Leercollectief basis verhoogd
Via professionele leergemeenschappen gaan 45 scholen aan de slag met het uitbouwen, implementeren en verduurzamen van hun brede basiszorg en verhoogde zorg. Dit begeleidingsproject in opdracht van Leerpunt is een uniek consortium tussen Odisee hogeschool, Arteveldehogeschool, Vives en 21 scholengemeenschappen.

Op basis van de oproep van Leerpunt rond het versterken van de brede basiszorg en verhoogde zorg in Vlaamse scholen, bundelen Odisee hogeschool, Arteveldehogeschool en VIVES de krachten om samen met een diverse groep van 45 scholen een jaar lang met schoolteams aan de slag gaan rond
- de kennisbasis over brede basiszorg en verhoogde zorg uitbouwen door eigen praktijkkennis te verdiepen vanuit actuele onderzoekskennis (kennis),
- versterkte brede basiszorg en verhoogde zorg implementeren door effectieve differentiatie en redicodis-maatregelen in de klas toe te passen, te evalueren en bij te sturen (praktijk),
- verduurzamen op niveau van de school en scholengemeenschap/-groep door effectieve interventies over brede basis- en verhoogde zorg te integreren in het zorgbeleid / beleid op leerlingenbegeleiding (beleid)
Het project schuift drie themaās naar voor. Elke deelnemende scholengemeenschap/scholengroep kiest ƩƩn van deze drie themaās om zich in te verdiepen gedurende een schooljaar onder begeleiding van een procesbegeleider uit de hogeschool, aangevuld met een interne begeleider vanuit de scholengemeenschap/scholengroep:
- Effectieve differentiatie en/of redicodis-maatregelen op vlak van taal/talen (lezen, schrijven, spreken...)
- Effectieve differentiatie en/of redicodis-maatregelen op vlak van STEM (wiskunde/wetenschappen/techniek...)
- Preventie en redicodis-maatregelen op vlak van gedrag en emotie (socio-emotioneel leren, executieve functies, omgaan met uitdagend gedrag, ...)
Leercollectief via een professionele leergemeenschap
De kracht van een professionele leergemeenschap (PLG) ligt in het feit dat er uitgegaan wordt dat de meeste kennis intern aanwezig is. Scholen en leerkrachten beschikken over een grote capaciteit aan informatie. Binnen dit project wordt deze kennis omgezet naar visie en praktijk in een duurzaam kader. Scholen vormen een professionele leergemeenschap, bestaande uit een diverse groep van zes tot twaalf collegaās (leerkrachten aangevuld met zorgcoƶrdinator/leerlingenbegeleider, leerondersteuner, CLB-medewerker, pedagogisch begeleider,⦠). Hierbij vertrekt iedere school vanuit de eigen noden/leervragen binnen het gekozen thema. Vanuit Arteveldehogeschool-Vives-Odisee zal een procesbegeleider de professionele leergemeenschap begeleiden in samenwerking met een interne begeleider per scholengemeenschap/scholengroep.

Team & partners
Arteveldehogeschool: Liesbeth Stevens, Amal Ouahab, Joke Janssens, Lies Vanpeperstraete, Marijke Wilssens, Elisa Vandenbussche
Vives: Liesbeth Baeten, Els Vanobberghen, Joke Hurtekant
Odisee: Geert Van Buynder, Liesbet Decroos, Elke Van Nieuwenhuyze