Filosoferen met kinderen en jongeren over natuur, techniek en duurzaamheid
Wie bezit de aarde?
Kunnen kinderen de wereld veranderen?
Moeten robots stemrecht krijgen?
Kinderen en jongeren stellen vaak vragen over samenlevingsthema’s op het kruispunt van mens, maatschappij en wetenschap. Klimaatverandering, de voor- en nadelen van technologie of de bedreiging van biodiversiteit vragen doordachte antwoorden, inzichten en beslissingen.
Maar hoe stimuleer je een dialogische klasactiviteit over deze thema’s?
Ontdek het op deze interessante bijscholing op 3 april 2025 op de Technologiecampus in Gent!

Iets voor jou?
Leerkrachten derde graad basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs.
Programma
Onderzoekscentrum ExploRatio ontwikkelde een laagdrempelige onderwijsmethodiek gericht op het stimuleren van denkvaardigheden en dialoog over duurzaamheid, wetenschap en technologie bij leerlingen van 10 tot 14 jaar.
Al filosoferend en via methodieken uit systeemdenken leer je tijdens de workshop hoe je met jongeren kan reflecteren over waarden, systemen en acties.
Je ontdekt hoe je een filosofische dialoog met leerlingen over duurzaamheidsthema’s begeleidt.
De opleiding is interactief en er is ruimte om te oefenen met het voorbeeldmateriaal waar je onmiddellijk mee aan de slag kan gaan!
Onderzoekscentrum Exploratio
ExploRatio onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren.
We ontwikkelen en onderzoeken lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele thema’s, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.

Praktische info over de bijscholing
Wie is jouw contactpersoon voor deze bijscholing?
Op zoek naar een bijscholing?
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte van ons bijscholingsaanbod?
Deze bijscholing is echt wat ik zoek!
Ben je er van overtuigd dat dit de bijscholing is die je zoekt? Dan kan je meteen inschrijven!
Blijf je graag op de hoogte van onze opleidingen?
Abonneer je dan vlug op onze nieuwsbrief!