Marketing- en Communicatiesupport - Opleiding voor volwassenen
Ben je geboeid door de marketing- en communicatiesector en ben je van plan de switch ernaartoe te maken? Of werk je al op een marketing- of communicatieafdeling maar heb je niet het juiste diploma? Dan is het graduaat Marketing- en Communicatiesupport de opleiding die je zoekt. Je doet drie dagen per week aan werkplekleren bij je eigen werkgever en komt een aantal dagen of avonden per week naar de les. Of je nu gaat voor een carrièreswitch, persoonlijke ontwikkeling of bijblijven in je vakgebied, in het volwassenenonderwijs van Odisee Continue vind je heel wat specifieke trajecten die van studeren een haalbare kaart maken.
Wat houdt het graduaat Marketing-en Communicatiesupport precies in?
Het graduaat Marketing- en Communicatiesupport richt zich vooral tot werkenden die bij hun werkgever aan werkplekleren kunnen doen, om zo al doende bij te leren. Daarnaast volg je een aantal avonden per week les in een blended systeem. Dat wil zeggen dat zelfstudie wordt afgewisseld met begeleiding op de campus.
-
Combinatie mogelijk met je job en je gezinsleven
-
Flexibel traject
-
Werkplekleren
Werken en studeren
De combinatie werken en studeren is haalbaar omdat veel taken uit je job al dienst kunnen doen als projecten voor de opleiding, denk maar aan de opmaak van teksten, brochures, presentaties en InDesign-bestanden. Werk je niet in de sector, dan start je later met werkplekleren. Hou er wel rekening mee dat de opleiding hierdoor een stuk intensiever wordt. Op termijn zul je bovendien sowieso de switch moeten maken naar een bedrijf in de marketing- of communicatiesector of naar de marketing- of communicatieafdeling van je huidig bedrijf. Tijdens een intakegesprek voor de start van het academiejaar bekijk je samen met je trajectbegeleider je mogelijkheden. Ook bespreek je hoeveel tijd je kunt vrijmaken voor je studie. Indien nodig kun je de opleiding spreiden over een langere periode via een persoonlijk studietraject.
Heb je al een diploma hoger onderijs of relevante werkervaring?
Dan krijg je mogelijk vrijstellingen voor bepaalde vakken op basis van Eerder Verworven Kwalificaties of Competenties (EVK's en EVC's). Zo kun je misschien vlugger afstuderen. Meer info hierover krijg je van je trajectbegeleider.
Kwaliteitsvol onderwijs? Daar staan we voor!
We evalueren onze opleidingen samen met studenten, personeel, het werkveld en externen om bij te sturen waar nodig. Echte cocreatie dus! Ben je benieuwd wat de huidige studenten vinden van deze opleiding? Of wil je meer weten over de sterktes en aandachtspunten ervan volgens onderwijskundigen en mensen uit het werkveld?
Twee afstudeerrichtingen
De opleiding Marketing- en Communicatiesupport stoomt jou op twee of drie jaar tijd klaar voor een job in de marketing- en communicatiesector. In het eerste jaar krijgen jij en al je medestudenten dezelfde leerstof. Daarna kies je in je tweede jaar voor een specifieke afstudeerrichting: Marketingsupport of Communicatiesupport.
-
1
Afstudeerrichting Marketingsupport
Naast algemene vakken vergaar je hier bakken vakspecifieke kennis zoals marketingplanning, sales en accountsupport. Ook op de werkplek en in je afstudeerproject ligt de focus op marketing. Als marketingmedewerker word je een klantgerichte en commerciële teamspeler die ondersteuning biedt bij het opzetten van campagnes, events en de promotie van producten en/of diensten. Het internet en alle socialemediakanalen worden jouw vertrouwd werkterrein. Je beheerst de belangrijkste tools voor digitale marketing en marketingcommunicatie.
-
2
Afstudeerrichting Communicatiesupport
Vakken als communicatieplanning, kernachtig schrijven en contentcreatie zullen jouw communicatietechnieken naar een hoger niveau tillen. Daarnaast krijg je algemene vakken. Ook op de werkplek en in je afstudeerproject ligt de focus op communicatie. Als communicatiemedewerker heb je een vlotte pen en goede talenkennis. Je ondersteunt de interne communicatie tussen diensten of de externe communicatie van projecten en events, zowel mondeling, schriftelijk als digitaal. Tijdens je opleiding leer je contacten leggen, interne en externe relaties onderhouden en doelgroepgericht communiceren.
Twee trajecten
Je kunt voor beide afstudeerrichtingen ook kiezen uit twee trajecten: een voltijds traject overdag en een avond/zaterdagtraject. Elk semester wordt opgedeeld in vier kwartalen van zeven weken. Dat zorgt voor focus en houdt de hoeveelheid leerstof beperkt. In de achtste week volgen evaluatiemomenten.
-
1
Studeren in dagtraject
Het dagtraject omvat 120 studiepunten, gespreid over twee academiejaren. Je volgt dan twee dagen per week les. In elk vak werk je aan competenties die belangrijk zijn voor een medewerker marketing en communicatie. Die competenties oefen je drie dagen per week op de werkvloer tijdens het werkplekleren. Taalvakken krijg je in functie van jouw kennis. Daarom bepalen we bij de start van de opleiding je taalniveau zodat je lessen op maat krijgt en je taalkennis sneller groeit.
-
2
Studeren in avond/zaterdagtraject
Ook het avondtraject omvat 120 studiepunten, gespreid over twee of drie jaar of op een ander tempo als jij dat wenst. In het standaardprogramma volg je twee avonden per week en/of op zaterdag les in een systeem van gecombineerd onderwijs. Dat betekent dat je les op de campus volgt en thuis begeleide zelfstudie doet. Je kunt er ook voor kiezen om slechts één of meerdere vakken op te nemen. Dan behaal je na acht weken een creditbewijs per gevolgd vak. Onze studenten in het avondtraject werken meestal al, en afhankelijk van hun functie kunnen ze vaak bij hun eigen werkgever werkplekleren. Tijdens een intakegesprek wordt de specifieke situatie van elke student besproken.
Marketing- en Communicatiesupport, iets voor jou?
-
Je houdt van afwisseling en al doende leer je het best.
-
Je vindt het boeiend om mee te werken aan campagnes.
-
Je kunt vlot overweg met de pen en met de computer.
-
Je legt snel contact met anderen.
-
Communiceren zit je in het bloed.
-
Je bent creatief en zoekt graag naar oplossingen.
-
Je werkt graag projecten en acties uit, volgt ze mee op en evalueert ze achteraf.
-
Je hebt oog voor detail en wil de opmaak van diverse communicatiemiddelen verzorgen.
-
Je interesse voor technologie helpt je bij de ontwikkeling van marketing- of communicatietools.
-
Nieuwe trends in marketing en social media boeien jou.
-
Je wil je talenkennis aanscherpen om te netwerken en je interne en externe klanten te ondersteunen.
Onze lessen zijn heel praktijkgericht. De meeste docenten komen uit de communicatie- of marketingsector en kunnen je dus elk vanuit hun specifieke achtergrond ondersteunen. We spelen ook in op jouw individuele noden. Als we merken dat je iets nog niet onder de knie hebt, pakken we dat opnieuw aan.
Flexibel studeren in afstandsonderwijs
Contactmomenten
Je doet heel wat ervaring op tijdens het werkplekleren. Maar het is uiteraard belangrijk om die ook te koppelen aan theorie om bijkomende inzichten te verwerven. Dat gebeurt in de vorm van
blended learning: een combinatie van online leren via zelfstudie en lesmomenten op de campus. In het avondtraject vallen de contactmomenten op drie weekavonden en op zaterdag. Aanwezigheid is niet verplicht maar wordt wel sterk aangeraden. Tijdens de lessen krijg je niet alleen leerstof aangereikt, je maakt ook veel oefeningen en traint je skills als communicator, dienstondersteuner, organisator en kwaliteitsbewaker.
Werkplekleren
Tijdens je opleiding ligt de klemtoon op werkplekleren: al doende leren op de werkplek. Dat is een beetje te vergelijken met stage maar nog intenser. Je past niet alleen toe wat je in de lessen leerde maar draait ook echt mee op de werkvloer.
Examens in een modulair systeem
Elk semester van het graduaat Marketing- en Communicatiesupport bestaat uit twee modules
van acht weken. Meestal gaat het om zeven weken les en één examenweek. Zo blijven de pakketten leerstof die je moet verwerken beperkt. Na sommige praktijkgerichte modules zijn er standaard geen examens maar wordt de tweede zittijd georganiseerd. Examens vallen op de vaste lesmomenten of op zaterdag.
In welke jobs kom je terecht?
Als je de opleiding afrondt, behaal je het graduaatsdiploma hoger onderwijs. Daarmee kun je een breed scala aan rollen opnemen.
Welke taken kun je uitvoeren
-
Algemene ondersteuning op een marketing-, communicatie- of hr-afdeling
-
Helpen bij de aanmaak van teksten, brochures en powerpointpresentaties
-
Evenementen, projecten, promoties en andere campagnes mee organiseren
-
Meewerken aan de social media van je bedrijf
-
Contacten leggen en efficiënt communiceren in het Nederlands, Engels en Frans
Na je opleiding kun je de interne én externe communicatie en marketing van grote en kleine organisaties ondersteunen. Je kunt perfect communiceren in de digitale wereld en plant evenementen als geen ander. Ook schud je de juiste copy uit je pen/klavier voor elk doel en elke doelgroep, in het Nederlands, Frans en Engels. Beelden bewerken en communicatie-, marketing- en promotiemateriaal maken met behulp van Photoshop, Illustrator en InDesign behoort eveneens tot je mogelijkheden. Kortom: je bent helemaal klaar voor de bedrijfswereld!
Of wil je verder studeren?
En je kunt natuurlijk ook verder studeren. Via een vervolgtraject van 90 studiepunten kun je bijvoorbeeld je bachelordiploma Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing of Organisatie en Management, afstudeerrichting Business & Languages behalen.
Overtuigd? Of nog iets meer info nodig?
Inschrijven
Ben je er helemaal klaar voor en zie je studeren bij Odisee volledig zitten?
Nog niet overtuigd?
Nog niet helemaal overtuigd? Stel je vraag aan één van onze coaches of download de brochure.