Bekijk onze liveshow over studeren in het hoger onderwijs!

👇 Onder de video vind je een antwoord op de meestgestelde vragen tijdens de liveshow. 👇

Meestgestelde vragen

Voor en tijdens de liveshow konden kijkers vragen insturen. De interesse bleek erg groot, waarvoor dank! 😉 Uiteraard was onze tijd in de studio te kort om alle vragen meteen te beantwoorden. Daarom hebben we hieronder de meestgestelde vragen op een rijtje gezet.

Vooral nog niet panikeren 😊

Er is een heel groot aanbod aan opleidingen in het Vlaamse hoger onderwijs en je start die verkenningstocht dus best online. Belangstellingstesten zoals de Odisee-Studiekeuzetest, de I-Prefer op Onderwijskiezer en Columbus (in schoolverband) kunnen jou helpen om jezelf en je interesses in kaart te brengen.

En vervolgens kan het digitale aanbod via de belangstellingsdomeinen op Onderwijskiezer je verder op weg zetten. Denk je specifiek aan een opleiding bij Odisee, surf dan eens door het opleidingsaanbod op onze website en/of vraag dan gerust een studieadviesgesprek aan bij één van onze studieadviseurs.

Vooral regelmatig studeren is belangrijk in het hoger onderwijs: herhalen, herhalen, herhalen. 

Experimenteer de volgende maanden en zeker in het hoger onderwijs al eens met je studiemethode. Lukt het om de hoofd- en bijzaken te onderscheiden voor een samenvatting? Of kruipt daar te veel tijd in en houd jij meer van structuur aan te brengen in je cursus en die zo te studeren? Een mindmap kan een goed alternatief zijn voor een samenvatting omdat het je uitdaagt om tot de kern van de cursus te komen. Probeer grote hoeveelheden steeds op te splitsen in kleinere deeltjes. Idealiter blijft je concentratievermogen 50-90 minuten scherp, en dan las je best een pauze in. Verlaat je studieruimte en doe iets actief. Dus liever geen tv of smartphone, maar een eindje gaan wandelen of een babbeltje doen met iemand in huis is ideaal om er nadien weer in te vliegen. 

Via onze welkomstpagina op de Odisee-website vind je alle verschillende studiekeuzeactiviteiten bij Odisee opgelijst, van onze infodagen tot onze openlesdagen. Welkom!

De eerste stap is nagaan hoe het komt dat dat schoolse vak jou zoveel energie geeft, maar dat de punten wat uitblijven? Wellicht heeft het daar te maken met je (voor)kennis of capaciteiten. Een werkpunt bijschaven kost altijd wat energie, maar als dat effectief jouw passie is, dan verkies je dat nog altijd boven een andere opleiding kiezen die je wellicht beter kunt, maar helemaal niet graag doet. Bij dat laatste blijft de motivatie immers heel snel achterwege.

Bovendien, als het gaat om een vak in het secundair onderwijs kan het een aanknopingspunt zijn om via de online test Explorer op Onderwijskiezer te ontdekken aan welke opleidingen in het hoger onderwijs dit vak gelinkt kan worden.

Jawel, in elke opleiding komen er ook wel eens mondelinge examens voor, al was het maar om die specifieke vaardigheid ook in te oefenen. In bepaalde opleidingen gaat het aantal mondelinge examens misschien hoger liggen omdat het een specifieke vereiste is.  Denk bijv. aan een taalopleiding, zowel aan de hogeschool als aan de universiteit.

Bij Odisee bijvoorbeeld vind je zelfs meer informatie over de evaluatieactiviteiten via de ECTS-fiche van elk opleidingsonderdeel (= vak) als je doorklikt op het studieprogramma op een specifieke opleidingspagina.

In het hoger onderwijs vind je vele onderwijsvormen: een klassiek hoorcollege, een practicum, een werkcollege, een projectwerk,… Afhankelijk van vorm is het voor een student al de ene keer toegankelijker om vragen te stellen dan de andere keer. Belangrijk is wel dat er ook heel veel vormen van studiebegeleiding aanwezig zijn waarbij je altijd je vragen kunt stellen.

Het zijn geen lesuren meer van 50 minuten, en meer nog, meestal bestaat een lesblok minstens uit anderhalf of soms drie volle uren. Afhankelijk van de docent/prof vooraan wordt er een pauze ingelast of iets vroeger gestopt. Ook de lesdag ziet er anders uit dan in het secundair onderwijs. De meeste hogeronderwijsinstellingen beginnen om 8.30u en de lessen kunnen doorgaan tot 18u of zelfs nog later. Ook je lesweek kan elke week anders zijn. Het komt dus neer op een goede agendabeheer én planning.

De Vlaamse overheid houdt rekening met vier criteria om in aanmerking te komen voor een studietoelage:

  • Nationaliteit
  • Gezinssituatie
  • Inkomen
  • Pedagogische voorwaarden.

Meer informatie vind je op de website van Studietoelagen of bij de Sociale dienst van je toekomstige hogeronderwijsinstelling.

Bij welk onderwijstype pas je het beste als student? Verkies je kleinere groepen, meer praktijk en vooral meer begeleiding, dan neig je meer naar een hogeschool. Voel je je, daarentegen, beter bij de anonimiteit van grote aula’s, studeer je liever abstract en theoretisch i.p.v. praktijkgericht en heb je zelf genoeg discipline en zelfstandigheid om regelmatig te studeren, dan beschik je over alle capaciteiten voor academisch onderwijs.

In beide gevallen moet je sowieso regelmatig werken en studeren, en een grote portie verantwoordelijkheid en zelfstandigheid aan de dag leggen. Spreek dus met docenten/proffen op infodagen, pik open lessen mee en babbel met huidige studenten.

Ja, zeker. De grondregel is dat je zodra je met studiekeuzetwijfels zit, best iemand aanspreekt van je opleiding of van de ondersteunende diensten zoals Studieadvies. Op dat moment bekijken we samen wat er dan nog mogelijk/wenselijk is. Er zijn bepaalde deadlines in het hoger onderwijs waar we rekening mee moeten houden, zoals de ultieme inschrijvingsdatum en de deadlines voor leerkrediet: 1 december en 15 maart. Heroriënteren in februari -na de januari-examens- kan voor de meeste opleidingen wel.

Studeren als volwassene in combinatie met een gezin en/of werk is niet vanzelfsprekend. De combinatie vraagt een nog grotere discipline en vooral veel plan- en organiseerwerk. Bespreek het sowieso eerst met je gezin en je mogelijke opvangnet, want dat is echt een basisvereiste. De studenten die hier bewust voor kiezen, zijn doorgaans wel heel erg gemotiveerd en hebben heel wat doorzettingsvermogen en veerkracht. Kom zeker ook langs op onze virtuele infodag op maat van volwassenen op zaterdag 25 januari.

Als student bij Odisee heb je recht op een aantal inclusieve faciliteiten en software. Vaak zijn studenten met een concentratiestoornis of een diagnose dyslexie en/of dyscalculie hiermee al voldoende geholpen.

Heb je toch extra onderwijsnoden en kreeg je in het verleden reeds verhoogde zorg? Dan kan je bij Odisee hiervoor -zo snel mogelijk bij de start- een aanvraag doen tot een O-statuut, waarbij de O staat voor extra Ondersteuning. Samen met jou bekijken we waar je moeilijkheden ervaart en wat mogelijke aanpassingen kunnen zijn. Meer informatie vind je hier.

Het nieuwe opleidingsmodel in het hoger onderwijs is gebaseerd op studiepunten. Elk opleidingsonderdeel of OPO (= vak) wordt uitgedrukt in studiepunten, en die geven de studiebelasting weer. Hoeveel uren moet je bezig zijn met dat OPO of vak: naar de les gaan, studeren, ppt voorbereiden…? Op weekbasis komt die oefening voor een voltijds programma van 60 studiepunten neer op 38 à 45 uur/week, of een voltijdse job.

Slaag je voor die OPO’s, m.a.w. behaal je minstens 10/20, dan verwerf je die studiepunten. In dat geval staat er een ‘C’ op je rapport voor ‘credit’.

Neen, dat kan niet. Opleidingsonderdelen drukken het gewicht uit van een vak (zie de vraag ‘Werking van de studiepunten, credits…’) en je kan geen opleidingsonderdelen ‘kopen’. Vaak worden  leerkredietpunten verwisseld met studiepunten. Leerkredietpunten heb je nodig om te kunnen studeren. Bij onvoldoende leerkrediet is het ev. wel mogelijk dat de instelling vraagt om voor de studiepunten waarvoor je geen leerkrediet meer hebt, een verhoogd studiegeld te betalen. Bijvoorbeeld: heb je een leerkrediet van 20 studiepunten, dan kan de instelling je vragen, wanneer je inschrijft voor 60 studiepunten, een verhoogd studiegeld te betalen voor de overige 40 studiepunten. Je kan dat dus beschouwen als ‘het kopen’ van leerkredietpunten. Anderzijds kan de instelling je ook weigeren om je in te schrijven voor de studiepunten waarvoor je geen leerkrediet meer hebt.

Op de website van het departement onderwijs vind je trouwens de informatie wat de gevolgen zijn voor je studie bij onvoldoende leerkrediet.

De leerlingen die in juni afstuderen in het 6de jaar arbeidsmarktfinaliteit krijgen volgens de nieuwe structuur van het secundair onderwijs een diploma (OK3), en kunnen kiezen tussen een 7de specialisatiejaar of een graduaat in het hoger onderwijs. Maar niet langer voor een bacheloropleiding, tenzij ze eerst voor het 7de jaar gericht op het hoger onderwijs kiezen.

Tijdens de liveshow was er helaas geen tijd voor opleidingsspecifieke vragen. Dat zou ons ook te ver geleid hebben met ons grote studieaanbod van 27 bacheloropleidingen en 12 graduaatsopleidingen.

Vind je toch geen antwoord op je specifieke vraag op onze opleidingspagina’s, contacteer dan gerust onze studieadviseurs, en zij brengen jou in contact met de betrokken studietrajectbegeleider. Krijg je het antwoord liever van een huidige Odisee-student, ga dan aan de slag op ons chatplatform.

Doe de studiekeuzetest en ontdek de opleiding die écht bij jou past!

Meer dan een opleiding

Co staat voor samen, we pakken je studie samen aan!

Naast opleidingen biedt Odisee een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waar wij je mee kunnen helpen!