Les in Lezen. Effectief leesonderwijs voor het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen.
Met ‘Les in Lezen’ brengen we heel nauwgezet in kaart hoe je tot effectief leesonderwijs komt. Er lopen immers een aantal Vlaamse projecten Lezen op School die op die manier grondig geanalyseerd kunnen worden. Door een meta-review bestaande uit systematisch diepgaand bronnenonderzoek, nemen we zowel alle fases van het proces van leren lezen als andere belangrijke actoren buiten het onderwijs mee.

Dit project beoogt een wetenschappelijke analyse (verticaal en horizontaal) van de Lezen op School-projecten. In een eerste stap voeren we een systematische meta-review van effectief leesonderwijs, waarbij we zowel alle fases van het proces van leren lezen als andere belangrijke actoren buiten het onderwijs (voor zover zij een directe link met het onderwijs hebben) meenemen. Tegelijkertijd beschrijven we uitvoerig de projecten rond lezen op school. Op basis van de conclusies uit de meta-review wordt de mate bepaald waarmee deze projecten deze inzichten bevatten. Tot slot engageren we leerkrachten die via een professionaliseringstraject een praktijkrelevante inspiratiegids ontwikkelen.
Maak kennis met de onderzoekers en ons onderzoekscentrum
Odisee: Helena Taelman (De Taalbouwers)
Onderzoeksmedewerkers andere organisaties: Astrid Geudens (Thomas More), Kirsten Schraeyen (Thomas More), Kim Bellens (Thomas More), Marit Trioen (Universiteit Antwerpen), Stefan De Clerck (Thomas More), Dorothy Duchatelet (Thomas More)
Promotoren: Jordi Casteleyn, Tom Smits, Mathea Simons
Onze partners
- Universiteit Antwerpen
- Thomas More