Biomedische actoren van de toekomst: ontwikkeling van levensechte multiprofessionele simulatietrainingen voor de zorg(opleidingen)

Dit Voorsprongfondsproject beoogt:

  1. de inventarisatie en uitwisseling van (interprofessionele) scenario’s in het simulatieonderwijs;
  2. gezamenlijke expertiseopbouw en expertisedeling omtrent welke infrastructurele systemen simulatietrainingen maximaal ondersteunen;
  3. de ontwikkeling van additionele multiprofessionele scenario’s voor het simulatieonderwijs in een aangepaste hoogtechnologische omgeving.
Looptijd
/
Financiering
Voorsprongfonds – Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gefinancierd door de Europese Unie
logo boost

Internationale studies hebben uitgewezen dat gebrekkige multiprofessionele interactie kan leiden tot minder kwalitatieve zorg. Onvoldoende getrainde multiprofessionele interventies en interacties kunnen leiden tot patiëntveiligheidsincidenten. Ook van studenten in initiële opleiding vereisen de patiënten (terecht) een grondige voorafgaandelijke preklinische vaardigheidsopleiding alvorens actieve stages in de praktijk te kunnen  aanvangen. Voor die lerenden zelf bieden levensechte vaardigheidstrainingen een veilige leeromgeving, waar fouten zonodig herhaaldelijk kunnen geremedieerd worden zonder risico voor de patiënt. Dit vergroot de leermogelijkheden en het welbevinden van de studenten, waardoor afhaken door second victim problemen wordt voorkomen. Deze simulatieomgeving dient bovendien uitgerust te worden met hoogtechnologische audiovisuele opnameapparatuur om terugkoppeling, analyse en correctie mogelijk te maken.

Om een kwaliteitsvolle opleiding en praktijkvoering te garanderen, is doorgedreven levensechte highfidelity) simulatietraining noodzakelijk (analoog aan vluchtsimulator), waarin risicovolle waarheidsgetrouwe scenario’s over de diverse disciplines en beroepen heen worden nagebootst. Deze trainingen gebeuren in een fysieke of virtual/augmented reality omgeving zonder risico voor een patiënt en in een veilige opleidingssituatie. Hoe levensechter de omgeving, hoe beter de transfer van het geleerde naar de praktijk. Deze aanpak zal ook gebruikt worden bij het remediëren van patiëntincidenten of bijna-incidenten en vormt zo een essentieel onderdeel van levenslang leren en kwaliteitsbewaking in de zorg. 

Drie grote groepen van situaties vereisen dergelijke trainingen in een levensechte leeromgeving:

  • Situaties waarbij snel complexe acties en interacties dienen plaats te vinden en waarbij geen tijd is om dingen op te zoeken of afspraken te beginnen maken, bv. advanced life support, training voor onverwachte calamiteiten, problemen bij extracorporele circulatie of beademing, problemen bij technische akten zoals endoscopie, bevrijden van slachtoffers van ongeval op de spoorweg of de autosnelweg…
  • Casussen die multidisciplinair/multiprofessioneel moeten worden aangepakt, bij gelijktijdige aanwezigheid (dus niet wanneer er iemand op het gemak een advies komt geven).
  • Situaties die iedereen betrouwbaar moet doen, en waarvoor training noodzakelijk is, bv. overdracht van een patiënt van één team naar een ander team, statusupdate in kritieke omstandigheden, interactie met agressieve patiënten of familie, management van een wachtzaal of praktijk, consultatievaardigheden, ... 

Het doel van dit project is drievoudig:

  1. Inventarisatie en uitwisseling van (interprofessionele) scenario’s in het simulatieonderwijs.
  2. Gezamenlijke expertiseopbouw en expertisedeling omtrent welke infrastructurele systemen simulatietrainingen maximaal ondersteunen
  3. Additionele multiprofessionele scenario’s voor het simulatieonderwijs zullen worden ontwikkeld in een aangepaste hoogtechnologische omgeving.
Operatiezaal

Partners