VRNURSE4KIDS

Virtual Reality (VR) is een technologie waarbij gebruikers via een multisensorische ervaring volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Uit onderzoek blijkt dat VR pijn, stress en angst vermindert bij kinderen tijdens verpleegtechnische handelingen.

Het VRNurse4KIDS-project wil het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten bij studenten, docenten en zorgverleners en hun kennis, competenties en vaardigheden optimaliseren. Enerzijds wordt een digitaal competentiekader uitgewerkt omtrent nieuwe technologieĆ«n binnen de gezondheidszorg, met focus op VR, voor een curriculum verpleegkunde.  Anderzijds wordt een e-learning over VR ontwikkeld, aangevuld met een instructiefilm en skillslab training.

Virtual reality verpleegkunde kinderen
Looptijd
/
Financiering
Erasmus+ Key Action2
Erasmus+

Studiedag 12 september

Digitale evolutie in de zorg: Virtual Reality in de pediatrische setting

Deze studiedag richt zich op verpleegkundigen en zorgverleners uit verschillende settings.

Voor verpleegkundigen werkzaam op een dienst pediatrie en neonatologie kan deze studiedag gevolgd worden in het kader van het behoud van de beroepstitel. 

Deze studiedag vindt plaats op 12 september 2024 en focust op Virtual Reality in de zorg. Een relatief nieuw thema gebracht door verschillende sprekers uit verschillende domeinen van de zorg!

vrnurse4kids project kind met VR bril

Studenten verpleegkunde voorbereiden op de toekomstige gezondheidszorg: Virtual Reality in pediatrische settings

Uit literatuur blijkt dat virtuale reality (VR) pijn, stress en angst bij kinderen vermindert. Er zijn echter weinig studies i.v.m. de attitude en aanvaarding bij verpleegkundigen t.a.v. nieuwe technologieĆ«n zoals VR en ten aanzien van de toepassing en/of integratie van VR binnen het verpleegkundig onderwijs.

vrnurse4kids meeting

PR6: instructiefilm gebruik van VR bij een venapunctie bij een kind

Werkpakketten

WP1: Behoefteanalyse ā€“ bevorderende en belemmerende factoren t.o.v. VR 

WP2: Digitaal competentiekader voor de opleiding verpleegkunde 

WP3: Inhoud van de eLearning over VR 

WP4: Ontwerp en ontwikkeling van de eLearning over VR 

WP5: eLearning uittesten 

WP6: Ontwikkelen van een instructiefilm om VR te implementeren in pediatrische settings 

WP7: Protocol voor de implementatie van VR in pediatrische settings uittesten 

Doel

  • Bij studenten: vergroten van kennis, competenties en vaardigheden t.a.v. VR  en intentie en aanvaarding om VR te gebruiken in het werkveld 
  • Bij docenten verpleegkunde en zorgverleners het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten 
  • De kwaliteit van het verpleegkundig onderwijs verbeteren door de VR-cursus (eLearning) in het curriculum op te nemen en digitale competenties in het verpleegkundig onderwijs te integreren (eLearning zal ook voor verpleegkundigen beschikbaar zijn ā€“ micro-credential) 

Op deze manier wil het VRNurse4KIDS project een bijdrage leveren aan de optimalisatie van de zorg voor kinderen, meer bepaald reductie van pijn en angst door middel van VR.

Poster

Preparing Nursing students for future healthcare: Virtual reality in paediatric settings

VRNursing4Kids poster

Partners

Het Erasmus+ Key Action 2-project VRNurse4KIDS is een samenwerking tussen drie hogescholen voor verpleegkunde, nl. Odisee Hogeschool (BelgiĆ«), Hochschule fĆ¼r Gesundheit (HSG, Duitsland) en Presovska Univerzita v Presove (Slovakije), een hogeschool voor technologie, Instituto politechnico do Porto, GILT (Games Interaction and Learning Technologies) (P.Porto, Portugal) en een firma gespecialiseerd in Virtual Reality (VR) als digitale sedatie, nl. Oncomfort (BelgiĆ«).

Wil je meer weten over dit project?