Culturele competenties bij verpleegkundigen in de Westelijke Balkan

In dit project ontwikkelen we onderwijsmodules die verpleegkundigen (in spe) ondersteunen in het ontwikkelen van competenties nodig om te kunnen zorg verlenen aan mensen met diverse culturele achtergronden. Culturele verschillen tussen zorgverleners en ontvangers kunnen immers de toegang tot zorg bemoeilijken en de (ervaren) kwaliteit van zorg beperken. We focussen op verpleegkundigen in Bosnië en Herzegovina en Albanië. Deze landen zijn gelegen in de Westelijke Balkan, een multiculturele regio doorkruist door migratieroutes vanuit Afrika en Azië richting de Europese Unie. We verzamelen up-to-date wetenschappelijke kennis over onderwijsmethoden voor het ontwikkelen van culturele competenties. Op basis hiervan worden onderwijsmodules ontworpen en geïmplementeerd. Deze worden geëvalueerd m.b.v. wetenschappelijk erkende evaluatietools.

holding hands
Looptijd
/
Financiering
Erasmus+

Met de financiële steun van ERAMUS-EDU-2023-CBHE (Capacity Building projects in the field of higher education strand 2)

Erasmus+

Supporting development of TransCultural Competence for healthcare professionals in the Western Balkans (TCCWB)

In multiculturele samenlevingen bestaat het risico dat raciale en etnische minderheidsgroepen gezondheidszorg van lagere kwaliteit ontvangen dan meerderheidsbevolkingsgroepen. In de Noord-Amerikaanse context werd al veelvuldig wetenschappelijk aangetoond dat er aandacht moet zijn voor de culturele en taalbarrières tussen zorgverleners en patiënten. Om zulke barrières te verlagen helpen educatieve interventies waarbij zorgverleners culturele competenties ontwikkelen. In Europa zijn de samenlevingen ook cultureel divers en worden ze geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen van ongelijkheid en sociale discriminatie. In Europa is de wijdverbreide implementatie van interventies op het gebied van culturele competentie bij zorgverleners echter nog niet bereikt en zijn wetenschappelijke studies over dit onderwerp vrij beperkt.

TCCWB project logo

Bosnië en Herzegovina en Albanië zijn gelegen in de Westelijke Balkan, een regio met een lange geschiedenis van interculturele ontmoetingen, langs migratieroutes vanuit Afrika en Azië richting de Europese Unie. Culturele competenties bij zorgprofessionals zijn hier dus erg van belang, maar de gezondheids- en onderwijssystemen in de Westelijke Balkan zijn erg rigide. 

Binnen ons project zullen onderwijsmodules worden ontwikkeld om culturele competenties te integreren in training voor verpleegkundigen (in spe). De onderwijsmodules zullen de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attitudes stimuleren nodig tijdens interacties met mensen met verschillende culturele achtergronden. Door aandacht te vestigen op de meest kwetsbaren en de verschillende waarden, overtuigingen, levenswijze en denkwijze van de zorgontvangers helpt dit project de basis te leggen voor het versterken van actief burgerschap bij studenten en docenten verpleegkunde. Dit project integreert digitalisering in het curriculum van de verpleegkunde en stimuleert de ontwikkeling en implementatie van digitaal hoger onderwijs in Albanië en in Bosnië en Herzegovina.

We brengen de huidige situatie in kaart omtrent culturele competenties bij verpleegkundigen in de Westelijke Balkan en omtrent de mogelijkheid om er digitalisering en microcredentials te integreren in het onderwijs. We verzamelen up-to-date wetenschappelijke kennis over onderwijsmethoden voor het ontwikkelen van culturele competenties. Vertrekkend daarvan worden onderwijsmodules ontworpen en geïmplementeerd in het curriculum verpleegkunde van vijf instellingen voor hoger onderwijs in Albanië en in Bosnië en Herzegovina. Deze worden geëvalueerd m.b.v. wetenschappelijk erkende evaluatietools.

De output zal bruikbaar zijn voor zowel onderwijzers als verpleegkundigen (in spe), met inbegrip van studenten met een migratieachtergrond die in de Westelijke Balkan studeren. De resultaten zullen o.a. tijdens conferenties worden gedeeld met studenten, verpleegkundigen, onderwijzers en vertegenwoordigers van onderwijsministeries in de Westelijke Balkan.

Partners

3 HEIs from BIH:
University of East Sarajevo (UES)
University of University of Mostar- Džemal Bijedić (UNMO)
University of Zenica (UNZE)

2 HEIs from Albania:
University of Shkodra (UNSHKO)
University of Gjirokastra (ECUG)

2 NGOs from Bosnia and Herzegovina:
Fondacija FAMI (FAMI)
Sarajevo Meeting of Cultures (SMOC)

2 HEIs from program countries:
Odisee University of Applied Sciences, Belgium (ODISEE)
Turku AMK University of Applied Sciences, Finland (TUAS)

Odisee: onderzoek door

Wil je meer weten over dit project?