WetenschapsNeus
Hoe maak je jongeren weerbaar tegenover wetenschappelijke mis- en desinformatie? In dit ontwikkelingsonderzoek werken we aan mediawijsheid binnen een wetenschapscontext in zowel het secundair onderwijs als in musea.

Weerbaarheid stimuleren tegenover mis-/desinformatie rond wetenschap
Hoe maak je jongeren weerbaar tegenover wetenschappelijke mis- en desinformatie? Leerkrachten en educatoren stellen zich deze vraag steeds vaker. Ook de Vlaamse onderwijsdoelen verwachten dat scholen een antwoord bieden op deze uitdaging op de snijlijn tussen mediawijsheids- en STEMonderwijs. Vlaamse leerlingen scoren relatief laag op het herkennen van nepnieuws en zowel leerkrachten als educatoren in musea voelen zich handelingsverlegen in de omgang met de problematiek. Theoretisch onderzoek duidt op:
- het belang van specifieke aandacht voor mediawijsheid in een wetenschapscontext,
- de nood leerlingen te laten reflecteren over begrippen zoals betrouwbaarheid,
- het belang van reflectie over de eigen informatieverwerving en
- de nood aan een veilige context die leerlingen toelaat fundamentele ideeƫn over wetenschap te bevragen.
In dit ontwikkelingsonderzoek vertalen we deze theoretische ideeĆ«n samen met een professionele leergemeenschap naar de Vlaamse praktijk van het formele en informele wetenschapsonderwijs. We ontwikkelen hiertoe een methodiek met oog voor dialoog in een veilige ruimte en reflectieoefeningen gericht op kennis over wetenschappelijke kennis. Hierbij onderzoeken we of en hoe de aanpak bij jongeren uit de tweede graad van het secundair onderwijs het vertrouwen in wetenschap en de weerbaarheid tegenover mis-/desinformatie versterkt. Ook brengen we in kaart of deze aanpak het handelingsvertrouwen van leerkrachten en educatoren vergroot om in te spelen op deze problematiek. We verspreiden de methodiek via vormingen, een e-book, publicaties voor de onderzoeksgemeenschap en het werkveld (onderwijs, wetenschapscommunicatie, wetenschapsmusea). De aanpak wordt geĆÆmplementeerd in scholen, lerarenopleidingen en musea.
Probleemstelling en doel van het project
Discussies over vaccins, klimaatopwarming of evolutietheorie zorgen voor controverse in de media Ć©n het wetenschapsonderwijs. In het zogenaamde āpost-truthā tijdperk is het voor leerlingen steeds moeilijker waarheid van leugen te onderscheiden. Wij willen onderzoeken hoe jongeren weerbaar te maken tegenover de āinfodemieā van wetenschappelijk mis- en desinformatie door in te zetten op het kritisch denken van leerlingen.
Maak kennis met de onderzoekers
Onze partners
- Gents Universiteitsmuseum
- Universiteitsmuseum Utrecht
- Koninklijk Atheneum Berchem
- Odisee Agro-en Biotechnologie
- Lerarenopleiding Arteveldehogeschool
- Academische lerarenopleiding UAntwerpen
- Department of Education, University of York
- UGent
- Arteveldehogeschool
- Pedagogische begeleiding stad Gent
- Centrum Nascholing Onderwijs (CNO) Antwerpen
- Mediawijs-Imec
- Ecsite science communication