VRNURSE4KIDS
Virtual Reality (VR) is een technologie waarbij gebruikers via een multisensorische ervaring volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Uit onderzoek blijkt dat VR pijn, stress en angst vermindert bij kinderen tijdens verpleegtechnische handelingen.
Het VRNurse4KIDS-project wil het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten bij studenten, docenten en zorgverleners en hun kennis, competenties en vaardigheden optimaliseren. Enerzijds wordt een digitaal competentiekader uitgewerkt omtrent nieuwe technologieƫn binnen de gezondheidszorg, met focus op VR, voor een curriculum verpleegkunde. Anderzijds wordt een e-learning over VR ontwikkeld, aangevuld met een instructiefilm en skillslab training.


Werkpakketten
WP1: Behoefteanalyse ā bevorderende en belemmerende factoren t.o.v. VR |
WP2: Digitaal competentiekader voor de opleiding verpleegkunde |
WP3: Inhoud van de eLearning over VR |
WP4: Ontwerp en ontwikkeling van de eLearning over VR |
WP5: eLearning uittesten |
WP6: Ontwikkelen van een instructiefilm om VR te implementeren in pediatrische settings |
WP7: Protocol voor de implementatie van VR in pediatrische settings uittesten |
Doel
- Bij studenten: vergroten van kennis, competenties en vaardigheden t.a.v. VR en intentie en aanvaarding om VR te gebruiken in het werkveld
- Bij docenten verpleegkunde en zorgverleners het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten
- De kwaliteit van het verpleegkundig onderwijs verbeteren door de VR-cursus (eLearning) in het curriculum op te nemen en digitale competenties in het verpleegkundig onderwijs te integreren (eLearning zal ook voor verpleegkundigen beschikbaar zijn ā micro-credential)
Op deze manier wil het VRNurse4KIDS project een bijdrage leveren aan de optimalisatie van de zorg voor kinderen, meer bepaald reductie van pijn en angst door middel van VR.
Studenten verpleegkunde voorbereiden op de toekomstige gezondheidszorg: Virtual Reality in pediatrische settings
Uit literatuur blijkt dat virtuale reality (VR) pijn, stress en angst bij kinderen vermindert. Er zijn echter weinig studies i.v.m. de attitude en aanvaarding bij verpleegkundigen t.a.v. nieuwe technologieƫn zoals VR en ten aanzien van de toepassing en/of integratie van VR binnen het verpleegkundig onderwijs.

e-learning
Binnen werkpakket PR3 en PR4 werd een e-learning ontwikkeld rond VR in de zorg. Deze kan je vinden via de onderstaande link. Bovenaan rechts dien je een login aan te maken. Daarna kan je via de zoekbalk naar VRNurse4Kids om de Nederlandse versie te doorlopen.
Bedankt aan alle deelnemers van ons Multiplier Event 'Digitale evolutie in de zorg. VR in de pediatrische setting' op 12/9/2024 waarbij volgende onderwerpen aan bod kwamen:
- Inleiding voorstelling VRNurse4Kids-project (Inge Tency & Joke Lanoye, Odisee)
- Keynotes en demo van:
- HypnoVR (Rein Callewier)
- UZGent Revalidatiecentrum Smart Space (Lode Sabbe)
- Immersive Technology in Healthcare training (Thomas Moore)
- Future Proof Nurses: simulatieleren voor de verpleegkundige van de toekomst (NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden)
- Workshops:
- workshop 1: Hands on training simulatieleren voor verpleegkundigen (NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden)
- workshop 2: Skillslabtraining rond het gebruik van VR bij verpleegkundige technieken zoals venapunctie (Inge Tency & Joke Lanoye, Odisee)




PR6: instructiefilm gebruik van VR bij een venapunctie bij een kind
Preparing Nursing students for future healthcare: Virtual reality in paediatric settings

Partners
Het Erasmus+ Key Action 2-project VRNurse4KIDS is een samenwerking tussen drie hogescholen voor verpleegkunde, nl. Odisee Hogeschool (België), Hochschule für Gesundheit (HSG, Duitsland) en Presovska Univerzita v Presove (Slovakije), een hogeschool voor technologie, Instituto politechnico do Porto, GILT (Games Interaction and Learning Technologies) (P.Porto, Portugal) en een firma gespecialiseerd in Virtual Reality (VR) als digitale sedatie, nl. Oncomfort (België).