Omgaan met controversiële thema's in de wetenschapsklas
Hoe reageer je op een antivax’er in de klas? Hoe ga je om met een leerling die de klimaatopwarming ontkent? Hoe reageer je op de overtuiging dat technologie alle problemen van de mens zal oplossen?
De wetenschapsklas is steeds vaker een arena voor botsende opvattingen en wereldbeelden. Internationale studies geven aan dat het aansnijden van dit soort gevoelige en maatschappelijke thema’s in de wetenschapsles de openheid en motivatie van leerlingen voor wetenschappen vergroot. Maar inspelen op dit soort thema’s zonder confrontatie op te wekken ligt niet altijd voor de hand.
Iets voor jou?
We richten ons op leerkrachten Wetenschappen in het secundair onderwijs.
Hoe ga je om met controverse thema's in de wetenschapsklas?
WetenschapsBalans ondersteunt leerkrachten in het voeren van een constructieve dialoog met leerlingen over wetenschap en maatschappij. De methodiek reikt reflectievragen en een aangepaste didactiek aan om gevoelige situaties te ontzenuwen of preventief te vermijden. En op deze manier hopen we de motivatie van jongeren voor wetenschap aan te zwengelen.
Wil je aan de slag gaan met deze methodiek? Dan is deze workshop iets voor jou!
Programma
In deze workshop reiken we je handvaten aan om in te spelen op gevoelige thema’s. Aan de hand van concrete voorbeelden reiken we concrete tips aan om confrontatie te vermijden en reflectie op te wekken.
De opleiding is interactief en er is ruimte om de inhoud aan te passen aan de noden van de deelnemers.
Onderzoekscentrum ExploRatio
Wetenschapsbalans maakt deel uit van het Onderzoekscentrum ExploRatio van de lerarenopleiding aan Odisee hogeschool. ExploRatio onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren. We ontwikkelen en onderzoeken lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele thema’s, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.
Docent
Veerle Verschoren is lerarenopleider en onderzoeker wetenschapsonderwijs aan de Odisee Hogeschool. In haar onderzoek verdiept ze zich sinds 2017 in vakdidactiek wetenschap en educatie duurzame ontwikkeling. Centraal in haar projecten staat het aanwakkeren van denkvaardigheden van leerlingen aan de hand van concrete opdrachten en activiteiten.
Liever een traject op maat?
Wetenschapsbalans ondersteunt organisaties op maat: ondersteuning van vakgroepen, traject met één of meerdere klassen, opleiden van leerkrachtenteams, uitdenken en ontwikkelen van didactisch materiaal, verzorgen van een pedagogische studiedag...
Praktische info over de opleiding Omgaan met controversiële thema's in de wetenschapsklas
Wie is jouw contactpersoon voor de opleiding 'Omgaan met controversiële thema's in de wetenschapsklas'
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoördinator!
Nog meer interessante bijscholingen!
Heb je interesse in deze bijscholing? Dan zullen volgende bijscholingen wellicht ook interessant zijn voor jou!
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte van onze opleidingen?
Deze bijscholing is echt iets voor mij!
Blijf je graag op de hoogte van onze bijscholingen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief!