Wie is wie
Philippe Noens
Profiel
Hoofdwerkplek
Campus Schaarbeek
Huart Hamoirlaan 136
1030 Brussel (Schaarbeek)
1030 Brussel (Schaarbeek)
Contactgegevens
- philippe.noens@odisee.be
Werkplekken
Rollen & functies
- Lid Kernteam Gezinswetenschappen - Campus Schaarbeek
- Lid Onderzoeksgroep Sociaal-Agogisch Werk
Publicaties
Publications - results
Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)
-
Is opvoeden moeilijker dan ooit? (opens in a new window)Libelle; 2024
-
De pandemie van het onaanraakbare kind (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Gooi de kinderopvang niet weg met het badwater (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Be afraid! Be very afraid! (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Laat studenten in boeken neuzen (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Over de pedagogische tik (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over opvoedingsmythes (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over schermtijd (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over de nieuwe man (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Van groeilamp naar groeikramp (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Op een doop mag ketchup vloeien, geen bloed (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Maak van leerkracht een vrij beroep (opens in a new window)De Morgen; 2021
-
Hoe de pandemie jongeren mond(masker)dood maakte (opens in a new window)De Standaard; 2020
-
Hoeveel kost ons gratis onderwijs? (opens in a new window)De Standaard; 2024
-
Over de opvoedingsbelofte (opens in a new window)Libelle; 2024
-
Een lange zomervakantie kan ook leerrijk zijn (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Verplicht een ouderschapsplan bij een scheiding (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Als je kind per se schermtijd wil, kijk dan mee (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Black mirror in de crĆØche (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Over prestatiedruk bij kinderen (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over opvoedingsadvies (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over laksheid bij ouders (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Over jongens mannen en vaders (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Oplossing voor crisis kinderopvang: babyās op school? (opens in a new window)Knack Magazine; 2023
-
De scheven toren van PISA (opens in a new window)Knack Magazine; 2023
-
Over het oudste dochter syndroom (opens in a new window)Libelle; 2023
-
Van leefomgeving naar leeromgeving (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Vijftien dagen vaderschapsverlof? Niet voldoende (opens in a new window)De Standaard; 2021; pp. 33 - 33
-
Nadenken over de pedagogische tik (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Jongens toch! (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Doctors voor de klas (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Waar is dat feestje? (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Cadeauziekte (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
School is meer dan ooit veilige plek (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Tienpuntenplan voor het lerarentekort (opens in a new window)De Standaard; 2021
-
Meneer, komt wat u op het bord schrijft ook online? (opens in a new window)De Standaard; 2023
-
Naar een kwaliteitsvolle impactmeting mobiele gezinsondersteuning. Retrospectief onderzoek (opens in a new window)Naar een kwaliteitsvolle impactmeting mobiele gezinsondersteuning. Retrospectief onderzoek; 2022; pp. 1 - 58
-
Hoe ga je om met een tiener met een slecht rapport? (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2023
-
Weg met de Smartphone? (opens in a new window)Knack Magazine; 2024
-
Wil Bart de Wever dat de Vlamingen meer kinderen maken? (opens in a new window)Knack Magazine; 2024
-
Bestaat het ideale leeftijdsverschil voor je kroost (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2023
-
Moeder die twaalfjarige zoon klap gaf, krijgt vier maanden cel (opens in a new window)De Standaard; 2023Noens, Philippe; De Block, Ilse
-
Ouder ben je altijd (opens in a new window)Still; 2023
-
Geef ik mijn kind zakgeld? (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Bestaat de perfecte opvoeding? (opens in a new window)De Morgen; 2022
-
We voeden eerder te veel dan te weinig op (opens in a new window)Knack Magazine; 2022
-
āWaarom vasthouden aan klassieke schooldagen van 8.30 tot 16 uur?ā: onderwijstopvrouw doet opmerkelijk voorstel (opens in a new window)De Morgen; 2022Noens, Philippe; De Leebeeck, Esther
-
Hoe oudste dochters de feestdagen redden (opens in a new window)De Morgen; 2023
-
Over schermtijd (opens in a new window)Fokus; 2023
-
Ik voel me completer sinds ik mijn halfzussen ken (opens in a new window)De Standaard; 2020
-
Neemt moeilijk gedrag in de klas toe (opens in a new window)De Standaard; 2024
-
Waarom veel ouders deze vakantie om hulp moeten vragen (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2023
-
Meer risico op geweld door stiefouders? (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2023
-
Help! Mijn kind wordt mollig ... (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Sommige kleuters kennen geen neen meer (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Loopt het vaker spaak tussen kind en pluspapa? (opens in a new window)De Standaard; 2022
-
Koffie met Kennis over vaders (opens in a new window)Noens, Philippe; Dooremont, Jan-Maarten; Desender, Dimitri
-
Over de pedagogische tik (opens in a new window)Het Laatste Nieuws; 2023
-
Familierecht: elk kind gelijk! (opens in a new window)Plus Magazine; 2020
-
Een zak vragen over zakgeld (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2021; pp. 20 - 21Noens, Philippe; Bisschop, Marijke; De Bruyckere, Pedro
-
Soms heb je een betere klik met een van je kinderen (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2021
-
Mag je je kind straffen? (opens in a new window)Eos Magazine; 2021
-
Omtrent kinderen die verdwalen op het strand (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2024
-
Op vakantie met nieuw samengesteld gezin: apart of tesamen? (opens in a new window)Het Nieuwsblad; 2024
-
Track ik mijn tiener? (opens in a new window)De Standaard; 2023
-
Geweldloze opvoeding - Advies voor de Commissie voor Justitie van de Kamer van Volksvertegenwoordigers aangaande wetsvoorstellen nr. 1840/1 en 1956/1 (2020-2021) (opens in a new window)Geweldloze opvoeding - Advies voor de Commissie voor Justitie van de Kamer van Volksvertegenwoordigers aangaande wetsvoorstellen nr. 1840/1 en 1956/1 (2020-2021); 2022; pp. 1 - 24
-
Is opvoeden moeilijker geworden of maken we het onszelf moeilijker? (opens in a new window)De Standaard; 2024Noens, Philippe; Verstraete, Pieter
-
Bieden multileeftijdklassen alternatief voor ADHD-medicatie? (opens in a new window)De Standaard; 2024Noens, Philippe; Van de Voorde, SĆ©verine; Vandecandelaere, Machteld; Van Landeghem, Tim
-
DVD: Kinderopvang en Ontmoeten (opens in a new window)Noens, Philippe; Ramaekers, Stefan
-
Strenge eisen van ouders zetten leiding buitenspel: 'We zijn geen club med' (opens in a new window)Nys, Kristien; Noens, Philippe
-
Mogen we nog wel straffen? (opens in a new window)Owl Press (Borgerhoff & Lamberigts); GentISBN: 9789463937702
-
Opvoedingsondersteuning in ontmoeten: Een bronnenboek als inspiratie (opens in a new window)Provincie Vlaams-Brabant; Leuven
-
Strijdschrift. De eerste 1000 dagen. Themanummer (opens in a new window)Noens, Philippe; Ramaekers, StefanInteractie-Academie VZWISSN: 0775-5694
-
De brede gezinsondersteuning door de bril van impact (opens in a new window)Noens, Philippe; Loosveldt, Gianni; Nys, Kristien; Dewispelaere, Joris; Emmery, KathleenKenniscentrum Gezinswetenschappen; BrusselISBN: 9789464787061
-
Tussen verbranden en verdrinken: het opvoeden van pubers (opens in a new window)Werken met pubers en hun ouders, Date: 2022/12/16 - 2022/12/16, Location: Eindhoven
-
Voorbij de eerste 1000 dagen (opens in a new window)Studiedag Preventie (Vlaams Welzijnsverbond), Location: Online
-
Verbindend op weg naar ouderschap: enkele pedagogische verhaaltjes voor het heengaan (opens in a new window)Verbindend op weg naar ouderschap, Date: 2022/10/18 - 2022/10/18, Location: Diepenbeek
-
Op schouders van ouders. Pedagogische reflecties op opvoeden en opgroeien (opens in a new window)Ontpopt, Date: 2023/05/26 - 2023/05/26, Location: UPC KU Leuven - campus Gasthuisberg - dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie
-
The family as "gathering": re-visiting the pedagogical dimension of parenting in view of the socio-material turn (opens in a new window)Philosophy of Education Society of Great Britain, Date: 2014/03/02 - 2014/03/03, Location: Oxford, United Kingdom
-
How language runs (in) the family. Mapping a familial regime of enunciation (opens in a new window)Doctoral colloquium, Date: 2014/11/21 - 2014/11/22, Location: Leuven, Belgium
-
The pedagogical role of the family: beyond socialization (opens in a new window)Youth, Education and Value Change: The School as Keeper of the Social Status-quo or a Platform to Transform Values?, Date: 2013/11/20 - 2013/11/22, Location: University of Antwerp - City Campus
-
Mobiele gezinsondersteuning: reflecties op de ontwikkeling van een impactmeter (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?, Date: 2023/05/12 - 2023/05/12, Location: Brussel, Belgiƫ
-
How Language runs (in) the Family: Mapping The Enunciation Regime of a Family (opens in a new window)European Educational Research Association 2014: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Date: 2014/09/01 - 2014/09/05, Location: Porto, Portugal
-
Geen 'gezinsopvoeding' in opvoedingsondersteuning? (opens in a new window)Inleiding in de pedagogiek, deel 1. Thema's en basisbegrippen. ; 2016; pp. 125 - 136Smeyers, Paul; Ramaekers, Stefan; van Goor, Roel; Vanobbergen, BrunoBoom; AmsterdamISBN: 9789089539472
-
Gezin als pedagogische situ-atie (opens in a new window)Het gezin in Vlaanderen 2.0 ; 2017; Vol. 3; pp. 183 - 196Luyten, Dirk; Van Crombrugge, Hans; Emmery, KathleenGarant; Antwerpen - ApeldoornISBN: 9789044135237
-
Parenting, childās play? Portrayals of āgoodā parenting (research) in the media (opens in a new window)Reimagining parenthood in diverse contexts. A handbook for parent-centred approaches.; 2022; pp. 35 - 45Faculty of Education, University of Malta; MaltaISBN: 978-9918-20-139-6
-
5.3.1 Het kind als risico: Vrijheid en speelsheid, een grens overschreden: Lichamelijkheid (opens in a new window)Een beeld van een kind. Inleiding in de pedagogiek; 2023; pp. 343 - 355De Wilde, Lieselot; Vandenbroeck, Michel; Vanobbergen, BrunoOwl Press (Borgerhoff & Lamberigts)ISBN: 9789072201089
-
Elk kind verdient het voorgetrokken te worden. Over ouderliefde als ouderlijke voorliefde (opens in a new window)Broer of zus , de match van je leven. Fairness in siblingrelaties; 2021; pp. 71 - 86Emmery, Kathleen; Loosveldt, GianniGarantISBN: 9789044138146
-
Ontmoetingen als vorm van opvoedingsondersteuning (opens in a new window)Lerende gemeente. Gids voor flankerend onderwijsbeleid. ; 2012; Vol. 8; pp. 55 - 73Uitgeverij Politeia nv; BrusselISBN: 978-2-509-00598-4
-
'Wie wil er nu geen impact?'.Over de impact van impactdenken in gezinsondersteuning (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?; 2023; pp. 9 - 28Noens, Philippe; Loosveldt, Giani; Nys, Kristien; Dewispelaere, Joris; Emmery, KathleenOdisee - Kenniscentrum Gezinswetenschappen
-
Hoe de impact van gezinsondersteuning 'aan huis' meten? Reflecties op de ontwikkeling van een impacttool (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?; 2023; pp. 100 - 114Noens, Philippe; Loosveldt, Gianni; Nys, Kristien; Dewispelaere, Joris; Emmery, KathleenKenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee); Brussel
-
The Educator as Gardener. About "Original", "Fallen", and "Cultivated" Nature. (opens in a new window)Brokenness and Grace. Rehabilitating Theological Perspectives in Education.; 2024; Vol. 50; pp. 61 - 81de Muynck, Abraham; Kuiper, RoelBrillISBN: 978-90-04-71603-2DOI: 10.1163/9789004716049_005
-
Mogelijkheden en grenzen van een impactmeting vanuit de bril van het werkveld (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?; 2023; pp. 58 - 99Noens, Philippe; Loosveldt, Gianni; Nys, Kristien; Dewispelaere, Joris; Emmery, KathleenKenniscentrum Gezinswetenschappen; Brussel
-
Uitleiding: de toekomst van impact in de brede gezinsondersteuning in 25 vragen (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?; 2023; pp. 131 - 134Noens, Philippe; Loosveldt, Gianni; Nys, Kristien; Dewispelaere, Joris; Emmery, KathleenKenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee); Schaarbeek
-
De brede gezinsondersteuning door de bril van impact (opens in a new window)De brede gezinsondersteuning door de bril van impact. Een toekomst voor impactmetingen?; 2023; pp. 6 - 8Kenniscentrum Gezinswetenschappen - Odisee HogeschoolISBN: 9789464787061
-
Family 'matters': Re-'taking' upbringing in a culture of parenting (opens in a new window)Ramaekers, Stefan; Masschelein, Jan
-
Hoe de eerste 1000 dagen de rest van jouw leven bepalen. Een pedagogisch essay (opens in a new window)Systeemtheoretisch Bulletin; 2023; Vol. 41; iss. 2; pp. 171 - 192
-
De eerste duizend ādingenā. Van (ont)hechting naar (ver)binding (opens in a new window)Systeemtheoretisch Bulletin; 2024; Vol. 42; iss. Januari-april 2024; pp. 231 - 248
-
Een (s)t(r)ijdschrift rond de eerste 1000 dagen? Over het discours, het debat, de aanleiding, het strijdschrift, de bijdragen en een afsluitende pedagogische gedachte (opens in a new window)Systeemtheoretisch Bulletin; 2024; Vol. 42; iss. Januari-april 2024; pp. 1 - 15
-
The family as "gathering": How the life of an object "makes" a family (opens in a new window)International Journal of Child, Youth and Family Studies ; 2014; Vol. 4; iss. 2; pp. 722 - 740
-
Inclusie: een pedagogische geloofsbelijdenis (opens in a new window)Pedagogiek in Praktijk; 2023; Vol. 29; iss. 133; pp. 12 - 16
-
Do teachers have a relationship with their subject? A review of the literature on the teacher-subject matter relation (opens in a new window)TeorĆa de la EducaciĆ³n. Revista Interuniversitaria ; 2013; Vol. 25; iss. 1; pp. 109 - 124
-
De nieuwe man (opens in a new window)Kleurrijk. Pleegzorg Limburg; 2024; Vol. 5; iss. 2; pp. 10 - 12