KIKO: Kwaliteitsvol Inspirerend Kleuteronderwijs

In dit onderzoeksproject maakten we een overzicht van de (kenmerken van) praktijken die volgens de internationale wetenschappelijke literatuur bewezen effectief zijn in het versterken van kleuters in de leergebieden taal en wiskundige initiatie en op vlak van executieve functies. Daarnaast gingen we na in hoeverre deze praktijken in de Vlaamse kleuterklassen worden toegepast en welke (rand)voorwaarden er gelden voor de implementatie van deze praktijken. Op basis van deze inzichten maakten we drie inspiratiegidsen om het werkveld te inspireren, gratis te downloaden.

Looptijd
/
Financiering
Departement Onderwijs & Vorming

Kwaliteitsvol kleuteronderwijs is van groot belang voor alle kinderen in Vlaanderen. Onderzoek toont namelijk aan dat hoe sterker kinderen aan de start van het formele onderwijs komen, hoe kleiner de kans is dat zij in de loop van hun schoolloopbaan problemen op schools vlak ondervinden. Dit geldt voor alle kinderen, maar bij uitstek voor kinderen die thuis en in andere buitenschoolse contexten weinig ontwikkelingskansen krijgen. Voor hen is kwaliteitsvol kleuteronderwijs essentieel om tot voldoende leren te komen en gelijke onderwijskansen te krijgen. Daarbij dient onderwijskwaliteit breed opgevat te worden, met zowel structurele als proces- en curriculumfactoren die van tel zijn.

KIKO project

Hoewel er niet bijzonder veel onderzoek voorhanden is dat rechtstreeks zicht geeft op het onderwijs dat in de Vlaamse kleuterklassen gegeven wordt, zijn er toch redenen om aan te nemen dat er heel wat vooruitgang te boeken valt op vlak van de kwaliteit van het Vlaamse kleuteronderwijs. Daarbij is o.m. de vraag in hoeverre recente wetenschappelijke inzichten rond effectief kleuteronderwijs al geĆÆntegreerd zijn in de onderwijspraktijk in de Vlaamse kleuterscholen. Zo is er steeds meer betrouwbare onderzoeksevidentie dat een gebalanceerde onderwijsaanpak - met voldoende evenwicht tussen aandacht voor het welbevinden en de brede ontwikkeling van jonge kinderen en gerichte instructiemomenten voor o.m. taal en wiskunde - kleuters de beste leerkansen biedt. 

In dit onderzoeksproject maakten we een overzicht van de (kenmerken van) praktijken die volgens de internationale wetenschappelijke literatuur bewezen effectief zijn in het versterken van kleuters in de leergebieden taal en wiskundige initiatie en op vlak van executieve functies. Daarnaast gingen we na in hoeverre deze praktijken in de Vlaamse kleuterklassen worden toegepast en welke (rand)voorwaarden er gelden voor de implementatie van deze praktijken.

Om het eerste onderzoeksdoel te realiseren, deden we een systematisch literatuuronderzoek naar effectieve praktijken rond de bovenvermelde onderwerpen. Daarnaast gingen we in de literatuur op zoek naar bewezen effectieve interventies die we vervolgens uitgebreid met elkaar vergeleken via een common elements analyse. Deze techniek liet ons toe om over succesvolle interventies heen de werkende elementen en mechanismen alsook randvoorwaarden te identificeren.

In functie van het tweede onderzoeksdoel deden we een tweeledige empirische dataverzameling. Ten eerste voerden we een gefocust vragenlijstonderzoek uit bij een representatieve, gestratificeerde steekproef van een 100-tal Vlaamse kleuterscholen. Daarbij wilden we een betrouwbaar globaal zicht krijgen op de mate waarin bewezen effectieve interventies reeds worden toegepast in het Vlaamse kleuteronderwijs. Ten tweede betrokken we een selectieve steekproef van 11 kleuterscholen in een diepte-onderzoek, waarbij we via observaties en interviews een dieper inzicht verkregen op de reƫle onderwijspraktijk en randvoorwaarden.

Het onderzoeksproject resulteerde in verschillende eindproducten, namelijk (1) twee wetenschappelijke eindrapporten, (2) een beleidsrapport en (3) drie inspiratiegidsen voor het werkveld, uitgebreid met filmpjes en extra leestips.

# kleuteronderwijs, hoge kwaliteit, taal, wiskunde, executieve functies

Partners en financiering

Onze partners: KU Leuven, Thomas More, Arteveldehogeschool
Onze financierder: Vlaamse overheid, Departement Onderwijs & Vorming

Wil je meer weten over dit project?