Coachen van studenten in stages en projecten
Leerkrachten en docenten krijgen steeds meer de rol van coach. Ze verwachten dat leerlingen en studenten zelf hun stages, eindwerken en projecten in handen nemen. Maar hoe doe je dit nu concreet? Wat met studenten die liefst de leraar aan zet houden? Hoe zet je hen aan om zelf doelen te bepalen?
In deze bijscholing brengen we een laagdrempelig en āhands-onā coachingsmodel aan.
Deze opleiding voor volwassenen maakt deel uit van Odisee Continue, hƩt aanbod voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.
Iets voor jou?
We richten ons met deze vorming op leraren, docenten, begeleiders, mentoren, directies, HR-verantwoordelijken en andere geĆÆnteresseerden die leerlingen of studenten coachen.
Programma
Het coachingsmodel dat we in deze vorming aanbrengen, is laagdrempelig en āhands-onā. Het bevat de basisvaardigheden van een goede coach en legt vooral de nadruk op de coachende mindset die je overbrengt in je houding, je vragen en verwachtingen naar je coachees (je leerlingen of studenten). Zo kan je hen uitdagen om meer verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen leerproces.
Welke competenties leer je?
Deze vorming wil je in staat stellen om op basisniveau leerlingen of studenten te coachen in het begeleiden van stages, eindwerken, projecten enz. en daarbij het eigenaarschap zo veel als mogelijk aan de leerling of student te geven.
Hoe werken we?
We vragen de deelnemers om vooraf een korte e-course (anderhalf uur) door te nemen om in de workshop meer ruimte te maken voor oefening en uitwisseling van ervaringen.
We werken in deze vorming met concrete oefeningen en voorbeelden en reiken je een helder theoretisch kader aan waarmee je coachend aan de slag kan.
Wie is jouw docent?
Tom Vandenberghe is docent agogische vaardigheden en creatieve coaching aan de Odisee hogeschool in Brussel. Hij begeleidt er stages en projectwerk. Hij is master-practitioner in NLP en gecertificeerd als integrale coach.
Leerkrachten en docenten krijgen steeds meer de rol van coach. Ze verwachten dat leerlingen en studenten zelf hun stages, eindwerken en projecten in handen nemen. Maar hoe doe je dit nu concreet? Wat met studenten die liefst de leraar aan zet houden? Hoe zet je hen aan om zelf doelen te bepalen? Dit boek reikt een helder coachingskader aan met rijke voorbeelden voor al de verschillende fases van de procesbegeleiding. Door gepast te reageren op wat de studenten op elk moment nodig hebben, werk je efficiƫnter en krijg je meer impact.
Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. de bijscholing.
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoƶrdinator!
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte?
Deze navorming is echt iets voor mij!
Blijf je graag op de hoogte van onze navormingen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief!