Via storytelling naar een inclusievere arbeidsmarkt

Met dit project willen wij inzetten op de gedragsverandering bij werkgevers in het kader van inclusieve werkvloeren. Via campagnevoering vanuit ‘echte’ verhalen en een aanbod van begeleiding op de werkvloer willen we de tewerkstellingsgraad van mensen met een beperking verhogen. Mensen met een beperking worden nauw betrokken bij de opmaak van deze campagnes zodat we een correct en eerlijk beeld kunnen schetsen van talenten die nodig zijn op de arbeidsmarkt.

Stories matter
Looptijd
/
Financiering
FOD Sociale Zekerheid

Probleemstelling

Ondanks de sensibiliserings- en ondersteuningsacties voor inclusief werkgeverschap blijft inclusie op de werkvloer nog te vaak dode letter. Veel werkgevers blijven aarzelen om mensen met een handicap aan te werven, zelfs nu zij hun vacatures amper ingevuld krijgen. Nochtans, zo blijkt uit onderzoek door GTB (2019), zien veel werkgevers wel het potentieel van medewerkers met een handicap en denken zij bovendien dat er voor iedereen genoeg werk is. Een eerder ESF-onderzoek van Odisee suggereert dat ‘echte verhalen – dus niet de hoera of succesverhalen – werkgevers kunnen aanzetten tot meer inclusief werkgeversgedrag.

Doel

Met dit project willen we onderzoeken of we de tewerkstellingskansen van personen met een handicap kunnen bevorderen middels een voorlichtings- en bewustmakingscampagne met ‘echte’ verhalen.

Methode

We starten met de ontwikkeling van echte verhalen of narratieven aan de hand van de wetenschappelijk beproefde Storybridging-methode (Boeijinga, 2017). De narratieven zullen gericht zijn het motiveren van werkgevers om hun intentie tot inclusief werkgeversgedrag om te zetten in daadwerkelijk gedrag. Deze narratieven zullen we gedurende zes à zeven maanden verspreiden via diverse (online) kanalen, waarbij opvolgen hoeveel werkgevers doorklikken op de call to action waarmee het verhaal afsluit. Verder voorzien we ook een impactmeting waarbij we het effect van de verhalen meten middels een controle- en testgroep.

Output

  • Een in praktijk onderzochte en geteste methodiek om narratieven uit te werken gericht op het sensibiliseren van werkgevers om mensen met een handicap te werk te stellen.
  • Een onderzoeksrapport waarin de resultaten van de impactmeting van dit project beschreven staan.
  • Een draaiboek dat Synkroon en andere geïnteresseerde organisaties kunnen gebruiken om zelf narratieven uit te werken, eventueel aanpasbaar voor verschillende doelgroepen.

Onze partner

Synkroon vzw logo

Wil je meer weten over dit project?