VRNURSE4KIDS
Virtual Reality (VR) is een technologie waarbij gebruikers via een multisensorische ervaring volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Uit onderzoek blijkt dat VR pijn, stress en angst vermindert bij kinderen tijdens verpleegtechnische handelingen.
Het VRNurse4KIDS-project wil het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten bij studenten, docenten en zorgverleners en hun kennis, competenties en vaardigheden optimaliseren. Enerzijds wordt een digitaal competentiekader uitgewerkt omtrent nieuwe technologieƫn binnen de gezondheidszorg, met focus op VR, voor een curriculum verpleegkunde. Anderzijds wordt een e-learning over VR ontwikkeld, aangevuld met een instructiefilm en skillslab training.
Studiedag 12 september
Digitale evolutie in de zorg: Virtual Reality in de pediatrische setting
Deze studiedag richt zich op verpleegkundigen en zorgverleners uit verschillende settings.
Voor verpleegkundigen werkzaam op een dienst pediatrie en neonatologie kan deze studiedag gevolgd worden in het kader van het behoud van de beroepstitel.
Deze studiedag vindt plaats op 12 september 2024 en focust op Virtual Reality in de zorg. Een relatief nieuw thema gebracht door verschillende sprekers uit verschillende domeinen van de zorg!
Programma
- Inleiding voorstelling VRNurse4Kids-project (Inge Tency & Joke Lanoye, Odisee)
- Keynotes en demo van
- HypnoVR (Rein Callewier)
- UZGent Revalidatiecentrum Smart Space (Lode Sabbe)
- Immersive Technology in Healthcare training (Thomas Moore)
- Future Proof Nurses: simulatieleren voor de verpleegkundige van de toekomst (NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden)
- 13u45-16u workshops in groepjes van 20:
- workshop 1: Hands on training simulatieleren voor verpleegkundigen (NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden)
- workshop 2: Skillslabtraining rond het gebruik van VR bij verpleegkundige technieken zoals venapunctie (Inge Tency & Joke Lanoye, Odisee)
- 16u15-17u: evaluatie (Inge Tency & Joke Lanoye, Odisee)
Omwille van de workshops kunnen we max. 80 deelnemers toelaten.
Praktisch
- De studiedag vindt plaats op donderdag 12 september 2024 van 9.00 tot 17.00 uur.
- Locatie: Odisee - Campus Sint-Niklaas, Hospitaalstraat 23 te 9100 Sint-Niklaas.
- Het studiegeld bedraagt ā¬ 30 (digitale syllabi, koffie en broodjeslunch). (Omdat deze studiedag wordt aangeboden in het kader van het onderzoeksproject VRNurse4Kids, waarvoor financiering ontvangen wordt, is er een reductie op de deelnameprijs die normaalgezien ā¬125 bedraagt.)
Studenten verpleegkunde voorbereiden op de toekomstige gezondheidszorg: Virtual Reality in pediatrische settings
Uit literatuur blijkt dat virtuale reality (VR) pijn, stress en angst bij kinderen vermindert. Er zijn echter weinig studies i.v.m. de attitude en aanvaarding bij verpleegkundigen t.a.v. nieuwe technologieƫn zoals VR en ten aanzien van de toepassing en/of integratie van VR binnen het verpleegkundig onderwijs.
PR6: instructiefilm gebruik van VR bij een venapunctie bij een kind
Werkpakketten
WP1: Behoefteanalyse ā bevorderende en belemmerende factoren t.o.v. VR |
WP2: Digitaal competentiekader voor de opleiding verpleegkunde |
WP3: Inhoud van de eLearning over VR |
WP4: Ontwerp en ontwikkeling van de eLearning over VR |
WP5: eLearning uittesten |
WP6: Ontwikkelen van een instructiefilm om VR te implementeren in pediatrische settings |
WP7: Protocol voor de implementatie van VR in pediatrische settings uittesten |
Doel
- Bij studenten: vergroten van kennis, competenties en vaardigheden t.a.v. VR en intentie en aanvaarding om VR te gebruiken in het werkveld
- Bij docenten verpleegkunde en zorgverleners het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten
- De kwaliteit van het verpleegkundig onderwijs verbeteren door de VR-cursus (eLearning) in het curriculum op te nemen en digitale competenties in het verpleegkundig onderwijs te integreren (eLearning zal ook voor verpleegkundigen beschikbaar zijn ā micro-credential)
Op deze manier wil het VRNurse4KIDS project een bijdrage leveren aan de optimalisatie van de zorg voor kinderen, meer bepaald reductie van pijn en angst door middel van VR.
Preparing Nursing students for future healthcare: Virtual reality in paediatric settings
Partners
Het Erasmus+ Key Action 2-project VRNurse4KIDS is een samenwerking tussen drie hogescholen voor verpleegkunde, nl. Odisee Hogeschool (BelgiĆ«), Hochschule fĆ¼r Gesundheit (HSG, Duitsland) en Presovska Univerzita v Presove (Slovakije), een hogeschool voor technologie, Instituto politechnico do Porto, GILT (Games Interaction and Learning Technologies) (P.Porto, Portugal) en een firma gespecialiseerd in Virtual Reality (VR) als digitale sedatie, nl. Oncomfort (BelgiĆ«).