Leiderschap in onderwijs

Je hebt een leidinggevende functie in een onderwijsorganisatie, je wil je competenties aanscherpen en leren van en met collega's. Vooral de thema's efficiƫnt en effectief samenwerken, participatief beleid uitzetten en realiseren en continue kwaliteitsverbetering triggeren je daarbij.
Je wil vooral een training die je meteen in de praktijk brengt.

Het vormingsaanbod 'Leiderschap voor schoolontwikkeling' biedt vier formules aan:

  1. je neemt modules op uit de BanaBa Schoolontwikkeling, die passen bij jouw leernoden
  2. je participeert aan een vormingstraject voor ervaren leidinggevenden gebaseerd op het Kernprofiel Schoolleiderschap. Vormingsdagen in een lerend netwerk worden afgewisseld met individuele coaching.
  3. met je beleidsteam neem je deel aan een vormingstraject, samen met vier andere beleidsteams. De focus ligt op efficiƫnt en effectief beleid en samenwerking opzetten en realiseren en op het uitzetten van onderbouwde kwaliteitszorg. Vormingsdagen worden afgewisseld met individuele coaching per beleidsteam.
  4. je stapt met je school in het intensieve traject rond LeerKRACHT-methodieken in. We leiden op jouw school een vijftal collega's op tot interne schoolcoaches die meteen hun collega's meenemen in cycli van continue kwaliteitsverbetering. 

Hieronder vind je meer informatie over elk van deze opties.

 

Schrijf je hier in voor een online informatiesessie

Neem contact op met coƶrdinatior Ria De Sadeleer

Download de overzichtsflyer

Odisee Continue opleiding volwassenen avondonderwijs leiderschap in onderwijs Lerarenopleiding
Aanbod opleidingsonderdelen Schoolontwikkeling

Formule 1: Keuzemodules voor ervaren leidinggevenden

Je bent een ervaren leidinggevende in een onderwijsorganisatie en je bent op zoek naar verbreding en verdieping van je competenties en inzichten over specifieke thema's.

In een intakegesprek verkennen we je leernoden en stellen we een programma voor jou samen.

'Omdat de lesdagen verspreid zijn kan ik de inhoud van de lessen toepassen in mijn praktijk, ik krijg er dan feedback op en kan telkens weer verbeteren. Het is ook dankzij de opdrachten, die horen bij deze opleiding, dat ik gestimuleerd word om in mijn school Ć©cht iets te onderzoeken en aan te pakken.' (Isabelle)

Grondplan Schoolontwikkeling

Keuze-opties

Je kiest voor opleidingsonderdelen rond

  • coachingsvaardigheden
  • inzichten en methodieken voor participatieve beleidsvoering
  • competenties in functie van het realiseren van kwaliteitszorg tot op de klasvloer

We dagen je uit om de theoretische inzichten in jouw praktijk toe te passen en vaardigheden grondig in te oefenen. Feedback van de docent triggert je om de volgende stap te zetten. Feedback en ervaringen van medestudenten verruimen je blik op je onderwijspraktijk.

Contacturen en planning

Elk opleidingsonderdeel omvat tussen de 12 en 24 contacturen, verspreid over lesdagen vanaf begin oktober tot eind mei. De lessen gaan door op onze campus in Brussel.

Lesdagen lopen van 8.30u tot 15.30u. De lesplanning is beschikbaar vanaf mei.

Waar nuttig en wenselijk worden online contactmomenten gepland.

Kostprijs

Kostprijs: 250 euro + 13 euro per opgenomen studiepunt
Succesvol uitwerken van de lesopdrachten leidt tot erkende creditbewijzen.

Van informatie naar inschrijving

Je neemt contact op met de opleidingscoƶrdinator voor een online gesprek voor meer informatie en/of een intakegesprek. 

Op basis van je leernoden stellen we je opleidingsprogramma samen.

Daarna schrijf je in via voor Microcredentials uit de opleiding Schoolontwikkeling via de website van Odisee.

Begin september ontvang je de uitnodiging voor de eerste lesdag.

Verdieping en verbreding inzichten, competenties en professionele identiteit

Formule 2: Vormingstraject voor ervaren leidinggevenden

Je bent al enkele jaren leidinggevende in een onderwijsorganisatie en je bent toe aan herbronning. Je wil je netwerk uitbreiden en/of verstevigen.

Vormingsdagen waarin je inzichten en vaardigheden aangereikt krijgt, naast intervisie met andere leidinggevenden, worden afgewisseld met individuele coaching door de lesgever. Zo verdiep je enerzijds je leiderschapscompetenties terwijl je meteen ook inspiratie haalt bij je (nieuwe) netwerk.
We laten ons leiden door het nieuwe Kernprofiel Schoolleiderschap.

Inschrijven kan individueel of met een bestaand netwerk van leidinggevenden.

Kernprofiel Schoolleiderschap

Inhouden vorming leidinggevenden

Het programma is gericht op het versterken van:

  • je professioneel vermogen: taakgericht, relatiegericht, verandergericht, extern gericht
  • je onderzoekend vermogen: versterken van kwaliteitszorg en levenslang leren
  • je reflectief vermogen: persoonlijke groei stimuleren
  • je competenties om leergemeenschappen te organiseren en collectieve feedback-cultuur te versterken

Een greep uit de thema's

  • Leiderschapskenmerken, -keuzes en ā€“ontwikkeling
  • Ambities en actie-keuzes onderbouwen
  • Iteratieve verbetercycli opzetten vanuit scherpe doelen
  • Participatie van teamleden maximaal inzetten (organisatie en methodieken)
  • Effectief en efficiĆ«nt samenwerken (structuren, systemen, processen, overleg)

 

Contacturen en planning

De vorming omvat twee jaar. Elk jaar volgt dezelfde ritmiek

  • start met een individueel intake-gesprek
  • vijf vormingsdagen met theoretische inzichten, training van vaardigheden en intervisie
  • tussentijds en afrondend (dus vijf maal) individuele coachingsgesprekken

De planning van de vormingsdagen is bekend in mei.
De coachingsgesprekken worden in overleg met elke deelnemer gepland.

De vormingsdagen gaan door op onze campus in Brussel (vlakbij het Centraal Station).

Kostprijs

1450 euro per jaar

Van informatie naar inschrijving

Je neemt contact op met de opleidingscoƶrdinator voor een online gesprek voor meer informatie en/of een intakegesprek. 

Je schrijft officieel in voor de opleiding.

Begin september ontvang je de uitnodiging voor de eerste vormingsdag.

Efficiƫnt en effectief samen beleid realiseren

Formule 3: Vormingstraject voor beleidsteams

Je wil als beleidsteam sterker worden in efficiƫnt en effectief beleid voeren, waarbij je participatief werkt en voortdurend gericht bent op kwaliteitsverbetering.

Met vier andere beleidsteams volg je vijf vormingsdagen, waarin je inzichten vertaalt naar je eigen onderwijspraktijk en vaardigheden oefent. Intervisie en uitwisseling leiden tot extra inspiratie voor je team.

Tussenin is er individuele coaching per beleidsteam.

Het programma loopt over twee jaar om grondige implementatie te realiseren.

Vormingsaanbod beleidsteams

Inhouden traject beleidsteams

Het programma is gericht op het samen opzetten en realiseren van effectief beleid en gedragen kwaliteitszorg.

Een greep uit de thema's

  • Participatie van teamleden Ć©n leerlingen maximaal inzetten (methodieken)
  • Effectief en efficiĆ«nt samenwerken (systemen, processen, overleg)
  • Verandering in boven- en onderstroom
  • Doel- en actiegericht werken
  • Verbetertrajecten opzetten, opvolgen en implementeren

 

Contacturen en planning

De vorming omvat twee jaar. Elk jaar volgt dezelfde ritmiek

  • start met een intake-gesprek met de leidinggevende
  • vijf vormingsdagen met theoretische inzichten, training van vaardigheden en intervisie
  • tussentijds en afrondend (dus vijf maal) individuele coachingsgesprekken per beleidsteam

De planning van de vormingsdagen is bekend in mei.
De coachingsgesprekken worden in overleg met elk beleidsteam gepland.

De eerste vormingsdag gaat door op onze campus in Brussel (vlakbij centraal station). Voor de volgende dagen spreken we af. Idealiter bezoeken we hierbij ook elke deelnemende onderwijsorganisatie.

Kostprijs

3000 euro per jaar per beleidsteam

Van informatie naar inschrijving

Je neemt contact op met de opleidingscoƶrdinator voor een online gesprek voor meer informatie en/of een intakegesprek. 

Je schrijft officieel met je beleidsteam in voor de opleiding.

Begin september ontvang je de uitnodiging voor de eerste vormingsdag.

Opleiding interne schoolcoaches

Formule 4: Intensief traject Kwaliteitszorg tot op de klasvloer

Je wil in je school kwaliteitsvol werken tot op de klasvloer versterken en meteen alle collega's hierin meenemen.

We leiden in dit intensieve traject de schoolleider en vier tot zes teamleden op tot interne schoolcoaches. Elke van hen neemt een groep collega's mee in iteratieve cycli van continue onderwijsverbetering. Na twee jaar is de school instaat deze methodieken van cyclische kwaliteitszorg tot op de klasvloer zelfstandig te organiseren.

We baseren ons in dit traject op de LeerKRACHT-methodieken, waarvan de effectiviteit door de Universiteit van Utrecht werden gevaloriseerd.

Instrumenten en randvoorwaarden LeerKRACHT

Inhouden Kwaliteitszorg tot op de klasvloer

Vier tot zes collega's uit je schoolteam worden opgeleid tot interne schoolcoaches. Ze leren evidence-based methodieken hanteren om het volledige team mee te nemen in cycli van verbetertrajecten zodat kwaliteitszorg meteen tot op de klasvloer gerealiseerd wordt. Op basis van deze verbetercycli ontwikkelt de school kwaliteitskaarten die de implementatie van de verbetering garanderen.

Onder begeleiding van de expert-coach van Odisee zet de school een jaarplanning uit. In het eerste jaar leren interne schoolcoaches de LeerKRACHT-instrumenten hanteren en leren ze monitoren op resultaat en op collectief leren in het team.

In het tweede jaar leren interne schoolcoaches en schoolleider de verbeteringen te implementeren en de methodieken diepgaander in te zetten.

 

Planning van het traject

Jaar 1:

  • startdag met het volledige schoolteam (onder begeleiding van de externe coach)
  • 12 trainingssessies van de interne schoolcoaches en de schoolleider, van telkens 3u op de school. In deze sessies worden ook de bijeenkomsten voorbereid waarin alle teamleden samen de verbetertrajecten uitwerken en realiseren.
  • waar nodig telefonisch contact met de schoolleider
  • 2 Forumdagen waarin schoolleider en schoolcoaches, naast extra vorming, contacten leggen met andere LeerKRACHT-scholen

Jaar 2:

  • 6 trainingssessies van de interne schoolcoaches en de schoolleider, waarin methodieken verdiept worden en toegewerkt wordt naar implementatie van kwaliteitszorg 
  • tussentijds telefonisch contact met de schoolleider
  • 2 Forumdagen waarin schoolleider en schoolcoaches, naast extra vorming, contacten leggen met andere LeerKRACHT-scholen

Ook na de afronding van het traject kunnen schoolleider en interne schoolcoaches blijven participeren aan de Forumdagen.

Kostprijs

Te bespreken bij de intake

Van informatie naar inschrijving

Je neemt contact op met de opleidingscoƶrdinator voor een online gesprek voor meer informatie en/of een intakegesprek. Er volgt een tweede gesprek, nu met de kandidaat-interne schoolcoaches.

Je schrijft officieel met je schoolteam in voor de opleiding.

De startsessie met het schoolteam en de planning van de trainingssessies worden in overleg gepland.

DAT IS LEVENSLANG LEREN

Meer opleidingen op Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dĆ© website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. 

  • Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en workshops, en langere trajecten als postgraduaten.
  • Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden.
  • Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.
  • Continue bundelt alle opleidingen levenslang leren van KU Leuven, LUCA School of Arts, hogescholen Odisee, Thomas More, UCLL en VIVES.
  • Bekijk het grootste aanbod vervolgopleidingen van Vlaanderen en Brussel op Continue.be!
Continue, dat is levenslang leren