Persoonlijke spiritualiteit en existentiële empathie in de hulpverlening aan gezinnen geconfronteerd met geweld
Het onderzoeksproject ‘Grootouderschap in woord en daad’ spitst zich toe op de rol die grootouders spelen in de opvoeding van kleinkinderen. In co-creatie met ouderverenigingen wil dit onderzoek de levenswijsheid van grootouders bewaren én activeren. Via vertelavonden, een Instagram-account en een podcast kan dit uitmonden in een intergenerationele dialoog.
Het debat over opvoeding is erg wetenschappelijk geworden, de praktische kennis van voorgaande generaties geraakt hierbij wat ondergesneeuwd. In dit onderzoek fungeren grootouders niet als louter hulpkrachten bij de opvang van kleinkinderen, maar worden ze ‘levende menselijke opvoedingsschatten’ vol wijsheden waar alle (klein)kinderen van kunnen profiteren.

Dit onderzoek richt zich op de mogelijke bronnen van Gezinswetenschappers en andere hulpverleners om tot existentiële empathie te komen en deze vol te houden bij hulpverlening aan gezinnen geconfronteerd met intra- en/of extrafamiliaal geweld.
In het academiejaar 2024-2025 loopt een pilootproject, waarin studenten Gezinswetenschappen participeren (via project en eindproef) - afgestemd met partnerhogescholen van Odisee.
Aan het pilootonderzoek participeren ook werkveldpartners: CAW Oost-Vlaanderen, CKG Sloeberhof, CKG Kapoentje, Jongerenwerking Pieter Simenon en ECHO (lotgenotenwerking intrafamiliaal geweld).
Dit onderzoek loopt in samenwerking met de KULeuven, Klinische Psychologie, onderzoeksgroep Meaning and Existence (prof. Dr. S. Vanhooren).