Waarde(n)Burger
Hoe buig je controversiële thema’s in de klas om tot leerkansen voor leerlingen? In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een methodiek om waardegeladen kritisch denken te bevorderen bij leerlingen in de klas en tijdens museumbezoeken over gevoelige thema’s zoals gender of kolonisatie. Daarnaast ontwikkelen we een vormingspakket om leerkrachten en museumeducatoren op te leiden in het begeleiden van waardegeladen kritische denk- en dialoogactiviteiten. We onderzoeken in verschillende cycli of de methodiek leerlingen uit de 1ste graad secundair onderwijs stimuleert in waardegeladen kritisch denken en of het vormingspakket leerkrachten en educatoren ondersteunt in het begeleiden van waardegeladen kritische denkactiviteiten.

Waardegeladen kritisch denken over gevoelige samenlevingsthema’s
Moeten we vluchtelingen uit Oekraïne en Afghanistan op dezelfde manier behandelen? Mogen twee mannen een kind adopteren? Mag je geweld gebruiken om aandacht voor een goed doel op te eisen? Maatschappelijke kwesties zoals gender, oorlog of (de)kolonisering veroorzaken steeds regelmatiger spanningen in de klas of tijdens klasuitstappen naar musea. De botsende waardenkaders die de spanning veroorzaken samen onderzoeken, biedt jongeren de kans om te werken aan burgerschapscompetenties, met name het waardegeladen kritisch denken.
Waardegeladen kritisch denken omvat:
- andermans waardenperspectief leren begrijpen,
- verschillende meningen respectvol en kritisch onderzoeken en
- een weloverwogen en onderbouwd waardenstandpunt vormen.
Dit project wil waardegeladen kritisch denken bij jongeren stimuleren door in te zetten op dialoog en reflectie over waardegeladen maatschappelijke thema’s. De methodiek richt zich zowel op leerlingen uit de eerste graad van de A-stroom als de B-stroom, met specifieke aandacht voor jongeren uit een meertalige grootstedelijke context.
Daarnaast ontwikkelen we een vormingspakket om leerkrachten en museumeducatoren te leren hoe de methodiek te hanteren. We onderzoeken hoe de methodiek het waardegeladen kritisch denken van jongeren beïnvloedt en hoe het vormingspakket leerkrachten en educatoren in staat stelt waardegeladen kritische denkactiviteiten te begeleiden. In samenwerking met de partners wordt de finale methodiek geïmplementeerd: binnen musea, scholen, de lerarenopleidingen en opleiding orthopedagogie van Odisee en partners.
Probleemstelling en doel van het project
Scholen en musea zijn kruispunten van opinies en wereldbeelden waarbinnen maatschappelijk gevoelige thema’s voor spanning kunnen zorgen. Terwijl bij empirisch gevoelige thema’s (bv. klimaatontkenning), een wetenschappelijke consensus in vraag gesteld wordt, ligt bij maatschappelijk gevoelige kwesties een botsing tussen waardenkaders aan de basis van de spanning. Leerlingenuitspraken die botsen met het waardenkader van de school of het museum, worden door leerkrachten en museumeducatoren als moeilijk ervaren om constructief mee om te gaan.
Maak kennis met de onderzoekers
Onze partners
- Educatieve dienst Musea: M HKA, Bozar, KMSKB, S.M.A.K., Yper Museum, Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, kazerne Dossin
- Netwerkpartner: Wij-Zij netwerk
- Academische partners met expertise in controverse op school: KULeuven, UGent, Vlaams Vredesinstituut
- Werkveldpartners Onderwijs, expertise burgerschapsvaardigheden en levensbeschouwing: Axcent vzw, Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Departement Openbaar Onderwijs Brussel, dienst samenleven stad Roeselare, iCLB, Stad Gent, Koepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen, inspectie katholieke godsdienst, inspectie islamitische godsdienst, inspectie Israëlitische godsdienst, inspectie orthodoxe godsdienst
- Ondersteunende vzw’s en projecten: Atlas Antwerpen (project DemoKlap), Debateville
- Lerarenopleiders burgerschapsvaardigheden, levensbeschouwing en kunsteducatie van Odisee Sint-Niklaas, Odisee Brussel, UCLL, HoGent, AP, Artevelde