Voormiddagsessies O-dag 2024

Hieronder kan je de sessies van 11u tot 12u30 bekijken.

AANDACHT

Maak hieronder je keuze 

Titel sessie

Samen zorgzaam

Inhoud

Je leert signalen te herkennen m.b.t. het mentale welzijn van studenten. Je krijgt concrete handvaten om deze signalen bespreekbaar te maken en je ontdekt het belang daarvan. Je leert welke stappen je als docent of medewerker kan zetten en hoe en naar wie je kan doorverwijzen. Daarnaast hebben we tijdens deze training ook oog voor zelfzorg en hoe je dit kan aanpakken.

Doel

Het doel van de sessie is om te leren aandachtig te zijn voor de signalen van studenten die mogelijk nefast kunnen zijn voor hun mentale welzijn. Daarnaast leer je hoe je als docent of medewerker die signalen met de student kan bespreken, hoe je je eigen grenzen hierin kan stellen en hoe je een student kan motiveren om hulp te zoeken en al dan niet door te verwijzen. Tot slot willen we met deze training het belang van zelfzorg en eigen draagkracht benadrukken.   

Doelgroep

Deze sessie is zowel gericht op de collega’s van onderwijs als op de collega’s van de diensten. Voor die laatste groep denken we vooral aan medewerkers die rechtstreeks met studenten in interactie treden, bijvoorbeeld de onthaalmedewerkers.

Werkvorm

Je krijgt een training. Er worden onder andere filmpjes getoond en heel concrete situaties toegelicht. Door de training aan de hand van concrete voorbeelden en herkenbare situaties kan je meteen aan de slag in jouw werk. Er is ruimte om vragen te stellen.

Voorbereiding nodig?

Deelnemers hoeven niets voor te bereiden.

Spreker(s)

Lore De Keersmaecker (STUVO)

Maximum aantal deelnemers  

15  

Evalueren en feedback geven over het leren van de student – Novice + Apprentice

Titel sessie 

Focus op feedback voor elke student: laat je studenten elkaar feedback geven met FeedbackFruits - Evalueren en feedback geven over het leren van de student – Novice + Apprentice 

Inhoud

Aandacht voor zelf-, peer- en groepsfeedback kan heel waardevol zijn: studenten krijgen meer inzicht in de verwachtingen van een opdracht en leren constructief feedback geven terwijl je als docent kan garanderen dat alle studenten uitgebreide(re) feedback ontvangen. Daarnaast krijg je bij groepsopdrachten meer zicht op hoe het proces is verlopen. Tijdens deze sessie leer je werken met FeedbackFruits, een tool waarmee je in de vernieuwde Toledo-cursussen dit feedbackproces digitaal kan opzetten.

Doel

Concreet kan je:

1. studenten zichzelf, groepsleden of andere groepen laten beoordelen op een aantal vastgelegde criteria, bijvoorbeeld op een schaal of met behulp van een rubric.

2. studenten een digitaal product (bv. een paper, video of audio) laten indienen, waarna medestudenten hierop feedback kunnen geven door suggesties en beoordelingen toe te voegen in het product zelf.

Aangezien iedere student feedback krijgt, verhoog je de aandacht voor elke individuele student. Daarnaast nemen medestudenten een grotere rol op in het geven van feedback. Je ontdekt hoe FeedbackFruits kan ingezet worden om studenten zowel meer aandacht voor elkaar te laten hebben als voor het gelopen proces.

Doelgroep

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs.

Werkvorm

Er wordt een toelichting, demonstratie en oefenmoment voorzien. Tijdens de toelichting gaan we kort in op de sterktes en aandachtspunten wanneer je studenten zichzelf of elkaar feedback laat geven. In de demonstratie laten we zien hoe een student een FeedbackFruits-opdracht doorloopt. Tijdens het oefenmoment ga je zelf aan de slag met de tool, waarbij je een eigen opdracht in FeedbackFruits kan opzetten. Je kan de uitgewerkte opdracht na de sessie als sjabloon gebruiken om ook in andere Toledo-cursussen een vergelijkbare FeedbackFruits-opdracht op te zetten.

Voorbereiding nodig?

Breng je laptop mee.

Spreker(s)

Evelien Van Laere (EdTech – ICTO)

Maximum aantal deelnemers

20

Titel sessie

Hoe van een Open Leercentrum een succes maken? 

Inhoud

Binnen het graduaat programmeren streven we naar een open gemeenschap in ons Open Leercentrum, maar merken dat er weinig of geen gebruik van wordt gemaakt. Het is nodig om te onderzoeken wat de redenen zijn waarom studenten geen gebruik maken van het centrum en actief te werken aan het vergroten van de betrokkenheid en participatie van studenten, met als doel een levendige en inclusieve omgeving te creëren waarin studenten actief deelnemen aan gemeenschappelijk leren en groeien.  We geloven dat een open leercentrum kan bijdragen aan het aandacht en  oog hebben voor de talenten van elke student.

Doel

Collega's laten kennismaken met de huidige werking van een open leercentrum - met de 12 vaardigheden die studenten er nu kunnen inoefenen in het graduaat programmeren  als inspirerend voorbeeld.  Samen met kritische collega's verkennen welke mogelijkheden er nog zijn tot verhogen van de participatie van studenten en effectiviteit. 

Doelgroep

Collega's van onderwijs

Werkvorm

Toelichting case en uitwisseling

Voorbereiding nodig?

Er wordt geen voorbereiding verwacht.

Spreker(s)

Patrick Van den Bussche (DIGITAL, Programmeren, Systemen & Netwerken), Joris Van Droogenbroeck (Systeem- en Netwerkbeheer, Programmeren, Opleidingen Informatica)

Maximum aantal deelnemers

10

 

Titel sessie

Aandacht voor de betere student: uitgewerkte casestudy en handvaten om binnen eigen vakken aan de slag te gaan. 

Inhoud

Op basis van jarenlange ervaring biedt een docent waardevolle inzichten in methoden om de betere student in zijn lessen te ondersteunen. Aan de hand van een concrete casestudy worden praktische handvaten aangereikt om specifieke aandacht te besteden aan de betere student binnen jouw OPO's.

De betere student wordt gedefinieerd als degene die de beginsituatie voor een OPO overtreft en een significant verschil maakt. Binnen het OPO dat in deze workshop wordt besproken, wordt zowel theoretische als praktische kennis behandeld, dus inclusief theorielessen en laboratoria. Daarnaast kunnen stages en bachelorproeven zodanig worden ontworpen dat ze de betere student uitdagen en ondersteunen.

Doel

Concreet leer je in deze workshop aandachtig te zijn voor de betere student door:

  1. te differentiëren op basis van voorkennis
  2. het curriculum te verrijken 
  3. verdiepingsmogelijkheden te creëren
  4. flexibel te beoordelen in criteria, timing en evaluatievorm.
  5. individuele begeleiding op maat op te zetten 

Doelgroep

Deze sessie richt zich tot het onderwijzend personeel.

Werkvorm

In deze workshop wordt eerst een voorbeeld van een volledig uitgewerkt OPO besproken, met specifieke aandacht voor excellente studenten. Er worden handvaten en ideeën aangereikt ter inspiratie, waarmee deelnemers zelf aan de slag kunnen. Vervolgens brainstormen de deelnemers in groepjes van 2 à 3 personen over de integratie van deze ideeën in hun eigen OPO, onder begeleiding van de workshopleider. Ten slotte presenteren de groepjes hun resultaten aan de gehele groep en wordt een aanzet gegeven voor de verdere integratie van de ideeën in hun eigen onderwijspraktijk.

Voorbereiding nodig?

Geen voorbereiding nodig.

Spreker(s)

Joachim Goeminne (Energietechnologie)

Maximum aantal deelnemers

12

Titel sessie

Retrieval practices

Inhoud 

Retrieval Practices zijn technieken die studenten helpen om zich de leerstof te herinneren (to retrieve). Het zijn technieken die je inzet tijdens contacturen.  De technieken werden zo ontworpen dat ze weinig tijd vragen, los staan van evaluatie, geen extra verbeterwerk vragen en je als docent directe info geven over hoe de leerstof landt bij diverse studenten. Op die manier wordt het mogelijk om snelle feedback te geven en je les gericht aan te passen aan specifieke noden van studenten. Bovendien zetten ze alle studenten aan tot nadenken, structureren, correct verwoorden, kritisch evalueren… 

Grootschalig onderzoek in de Verenigde Staten toont aan dat de resultaten van studenten bij toepassing van deze technieken gemiddeld een graad stijgen. De aanpak sluit aan bij de Odisee beleidsdoelstellingen rond inclusie: de kansen tot doorstroom en succesvolle uitstroom van studenten verhogen. (https://www.odisee.be/inclusie-visie-en-beleidsdoelstellingen)   

Doel 

Tijdens contacturen investeren we veel energie en tijd in het geven van didactisch doordachte lessen. Het verwerken van de leerstof is iets wat studenten verondersteld worden later zelf op eigen kracht te doen. Onderzoek leert echter dat studenten net daar moeite mee hebben. Het is voor velen van hen niet duidelijk hoe je de leerstof verwerkt tot op een niveau dat je straks slaagt voor het OPO.  

In deze aanpak wordt het verwerken van de leerstof een onderdeel van de les (bewust aandacht hiervoor tijdens de lessen).    

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot het onderwijzend personeel.   

Werkvorm 

-Met behulp van een presentatie verduidelijken we de essentie van het theoretisch kader Retrieval Practices. We bezorgen deelnemers de link naar literatuur. 

-Met behulp van voorbeelden uit het praktijkonderzoek bij STEM studenten Educatieve Bachelor SO en LO  concretiseren we de aanpak, onze ervaringen, tips en de eerste resultaten. We delen de concrete lescontext, de technieken die we hanteerden, de reacties van de studenten en onze observaties. 

-In een oefening ontwerpen deelnemers in kleine teams een lesmoment Retrieval Practices voor de eigen onderwijspraktijk.   

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Wim Temmerman (Secundair Onderwijs Sint-Niklaas) en Christel Balck (Secundair Onderwijs Sint-Niklaas, Onderzoeksgroep Onderwijs) 

Maximum aantal deelnemers 

30 

Basisinstructie en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen - Novice + Apprentice

Titel sessie 

De nieuwste inclusieve examen- en onderwijsfaciliteiten - Basisinstructie en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen – Novice + Apprentice  

Inhoud 

In deze sessie gaan we dieper in op inclusieve examen- en onderwijsfaciliteiten. Hierbij wordt eerst toegelicht wat de filosofie achter het invoeren van faciliteiten in het onderwijs is, o.a. op basis van getuigenissen van studenten/personeel, waarna de deelnemers zelf aan de slag gaan met hun eigen cursus- en evaluatiemateriaal, om te leren van elkaars best practices en na te gaan welke werkpunten er nog zijn. Tot slot is er ruimte voorzien om te brainstormen rond de beperkingen en hoe we in de toekomst nog meer kunnen inzetten op faciliteiten die de onderwijskwaliteit helpen ondersteunen. 

Doel 

De nieuwste examen- en onderwijsfaciliteiten zijn in het academiejaar 2023-2024 uitgerold en het vlot integreren van deze faciliteiten vergt voor elke docent tijd en aanpassingswerk. Je wordt je sterker bewust van het belang van inclusieve faciliteiten, als manier op aandacht  te hebben voor de diversiteit aan studenten, en  leert concreet en onder begeleiding aan de slag te gaan met faciliteiten die pas zeer recent uitgerold zijn. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm 

Er wordt gestart met een mondelinge toelichting over de filosofie achter en de zin van inclusieve faciliteiten. Je brengt je eigen cursusmateriaal mee, waarmee we, na een algemene toelichting, concreet aan de slag gaan om de struikelblokken eruit te halen. Daarbij bekijken we ook elkaars cursusmateriaal vanuit het 'vier-ogen principe'. In samenspraak met collega's van ICTO kan gekeken worden hoe bijvoorbeeld de 'toegankelijkheidstoets' van een cursus op Toledo Ultra hierop toegepast kan worden.  

Tot slot is er een afsluitend groepsgesprek over de nog ervaren struikelblokken, nood aan aan ondersteuning en welke mogelijk faciliteiten/beperkingen van studenten in de toekomst prioritair aandacht verdienen. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Lorenz Dekeyser (DOK) en een andere collega 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie

Het aandachtsvermogen van studenten: de (inclusieve) leeromgeving maakt het verschil 

Inhoud 

Er bestaat niet zoiets als dé aandacht van studenten. Veeleer is er sprake van verschillende aandachtsvormen en -functies waarop we met een reeks van standaard omgevingsaanpassingen kunnen inspelen. Tijdens deze inspiratiesessie staan we stil bij de complexiteit van aandacht van studenten, overlopen we enkele tips en tricks om het aandachtsvermogen te versterken én zetten we de aandachtsfuncties van de aanwezigen aan het werk. Maar werken deze standaardaanpassingen ook wanneer studenten een uitgesproken aandachtstekort hebben, bijvoorbeeld in het geval van ADHD? We putten uit een recente eigen studie om vast te stellen of en welke inclusieve maatregelen de grootste uitdagingen van studenten met ADHD in het hoger onderwijs kunnen lenigen. 

Doel 

Je krijgt inzicht in de complexiteit van aandacht en welke standaard omgevingsaanpassingen helpend kunnen zijn. Je krijgt inkijk in actuele onderzoeksresultaten van een studie rond inclusieve maatregelen bij studenten in het hoger onderwijs met uitgesproken aandachtsekort. 

Doelgroep 

Deze sessie richt tot de collega’s van het onderwijzend personeel en van de diensten. 

Werkvorm 

Je krijgt een inspiratiesessie op basis van onderbouwde onderzoeksresultaten. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Dieter Baeyens (KU Leuven, Gezins- en Orthopedagogiek) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt

Titel sessie 

Breinbewust Productief: Essentiële tips voor Time Management en Welzijn 

Inhoud 

In deze sessie bouwen we verder op de keynote sessie en passen we de geleerde inzichten rond breinhygiëne, het bevorderen van productiviteiten en het beheren van je tijd meteen toe op jouw praktijk zodat je er in je werk meteen mee aan de slag kan.  

Doel 

Deze workshop heeft tot doel je te helpen effectieve strategieën te ontwikkelen voor het bevorderen van breinhygiëne, het optimaliseren van productiviteit en het beheren van je tijd om je welzijn te verbeteren. Door middel van interactieve oefeningen en discussies leer je hoe concepten rond breinhygiëne kunnen worden toegepast in de dagelijkse praktijk. 

We stellen een persoonlijk actieplan op met de tips over breinhygiëne, time management en productiviteit. Daarnaast zal je worden aangemoedigd om na de workshop je inzichten en doelen op te schrijven, als een manier om je voornemens levend te houden en je groei op de lange termijn te stimuleren. 

Deze workshop is een aanvulling op de keynote van de O-dag. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs en de diensten. 

Werkvorm 

Je krijgt theorie/kadering, we gaan in dialoog en doen een reflectie-oefening. 

Voorbereiding nodig? 

Spreker(s) 

Karen Wastijn en/of Ann Esteingeldoir en/of Deborah Vantournhout 

Maximum aantal deelnemers 

15. De sessie gaat door als er minimum 6 personen ingeschreven zijn. 

Doelen en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen – Novice / apprentice 

Titel sessie 

Hoe ontwikkel je een inclusief en positief leerklimaat? - Doelen en rijke leermaterialen en begeleidingsstijlen – Novice + Apprentice 

Inhoud

Onze samenleving wordt steeds diverser en dit weerspiegelt zich ook in onze studentenpopulatie. Naast kansen kan deze evolutie ook nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, in het bijzonder bij het ontwikkelen van een positief en inclusief klimaat waar iedereen zich welkom en gewaardeerd kan voelen.   

Tijdens deze basismodule staan de volgende vragen centraal: 

  • Hoe kan je bewust en constructief omgaan met de diversiteit in jouw groep?  
  • Wat doe je als een student een maatschappelijk gevoelig thema aansnijdt of een polariserende uitspraak doet dat botst met je eigen waardenkader?   
  • Hoe kan je diversiteit een plaats geven in je les, bv. door diverse inhouden te integreren?  
  • Hoe installeer je een open en veilige dialoogcontext?  
  • Hoe kan de diversiteit in de groep aangewend worden om verschil in een groep te benutten als kracht en er tegelijk kritisch mee om te gaan, om zo je studenten voor te bereiden op het leven en werken in een diverse omgeving?  

Doel 

Je hebt meer inzicht in wat er belangrijk is om een positief en inclusief leerklimaat te installeren, waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd kan voelen. Je neemt een aantal praktische tips mee waarmee jij in jouw context aan de slag kunt gaan. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm 

Er is ruimte om de inhoud van de workshop te toetsen aan de eigen onderwijspraktijk. Naast casussen uit het handelingskader is er ook ruimte om eigen casussen in te brengen en deze samen met de groep te onderzoeken. 

Voorbereiding nodig?

Deelnemers hoeven niets voor te bereiden. 

Spreker(s) 

Eef Cornelissen (Onderwijs) 

Maximum aantal deelnemers 

20 

COCREATIE / INTERDISCIPLINAIR SAMENWERKEN

Maak hieronder je keuze

Titel sessie 

Haal alles uit TimeEdit om onderwijsevents voor studenten (ook zij-instromers, volwassenen) binnen jouw team leaner te organiseren

Inhoud 

In deze sessie leer je zo lean en wendbaar mogelijk jouw onderwijsevents voor studenten te beheren en communiceren via TimeEdit. TimeEdit is het nieuwe model van eventmanagement waarbij een deelnemer aan het event steeds van de actuele situatie een beeld krijgt (bv. een realtime lesrooster, boekingen van een specifiek labo voor zelfstandige oefensessies, …). Als je TimeEdit al kent, kan je je specifieke noden voorleggen aan de collega’s van de Dienst Planning en de andere deelnemers aan de sessie.  Mogelijk krijg je meteen een illustratie van wat mogelijk is met TimeEdit, zo niet worden toekomstige mogelijkheden van TimeEdit onderzocht en uitgerold.  

Doel 

Je leert de onderwijsevents van jouw team te beheren en communiceren via TimeEdit. Als je al met TimeEdit werkt, kan je je specifieke noden voorleggen en kan er indien nodig in cocreatie met de Dienst Planning en de andere deelnemers naar oplossingen gezocht worden. 

Doelgroep 

Collega’s van onderwijs en diensten, alsook studenten die onderwijsevents organiseren. 

Werkvorm 

Er wordt vertrokken van getuigenissen uit de praktijk door OAE en Algemeen Beheer. 

Voorbereiding nodig? 

Spreker(s) 

Heleen Vandromme (OAE) en Bea De Rooms (Dienst Planning) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt 

Titel sessie 

Interdisciplinair samenwerken in bachelorproeven

Inhoud

In deze workshop exploreren we of er muziek zit in modules van verschillende disciplines in Odisee als startpunt voor studenten om hun bachelorproef vorm te geven. We vertrekken daarbij van het European Healthcare dissertation project (EHECADI project) waarin verschillende internationale partners en zorgberoepen werden samengebracht om vanuit verschillende disciplines over de landsgrenzen heen bachelorproeven rond een bepaald thema uit te werken. Het resultaat was een digitale leeromgeving met verschillende modules.

Doel

We gaan na of we binnen de cluster gezondheidszorg cocreatief kunnen werken om studenten vanuit verschillende disciplines bachelorproeven vorm te laten geven.

Doelgroep

Deze sessie richt zich tot collega’s van de onderwijscluster gezondheidszorg.

Werkvorm

Je krijgt een korte presentatie over het EHECADI-platform, en input over het vertrekpunt voor cocreatie: de WHO strategieën gezondheidszorg 2019/2023 en Healthcare for future 2023 Denktank KU Leuven.  Vervolgens is er een brainstorm via post-its, een samenvatting en blik op de toekomst. Hoe kan je vanuit een opleiding komen aan voorstellen voor interdisciplinaire BP-en die te maken hebben met hedendaagse noden in de gezondheidszorg.

Voorbereiding nodig?

Er wordt geen voorbereiding verwacht.

Spreker(s)

Reninka De Koker (Ergotherapie) en Sabine Lambers (Ergotherapie, Psychosociale Gerontologie)

Maximum aantal deelnemers

20

 

Tips en tricks om op cocreatieve wijze uitdagingen aan te pakken 

Inhoud 

In Odisee willen we steeds meer Duurzaam, Inclusief, Wendbaar en Cocreatief werken. Dat betekent dat we vaker in overleg gaan met anderen om tot goede werkwijzen en beslissingen te komen. Meer mensen en geledingen betrekken bij overleg is echter niet evident want we willen immers ook efficiënt werken. We hebben ondertussen in Odisee een toolbox aan manieren verzameld waarmee we aan de slag kunnen om die verschillende doelen te bereiken. In deze workshop krijg je een overzicht van mogelijkheden, en proberen we er enkele samen uit. 

Doel 

Je krijgt zicht op de mogelijke manieren van werken die cocreatie kunnen verbeteren. Je kan aan de slag met je eigen casussen die je nadien in de praktijk kan omzetten. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot zowel collega’s van onderwijs als van de diensten. 

Werkvorm 

Je krijgt een theoretische inleiding en collectieve oefening van bepaalde methodieken. Daarnaast kan je ook individueel oefenen met materiaal uit je eigen werkcontext, en krijg je nadien peerfeedback. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Stef Aerts (DOK) 

Maximum aantal deelnemers 

20

Titel sessie 

Sterke praktijken van cocreatie studenten-werkveld in de opleiding Toegepaste Informatica 

Inhoud 

Je krijgt een inkijk in de wijze waarop cocreatie met het werkveld en interdisciplinariteit verweven werden in 2 projecten voor studenten van de opleiding Toegepaste Informatica. Daarnaast krijg je een toelichting over het proces van de omvorming van de resonantieraad van de opleiding naar een cocreatieraad. Het effect van dat laatste is veel beter advies uit het werkveld door professionals die concrete ervaring opdeden met de studenten in het werkveld. 

Doel 

Je ervaart hoe cocreatie en interdisciplinariteit hebben vorm gekregen in de opleiding Toegepaste Informatica en welke de voordelen zijn. Je doet inspiratie op rond het inbedden van cocreatie in je eigen opleiding. Je kan bij de spreker en andere deelnemers de (mogelijke) integratie van cocreatie in jouw opleiding aftoetsen. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs. 

Werkvorm 

Je ervaart hoe cocreatie en interdisciplinariteit hebben vormgekregen in de opleiding Toegepaste Informatica en welke de voordelen zijn aan de hand van praktijkvoorbeelden, toelichting over uitgerolde aanpak 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Sam Van Buggenhout (Toegepaste Informatica) en Guido Celis (Toegepaste Informatica) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt 

Titel sessie 

Werkzame factoren voor cocreatie van de Ortho Co-dag 

Inhoud 

Jaarlijks wordt door de opleiding Orthopedagogie een Ortho Co-dag georganiseerd. Tijdens de sessie wordt geschetst hoe cocreatie met het werkveld tijdens deze dag aangepakt wordt: via focusgroepen met specifieke vragen (bijv. m.b.t. het vormgeven van leeruitkomsten), door noden van het werkveld te bepalen, workshops voor het cliënten uit het werkveld georganiseerd door docenten en studenten (organisaties nemen cliënten mee) ... 

Doel 

Je leert de werkzame factoren van de cocreatiedag van de opleiding Orthopedagogie kennen. Je wordt aangemoedigd om te reflecteren over de toepassing van deze factoren in je eigen opleidingscontext. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs. 

Werkvorm 

Je krijgt eerst een toelichting van het concept van de Orto Co-dag. Vervolgens ga je actief aan de slag om een eerste vertaalslag te maken naar je eigen opleiding. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Hilke Peremans (Orthopedagogie), Ilke De Clerck (Sociaal Werk, Orthopedagogie) en Fien Ingelbrecht (Orthopedagogie, Onderzoeksgroep SAW) 

Maximum aantal deelnemers 

15 

Titel sessie 

Co-teaching: als de docent praktijkonderzoek en de taalcoach de handen in elkaar slaan, zijn er drie winnaars. 

Inhoud 

De docent praktijkonderzoek educatieve bachelor secundair onderwijs en de taalcoach van het Odisee Taalsterk team werken het tweede academiejaar op rij samen.   

Cocreatie, door samen de lessen voor te bereiden, en co-teaching zijn de pijlers van deze samenwerking. Ons doel is het leerproces van de studenten te versterken, zowel in het aanscherpen van hun onderzoekscompetenties als het optillen van hun professionele taalvaardigheid.  

Doel 

Als lerende professionals bieden we aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld handvaten om te werken aan geïntegreerd taalbeleid in een opleiding. We belichten de succesfactoren om aan co-teaching te doen.   

Deze sessie biedt inspiratie en handvaten voor wie wil leren over: 
-‘geïntegreerd taalbeleid in de praktijk’  
en  
- ‘co-teaching’.  

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot collega's van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm 

Dit aanbod is verhalend, want gericht op het delen van   

- een goede praktijk,   

- het voortschrijdend inzicht in de aanpak, en  

- de arbeidsvreugde van twee collega’s die tegelijkertijd informeel professionaliseren én de studenten versterken in zowel hun onderzoekscompetenties als taalvaardigheid.   

Na het delen van onze ervaring nodigen we de deelnemers uit om na te denken over toepassingsmogelijkheden in hun onderwijscontext.  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Laura Vervacke (Secundair Onderwijs) en Riet Vanhoutte (Odisee Taalsterk) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt

Titel sessie 

Ontdek de toekomst: Blended Intensive Programmes in Europa – Innovatieve internationale programma’s om je opleiding te laten schitteren!  

Inhoud 

Ben je klaar om de toekomst van onderwijs en mobiliteit te verkennen? Onze inspiratiesessie over Blended Intensive Programmes (BIP) biedt niet alleen inzicht in deze innovatieve programma’s, maar ook de mogelijkheid om jouw opleiding te internationaliseren. 

Tijdens deze interactieve sessie gaan we dieper in op de volgende aspecten: 

  • Wat zijn BIP’s en waarom zijn ze van cruciaal belang? 
  • Hoe kunnen BIP’s jouw curriculum verrijken en studenten wereldwijd inspireren? 
  • Praktische tips door docenten voor het ontwerpen en implementeren van succesvolle BIP’s. 
  • Ontdek hoe Erasmus+ financieringsmogelijkheden jouw BIP-project kunnen ondersteunen. 

Tijdens deze inspiratiesessie zal een collega van de dienst Internationale Relaties samen met enkele ervaringsdeskundigen uit de opleidingen jou meenemen in de mogelijkheden en ook uitdagingen die BIP’s bieden. Samen gaan we in gesprek hoe je de verworven inzichten kan implementeren in je eigen opleiding.   

Mis deze kans niet om te leren, en je horizon te verbreden!  

Wil je je graag nog verder verdiepen in BIP’s en heb je interesse om samen met andere opleidingen een BIP te organiseren, aarzel dan niet om je ook in te schrijven voor de sessie “Aan de slag met burgerschap in een blended intensive programma (BIP)”! Deze sessie biedt je de mogelijkheid om een multidisciplinaire BIP concreet vorm te geven en in te zetten in je eigen opleiding.  

Doel 

Tijdens deze sessie dagen we je uit om good practices te ontdekken en te verkennen hoe je zelf een BIP kan integreren in jouw opleiding.  

Doelgroep 

Deze sessie richt zicht tot de collega’s van het onderwijzend personeel. 

Werkvorm  

Combinatie van plenaire toelichting en activerende werkvormen waarbij je de kans krijgt om in kleine groepen (max 8 personen) in gesprek te gaan met docenten en ankerpersonen die een BIP hebben georganiseerd in de eigen opleiding.  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Caroline Van der Veer (DIRO), Sarah Spruytte (Bedrijfskunde), Jonatan De Geest (Onderwijs) en Harm Deleu (Sociaal Werk).  

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Hoe werkt Marcom - en wat zijn de plannen voor het komende academiejaar? 

Inhoud 

Voor Marcom - de marketing- en communicatiedienst van Odisee - is de voorbereiding van het academiejaar 2025-2026 nu al gestart. Want de eerste campagnes om studenten te werven komen er al aan in september 2024. Vanaf dan starten de schoolbezoeken, rollen de brochures van de drukpers en versturen we het overzicht van onze opleidingen naar tal van scholen en al meteen duizenden abituriënten. Maar wat zijn de verdere plannen van de dienst het komende academiejaar, als voorbereiding op 2025-2026? Wat worden de nieuwe accenten? En wie doet op de dienst eigenlijk wat? Hoe werkt Marcom? En waarom doet de dienst sommige dingen wel en sommige niet? Ontdek het als eerste op de infosessie op de O-dag en laat je live alle plannen toelichten. 

Doel 

Het doel van deze sessie is je te informeren over de werking en plannen van de dienst Marcom van Odisee en jouw wisselwerking met de dienst. 

Doelgroep 

Collega's van het onderwijzend personeel en collega’s van de diensten 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Filip Salmon (Marcom) en Evelyne Schrevens (Marcom) of Bo Mathys (Marcom) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt

Titel sessie 

Realiseren van het IKCO-ijkpunt “Vaardig in cocreatie extern”  

Inhoud 

Sinds dit academiejaar maakt het OPO “Implementatie van (zorg)innovatie” een vast onderdeel uit van alle opleidingen van de cluster Gezondheidszorg. Met dit OPO willen we studenten reeds tijdens hun opleiding laten kennismaken met innovaties in de zorg en het implementeren ervan in de praktijk – zo leren ze innovaties evalueren en uitdagingen op hun latere werkplek aanpassen/verbeteren, bezoeken ze op een onderbouwde manier beurzen,  etc. Zo willen we bewerkstelligen dat ze deze attitude meenemen naar hun latere beroepsveld.  

Dit academiejaar heeft de eerste editie plaatsgevonden van de hackathon van de zorg, een onderdeel van dit OPO. Tijdens deze tweedaagse hackathon werken studenten uit verschillende opleidingen samen, ondersteund door verschillende sessies, een oplossing en prototype uit voor uitdagingen die gepresenteerd wordt door het werkveld, waarna ze dit pitchen aan een professionele jury.  

We willen onze ervaring met dit grootschalig event delen met de andere clusters, praten over zowel tips als verbeterpunten en samen nadenken over toekomstplannen. 

Doel 

Na een korte toelichting van de aanpak van cocreatie over opleidingen heen en het werkveld met het OPO “Implementatie van (zorg)innovatie” (inclusief tips & verbeterpunten), zouden we graag interactief met de deelnemers nadenken over hoe het eventueel beter en anders kan.   

Daarnaast wisselen we uit en inspireren we elkaar over de aanpak van de realisatie van het IKCO ijkpunt 'Vaardig in cocreatie extern' in de eigen opleiding. Meer specifiek: "Vanaf AJ2728 neemt elke student voor het einde van de opleiding deel aan het cocreatief oplossen van een complex vraagstuk, in samenwerking met docenten, onderzoekers en/of actoren uit het werkveld of het bredere maatschappelijk veld. De opleiding bepaalt hoe zij dit groeipad inbedt, dit hoeft niet per se via (een) speciaal ingericht OPO(‘s) te zijn. Het groeipad is geëxpliciteerd voor de studenten." 

Doelgroep 

Collega’s onderwijs 

Werkvorm 

Tijdens deze sessie zal je een mogelijke werkvorm toegelicht krijgen inclusief de context, de sleutelelementen en de voor-en nadelen. Vervolgens zullen we interactief brainstromen over de optimalisaties of mogelijke andere werkvormen waarmee het IKCO ijkpunt “Vaardig in cocreatie extern” gerealiseerd kan worden. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Karen Van Wassenhove en Elke Wuyts (cluster Gezondheidszorg) 

Maximum aantal deelnemers 

40 

Titel sessie 

Op pad in de Rabotwijk 

Inhoud 

Rabot - Blaisantvest ligt in het noorden van Gent, op een steenworp van het stadscentrum. Het is een typische 19de-eeuwse gordelwijk die volop in ontwikkeling is, denk maar aan het stadsvernieuwingsproject Bruggen naar Rabot. 

In deze sessie neemt de wijkregisseur je mee in het verhaal van de wijk waarin de campus gelegen is. Eerst geeft de wijkregisseur een korte presentatie, daarna neemt hij jou letterlijk mee op pad in deze levendige wijk. 

Doel 

Als je op Technologiecampus Gent werkt, in de Rabotwijk, is het in het kader van cocreatie interessant om de ruimere leefwereld te kennen waarin je terecht gekomen bent. 

Doelgroep 

Deze sessie is gericht op de collega's van onderwijs en de collega’s van de diensten van Technologiecampus Gent. 

Werkvorm 

Je krijgt een presentatie gevolgd door een wijkwandeling. 

Spreker(s) 

Björn Denaert, wijkregisseur Rabot-Blaisantvest (dienst Beleidsparticipatie stad Gent) 

Maximum aantal deelnemers 

15 

Titel sessie 

Mogelijkheden voor cocreatie in de buurt: Brede School 

Inhoud 

Deze sessie wordt ingevuld door het Onderwijscentrum Gent - Brede School, die een toelichting geeft over De Brede School en het netwerkmodel.  

Doel 

Je krijgt een toelichting over de Brede School en het bijhorende netwerkmodel, geïllustreerd met concrete voorbeelden uit de wijk Rabot-Blaisantvest en eventueel ook Brugse Poort. Je krijgt zicht op de mogelijkheden voor cocreatie 

Doelgroep 

Collega's die werkzaam zijn op Technologiecampus Gent 

Werkvorm 

Na een algemene Toelichting over de Brede School rond Technologiecampus Gent, krijg je een oefening waarbij elke deelnemer vanuit zijn eigen vakgebied bekijkt hoe hij/zij een samenwerkingsverband kan aangaan in het kader van de Brede School. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht 

Spreker(s) 

Ingeborg Lierman (Onderwijscentrum Gent – Brede School) en Anne-Sophie Van der Bracht (coördinator Brede School in de wijk Brugse Poort-Rooigem) 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Versterken van transversale onderzoeksthema’s bij Odisee: samenwerking, innovatie en impact 

Inhoud 

Het onderzoek in Odisee is zeer divers en omvat verschillende onderzoekslijnen en -topics. Tegelijkertijd zijn er een aantal gemeenschappelijke onderzoeksthema’s waar onderzoekers vanuit verschillende onderzoeksgroepen en disciplines rond werken. Deze transversale zetten Odisee als kennisinstelling op de kaart. Hieronder sommen we een aantal van deze transversale thema’s op: 

  1. Circulariteit: Odisee werkt aan innovatieve oplossingen om grondstoffen zo lang mogelijk te benutten en waardecreatie te realiseren met minimale impact op het milieu. We zetten in op een holistische benadering van complexe systemen, het identificeren van duurzame praktijken en het ontwikkelen van strategieën die de overgang naar een circulaire samenleving ondersteunen. 
  2. Brussel: Als hogeschool in de Brusselse regio hebben we een unieke positie. Onze onderzoekslijn “Brussel” richt zich op stedelijke uitdagingen en kansen. We onderzoeken thema’s zoals mobiliteit, diversiteit, stadsontwikkeling en sociaal welzijn. 
  3. Ouderenzorg: Onze onderzoekslijn “Ouderenzorg” richt zich op innovaties in de zorgsector specifiek gericht op ouderen. We werken aan projecten op het gebied van preventie, e-health, kwaliteit van leven voor ouderen en meer. 

In deze sessie verkennen we de mogelijkheden om deze transversale thema’s te versterken. 

  • Hoe kan Odisee onderzoek binnen deze thema’s versterken en stimuleren?   
  • Hoe stimuleert Odisee de samenstelling van multidisciplinaire teams die samenwerken om complexe problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen?  
  • Hoe kan Odisee deze onderzoekslijnen duidelijker, sterker en gerichter in de markt zetten?  
  • Hoe zorgen onderzoekers en opleiding voor een betere doorstroming van deze transversale thema’s naar onderwijs en maatschappelijke dienstverlening?  

Doel 

In deze sessie willen een aantal onderzoekscoördinatoren samen met de deelnemers op zoek gaan naar manieren om deze transversale thema’s te versterken en multidisciplinair onderzoek te faciliteren.  

Doelgroep 

Onderzoekers of docenten die geïnteresseerd zijn in het verkennen van deze onderzoekslijnen en willen nadenken over manieren om deze lijnen te versterken.  

Werkvorm 

Korte plenaire toelichting gevolgd door een interactieve discussie.   

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Onderzoekscoördinatoren 

Maximum aantal deelnemers 

25 

Titel sessie 

Internationale cocreatie binnen cluster gezondheidszorg: project Benin, een verhaal van duurzame partnerschappen 

Inhoud 

Internationaal project Benin: een co-creatie tussen verpleegkunde en Biomedische Laboratoriumtechnologie in België en Benin.  In deze sessie zal het internationaal project inleefreis Benin voorgesteld worden en zullen we ons focussen op duurzame partnerschappen en de wisselwerking tussen alle betrokkenen. 

 We zoomen in op hoe we dit project gestart zijn, welke kansen en valkuilen dit project biedt en de meerwaarde die het vakoverschrijdend werken met zich meebrengt. De cocreatie tussen BLT en verpleegkunde verruimt de blik voor alle studenten en stimuleert interdisciplinaire samenwerking. 

Doel 

Inspiratie opdoen uit dit voorbeeld, met ruimte  om na te denken over mogelijke co-creaties binnen verschillende opleidingen op het vlak van internationalisering.  Deze vragen komen zeker aan bod:   

1. Hoe studenten voorbereiden? voorbereidende opdrachten- contact met lokale partner 

 2. Wat is de inhoud van dit project? 

3. Wat zijn de kansen en valkuilen? 

4. Wat vinden onze partners? Waar zit de win-win voor alle betrokken? 

5. Meerwaarde van vakoverschrijdend en opleiding overschrijdend werken. 

 Daarnaast zoomen we in op verduurzaming van dergelijk soort projecten: VLIRUOS aanvragen zoals ITP, SIP, TEAM  

Doelgroep 

Collega's onderwijs en diensten 

Werkvorm 

Volgende aanpak moet zorgen voor inspiratie, leren en toepassing in eigen praktijk. 

 1. Algemene intro: wat doen wij en hoe werken wij toe naar het internationaal project. We bieden een gedetailleerd concreet voorbeeld. 

 2. SWOT in kleine groepjes: per 2 of 3 denken de deelnemers na over de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen die ze zien in dit voorbeeld. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Kathleen Stifkens (Verpleegkunde) en Maarten Therry (Biomedische Laboratoriumtechnologie) 

Maximum aantal deelnemers 

40 

AANDACHT EN COCREATIE / INTERDISCIPLINAIR SAMENWERKEN

Maak hieronder je keuze

Titel sessie 

Opgepast! Blinde vlekken. 

Inhoud 

Al te vaak baseren we onze beslissingen op intuïtie, terwijl data ons waardevolle inzichten kan bieden om de geïnformeerd beslissingen te nemen. Omgekeerd heeft het data-team jullie nodig om rapportage aan te leveren. Een helder antwoord vergt een heldere vraag: hoe kunnen we hier samen aan werken? 
 

Doel 

Je leert met aandacht voor data beslissingen te nemen en werkt cocreatief samen met DOK om de rapportering in Odisee in de toekomst te verbeteren. 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot collega’s van onderwijs en diensten. Iedereen in Odisee heeft er belang bij te weten dat bijvoorbeeld onze studentenpopulatie evolueert, wat de geografische afkomst is van onze studenten, hoe onze studenten zich voelen in de opleiding etc. 

Werkvorm 

Er wordt interactief gewerkt aan de hand van Wooclap. 

Voorbereiding nodig? 

Je mag vragen voorbereiden, maar dat hoeft niet. 

Spreker(s) 

Lisbeth Vandoorne (DOK) 

Maximum aantal deelnemers 

Onbeperkt 

Feedback geven over het leren van de student en summatief beoordelen - Novice + Apprentice

Titel sessie 

Hoe ga ik aan de slag met het nieuwe evaluatieplatform Ans? - Feedback geven over het leren van de student en summatief beoordelen – Novice + Apprentice 

Inhoud 

Vanaf academiejaar 2024-2025 wordt het online evaluatieplatform xToledo vervangen door ANS. Je doorloopt tijdens deze sessie in de eerste plaats het proces om een formatieve en summatieve evaluatie op te stellen in ANS. Daarnaast krijg je een introductie op het gebruik van gemeenschappelijke vragenpools (“itembanken”) die vakoverschrijdend gebruikt kunnen worden. Je gaat tijdens de sessie vanuit een eigen ANS-vak aan de slag. 

Doel 

Doordat je directe automatische feedback aan je studenten kan geven via ANS, verhoog je de aandacht voor elke individuele student. Je leert interdisciplinair, vakoverschrijdend, samenwerken als het gaat om het opstellen van vragenpools bij evaluaties.  

Doelgroep 

Deze sessie is gericht op de collega’s van de onderwijsclusters, met name docenten. 

Werkvorm 

De werkvorm bestaat uit een combinatie van demonstratie en zelfstandig inoefenen. Naast het zelf opstellen van een evaluatie, ervaar je hoe de evaluatie voor studenten verloopt. Door te oefenen in je eigen opleidingsonderdeel, ben je direct in de praktijk van je werk aan de slag. Je kan er daarna op verder bouwen. 

Voorbereiding nodig? 

Breng je laptop mee. 

Spreker(s) 

Hans Smolderen (EdTech – ICTO) en Joris Desseyn (EdTech – ICTO) 

Maximum aantal deelnemers 

40 

Titel sessie 

Ondernemend leren over disciplines heen - Ervaringen uit Odisee-breed keuzevak ESKI 

Inhoud 

In deze sessie krijg je eerst theorie rond multi-, inter- en transdisciplinair leren: wat wordt hiermee bedoeld, wat zijn de voordelen en waar zitten de struikelblokken? Vervolgens krijg je een voorstelling van het keuzevak ESKI (Entrepreneurial Skills), waarin via transdisciplinair leren studenten begeleid worden bij de opmaak van een duurzaam businessplan. De leerdoelen van het vak worden geschetst, samen met de aanpak en hoe de studenten het vak ervaren. We lichten ook een tipje van de sluier op over onze toekomstige plannen met ESKI. Naast ESKI gaan we nog in op andere inspirerende voorbeelden buiten Odisee. Eindigen doen we met een interactief luik, waarin je uitgedaagd wordt om zelf mogelijkheden voor multi-, inter- en transdisciplinair leren binnen Odisee te verkennen. 

Doel 

Je verwerft inzicht in de valkuilen en successen van transdisciplinair samenwerken. Je leert opportuniteiten kennen om over de onderwijsclusters heen samen te werken (cocreatie). 

Doelgroep 

Deze sessie richt zich tot de collega’s van onderwijs. 

Werkvorm 

De werkvorm die gehanteerd wordt vertrekt van LEGO® Serious Play®. 

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Evy Mettepenningen (Agro- en biotechnologie) en Cathy Carlier (Bedrijfsmanagement, Organisatie en Management, Systeem- en Netwerkbeheer, Programmeren) 

Maximum aantal deelnemers 

12 

Titel sessie 

De troeven van projectonderwijs: een praktijkverhaal van binding, talent, cocreatie voor elke betrokkene.   

Inhoud 

Projectweken laten studenten praktijkgericht en cocreatief leren! We starten in het 1e jaar bachelor Organisatie en Management Brussel met 2 projectweken (november en maart) met als doel(en): leren intensief samenwerken, groepsbinding, kennismaking met projectwerk, de verkenning van het brede OM-werkveld en inwerken in cruciale thema’s als sustainability, duurzaam HR, corporate identity...  Hiertoe werken we altijd samen met een interessante partner uit het werkveld, waarbij we streven naar een authentieke, meertalige leercontext.   
 
De rode draad doorheen deze projectweken, zijn de leergroepen als onderstroom voor de groepsdynamica tijdens de sessies. Op basis van het talentenprofiel/competenties en een specifiek inhoudelijke zelfgekozen verantwoordelijkheid/rol delen we de studenten op in heterogene teams. Zij komen in de daaropvolgende POP-sessies terecht in leergroepen waar de groepsbinding verder kan floreren. In projectweek 2 schalen we op naar meer homogene groepen, nog steeds met ieder een eigen verantwoordelijkheid, zodat de sterktes/talenten van ieder nog meer kan groeien. Iedereen wordt uitgedaagd en/of heeft de kans om te excelleren. In november zetten we in op groepsbinding (verdere onboarding). In maart leggen we de focus op verdiepende verbinding via een training groepsdynamiek en ook out-of-the box verbindende activiteiten. Zo geven we aandacht aan inclusieve verbinding. 

Doel 

Docenten ervaren meerwaarde van projectonderwijs en denken na of dit toepasbaar is voor eigen lespraktijk/opleiding, collega's van diensten denken mee na hoe dit nog optimaler kan uitgerold worden. Bewust nadenken over hoge verwachtingen bij alle studenten, omgaan met & werken in multiculturele teams. 

Doelgroep 

Collega's uit onderwijs en diensten 

Werkvorm 

Start met intro (kader + concepten), doel & verloop projectweken, ruimte voor ervaringen en suggesties ter optimalisatie (leren van elkaar).  Elke deelnemer krijgt werkbundel waarin rollenblad vervat zit (4 rollen met specifieke taken).  

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht. 

Spreker(s) 

Yolien Mertens (Organisatie en Management) en Lien De Cang (Organisatie en Management en Graduaat Accounting Administration) 

Maximum aantal deelnemers 

30 

Titel sessie 

Hoe een cocreatief AHS-Odisee-Talencentrum studenten en docenten kan verbinden met een toenemende meertalige samenleving.   

Inhoud 

Het doel van een Talencentrum is om een antwoord te bieden op verschillende talige vragen en noden die leven binnen onze hogeschool. Door taalcursussen, taalscreenings en andere taalinitiatieven over de grenzen van opleidingen en diensten heen te organiseren, kan een Talencentrum expertise bundelen, efficiëntiewinst boeken en zo effectief bijdragen tot kwalitatief taalonderwijs, aangepast aan de begincompetenties en ambities van elke student- en elk personeelslid.  

In deze sessie gaan we met elkaar in gesprek over de oprichting van een Talencentrum (eventueel i.s.m. het al bestaande Talencentrum van Arteveldehogeschool), hoe dat samenwerking tussen opleidingen mogelijk maakt, en wat het studenten en personeelsleden concreet kan bieden.   

Doel 

Je kan in deze sessie samen met de andere deelnemende collega’s input leveren voor de uitbouw van een Talencentrum interdisciplinair (over opleidingen heen), voorstellen en concrete vragen voorleggen. Via een Talencentrum dat vorm kan gegeven worden in cocreatie met Arteveldehogeschool kan er  meer aandacht gaan naar meertaligheid en de versterking ervan, noodzakelijk in een toenemend meertalige maatschappij. 

Doelgroep 

Deze sessie is gericht naar geïnteresseerde docenten én collega’s uit diverse diensten die betrokken willen worden bij de uitbouw van een Talencentrum of die voorstellen en concrete vragen erbij hebben.   

Werkvorm 

Na een korte uiteenzetting van een gastspreker uit Arteveldehogeschool over de lessons learned binnen het twee jaar geleden opgerichte Talencentrum kunnen praktische tips en adviezen uitgewisseld worden tijdens een interactieve discussie. Je wordt bovendien aangemoedigd om je ervaringen en ideeën te delen.  

Eventueel kan een aantal casussen voorgelegd worden met realistische scenario’s of problemen uit de praktijk. Je kan deze analyseren en oplossingen bedenken voor de diverse campussen en doelgroepen.   

Voorbereiding nodig? 

Er wordt geen voorbereiding verwacht.   

Spreker(s) 

An De Moor (Odisee Taalsterk) en Hinde De Metsenaere (gastspreker vanuit Arteveldehogeschool)   

Maximum aantal deelnemers 

20 

Keuze gemaakt? Schrijf je in!