  

Teach4SD is een project, mede gefinancierd door de E.U.,  waarbij internationale partners samenwerken met Odisee aan een methodologie om online leermaterialen te ontwikkelen  (CenSE, onderzoeksgroep cluster Bedrijfskunde) die kunnen gebruikt worden om duurzaamheid te introduceren in diverse opleidingen en opleidingsonderdelen.  Tijdens deze sessie maken we kennis met een aantal van de mogelijke werkvormen.  

Doel 

Met de output van het onderzoeksproject Teach4SD start je met betrouwbare informatie om duurzaamheid in je lessen te verwerken. Op die manier heb je aandacht voor de toekomstige werkomgeving van je studenten. Zij hebben immers competenties nodig om straks de rol van Manager Sustainability, of andere gerelateerde rollen die noodzakelijk zijn voor een duurzame transitie, in hun professioneel leven te kunnen opnemen. Het Teach 4SD platform werd in cocreatie door docenten en onderzoekers ontwikkeld. Cocreatie is ook de manier om duurzame transitie te realiseren. 

Doelgroep 

Omdat het online leerplatform een brede en praktische basis biedt voor studenten in praktische en beroepsgerichte opleidingen, is deze sessie vooral gericht op docenten die lesgeven in graduaatsopleidingen en/of bacheloropleidingen. Docenten uit alle clusters en opleidingen zijn welkom: we zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid in elk vak een rol kan spelen en dat het platform lesactiviteiten bevat voor studenten in al onze opleidingen. 

Werkvorm 

Na een korte presentatie over het onderzoeksproject Teach4SD en over duurzaamheidseducatie in het algemeen, volgt een hands-on sessie waarbij je zelf kennis maakt met het online leerplatform. Je ontdekt de verschillende activiteiten en kan al eens reflecteren over welke opdrachten het best passen bij jouw OPO en studenten. In het 1e semester van volgend academiejaar organiseren we binnen het project een teach-the-teacher traject. Het zou mooi zijn als je hier alvast van kan proeven en je zo wil engageren voor het meer uitgebreide teach-the-teacher traject. 

Voorbereiding nodig? 

Breng je laptop mee. 

Spreker(s) 

Tesnime Imnadine (Bedrijfskunde) en Bart Henssen (Bedrijfskunde) 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Studycrafting: de student aan zet voor bevorderen van eigen welzijn. 

Inhoud 

Al langere tijd bestaan er zorgen over de studiedruk en -stress bij studenten en als instelling voor hoger onderwijs hebben we dan ook een belangrijke verantwoordelijkheid om het welzijn van onze studenten te bevorderen.  Studenten kunnen echter ook zelf initiatief nemen door proactief hun studie en hun brede studiecontext aan te passen, met als doel deze beter te laten aansluiten bij hun eigen sterktes en behoeften. Dergelijk gedrag is recentelijk in de literatuur benoemd als 'study crafting'.  

Samen met Lincy Deraedt en Helena Deseure, twee studenten van de masteropleiding Gezondheidsbevordering aan de UGent, voeren we momenteel onderzoek bij studenten van de UGent en Odisee. Doel is inzicht verkrijgen in het mentale welzijn van studenten, de factoren die hen energie geven en de factoren die energie kosten, en hoe zij zelf met deze energiebronnen en -vreters omgaan.  Study crafting is een zeer nieuw concept. Sinds 2020 zijn er nog maar enkele papers gepubliceerd. In een vervolgonderzoek willen we een innovatieve study crafting methode ontwikkelen. 

Doel 

Deze sessie beoogt: Discussie en reflecteren over de resultaten én over de rol van docenten in het aanmoedigen, faciliteren en ondersteunen van study crafting bij studenten. 

Doelgroep 

Collega's onderwijs, meer specifiek trajectbegeleiders, alsook collega's van STUVO, SA 

Werkvorm 

Toelichting, discussie en reflectie, met korte oefeningen in kleine groepjes en plenaire uitwisseling, zowel over de resultaten als over de docenten hun rol met betrekking tot study crafting. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Bart Moens met twee masterstudenten 

Maximum aantal deelnemers 

20 

Titel

Ervaringen delen is goud waard

Inhoud

De werkgroep 'Ervaringsdeskundigheid' van de Cluster Sociaal-Agogisch Werk verzamelde afgelopen twee jaar heel wat inzichten over het werken met ervaringsdeskundigheid in de opleiding. Dit vertaalt zich o.a. in een concepttekst, een inventaris van goede praktijken en een ethisch kader. 
Naast het betrekken van opgeleide ervaringsdeskundigen in de opleiding, willen we nu ook onze studenten leren om hun ervaring selectief te delen en later ook als kracht in te zetten in hun professionele context. We zijn ervan overtuigd dat ervaringskennis als evenwaardige vorm van kennis, naast theoretische en praktijkkennis, kan bestaan. Maar dat vraagt aandacht, veiligheid, vertrouwen en co-creatie. 

Doel

Tijdens deze workshop laten we jou ervaren hoe we met ontwrichtende verhalen van onze docenten en studenten zijn omgegaan en hoe we van een ‘zware rugzak’ een ‘gouden kracht’ maken die alleen maar verbindend werkt in ons mensenwerk. 

Doelgroep

Collega's van het onderwijzend personeel en van de diensten

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht.  

Spreker(s) 

Anne Aelvoet / Lydwine Meyhi

Maximum aantal deelnemers 

15

Keuze gemaakt? Schrijf je in!