Leiderschap in onderwijs
Je hebt een leidinggevende functie in een onderwijsorganisatie, je wil je competenties aanscherpen en leren van en met collega's. Vooral de thema's efficiƫnt en effectief samenwerken, participatief beleid uitzetten en realiseren en continue kwaliteitsverbetering triggeren je daarbij.
Je wil vooral een training die je meteen in de praktijk brengt.
Het vormingsaanbod 'Leiderschap voor schoolontwikkeling' biedt vier formules aan:
- je neemt modules op uit de BanaBa Schoolontwikkeling, die passen bij jouw leernoden
- je participeert aan een vormingstraject voor ervaren leidinggevenden gebaseerd op het Kernprofiel Schoolleiderschap. Vormingsdagen in een lerend netwerk worden afgewisseld met individuele coaching.
- met je beleidsteam neem je deel aan een vormingstraject, samen met vier andere beleidsteams. De focus ligt op efficiƫnt en effectief beleid en samenwerking opzetten en realiseren en op het uitzetten van onderbouwde kwaliteitszorg. Vormingsdagen worden afgewisseld met individuele coaching per beleidsteam.
- je stapt met je school in het intensieve traject rond LeerKRACHT-methodieken in. We leiden op jouw school een vijftal collega's op tot interne schoolcoaches die meteen hun collega's meenemen in cycli van continue kwaliteitsverbetering.
Hieronder vind je meer informatie over elk van deze opties.
Schrijf je hier in voor een online informatiesessie

Formule 1: Keuzemodules voor ervaren leidinggevenden
Je bent een ervaren leidinggevende in een onderwijsorganisatie en je bent op zoek naar verbreding en verdieping van je competenties en inzichten over specifieke thema's.
In een intakegesprek verkennen we je leernoden en stellen we een programma voor jou samen.
'Omdat de lesdagen verspreid zijn kan ik de inhoud van de lessen toepassen in mijn praktijk, ik krijg er dan feedback op en kan telkens weer verbeteren. Het is ook dankzij de opdrachten, die horen bij deze opleiding, dat ik gestimuleerd word om in mijn school Ć©cht iets te onderzoeken en aan te pakken.' (Isabelle)

Formule 2: Vormingstraject voor ervaren leidinggevenden
Je bent al enkele jaren leidinggevende in een onderwijsorganisatie en je bent toe aan herbronning. Je wil je netwerk uitbreiden en/of verstevigen.
Vormingsdagen waarin je inzichten en vaardigheden aangereikt krijgt, naast intervisie met andere leidinggevenden, worden afgewisseld met individuele coaching door de lesgever. Zo verdiep je enerzijds je leiderschapscompetenties terwijl je meteen ook inspiratie haalt bij je (nieuwe) netwerk.
We laten ons leiden door het nieuwe Kernprofiel Schoolleiderschap.
Inschrijven kan individueel of met een bestaand netwerk van leidinggevenden.

Formule 3: Vormingstraject voor beleidsteams
Je wil als beleidsteam sterker worden in efficiƫnt en effectief beleid voeren, waarbij je participatief werkt en voortdurend gericht bent op kwaliteitsverbetering.
Met vier andere beleidsteams volg je vijf vormingsdagen, waarin je inzichten vertaalt naar je eigen onderwijspraktijk en vaardigheden oefent. Intervisie en uitwisseling leiden tot extra inspiratie voor je team.
Tussenin is er individuele coaching per beleidsteam.
Het programma loopt over twee jaar om grondige implementatie te realiseren.

Formule 4: Intensief traject Kwaliteitszorg tot op de klasvloer
Je wil in je school kwaliteitsvol werken tot op de klasvloer versterken en meteen alle collega's hierin meenemen.
We leiden in dit intensieve traject de schoolleider en vier tot zes teamleden op tot interne schoolcoaches. Elke van hen neemt een groep collega's mee in iteratieve cycli van continue onderwijsverbetering. Na twee jaar is de school instaat deze methodieken van cyclische kwaliteitszorg tot op de klasvloer zelfstandig te organiseren.
We baseren ons in dit traject op de LeerKRACHT-methodieken, waarvan de effectiviteit door de Universiteit van Utrecht werden gevaloriseerd.
