Hoe laat je jongeren kritisch denken over wetenschap?
Wat maakt wetenschap tot wetenschap? Bepaalt je voorkennis wat je ziet? Mag een wetenschapper twijfelen? Is de wereldbol uitgevonden of ontdekt? Mag je alles onderzoeken?
Denken over wetenschap is uitdagend. Er leven bij leerlingen vele misverstanden over wetenschappen. Aandacht voor de aard van wetenschappen laat toe een antwoord te vinden op deze vragen.
Als men inzicht heeft in deze kwesties weet men immers hoe een wetenschapper iets kan weten en hoe betrouwbaar die wetenschappelijke kennis is. Bovendien vergroot je op die manier ook de motivatie van jongeren voor wetenschap!
Iets voor jou?
We richten ons op leerkrachten Wetenschappen in het secundair onderwijs.
Methodiek
WetenschapsReflex biedt een methodiek aan om reflectie over wetenschap op te wekken bij jongeren in het secundair onderwijs. De methodiek bevat klasactiviteiten zoals stellingen, casussen en reflectievragen. En een aangepaste didactiek aan om kritisch denken over wetenschap te stimuleren.
Wil je aan de slag gaan met deze methodiek? Dan is deze workshop iets voor jou!
Inhoud
Tijdens de opleiding leren leerkrachten hoe je denkoefeningen en dialogen begeleidt over de aard van wetenschappen. Je krijgt vooraf leermateriaal thuis toegestuurd, dat leer je gebruiken in deze workshop. Met dit materiaal kan je nadien onmiddellijk aan de slag kan in je klas.
De opleiding is interactief en er is ruimte om de inhoud aan te passen aan de noden van de deelnemers.
Onderzoekskern ExploRatio
WetenschapsReflex maakt deel uit van het Onderzoekscentrum ExploRatio van de lerarenopleiding aan Odisee hogeschool. ExploRatio onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren. We ontwikkelen en onderzoeken lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele themaās, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.
Docent
Veerle Verschoren is lerarenopleider en onderzoeker wetenschapsonderwijs aan de Odisee Hogeschool. In haar onderzoek verdiept ze zich sinds 2017 in vakdidactiek wetenschap en educatie duurzame ontwikkeling. Centraal in haar projecten staat het aanwakkeren van denkvaardigheden van leerlingen aan de hand van concrete opdrachten en activiteiten.
Traject op maat?
WetenschapsReflex ondersteunt organisaties op maat: ondersteuning van vakgroepen, traject met Ć©Ć©n of meerdere klassen, opleiden van leerkrachtenteams, uitdenken en ontwikkelen van didactisch materiaal, verzorgen van een pedagogische studiedag...
Praktische info over de bijscholing Hoe laat je jongeren kritisch denken over wetenschap
Wie is jouw contactpersoon voor de bijscholing 'Hoe laat je jongeren kritisch denken over wetenschap?'
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoƶrdinator!
Nog meer interessante bijscholingen!
Heb je interesse in deze bijscholing? Dan zullen volgende bijscholingen wellicht ook interessant zijn voor jou!
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte van onze opleidingen?
Deze opleiding is echt iets voor mij!
Blijf je graag op de hoogte van onze opleidingen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief!