Omgaan met controversiële thema's in de wetenschapsklas
Hoe reageer je op een antivax’er in de klas? Hoe ga je om met een leerling die de klimaatopwarming ontkent? Hoe reageer je op de overtuiging dat technologie alle problemen van de mens zal oplossen?
De wetenschapsklas is steeds vaker een arena voor botsende opvattingen en wereldbeelden. Internationale studies geven aan dat het aansnijden van dit soort gevoelige en maatschappelijke thema’s in de wetenschapsles de openheid en motivatie van leerlingen voor wetenschappen vergroot. Maar inspelen op dit soort thema’s zonder confrontatie op te wekken ligt niet altijd voor de hand.
![Odisee op Dag van de Wetenschap 2021](/sites/default/files/public/styles/header/public/2021-11/Dag%20van%20de%20wetenschap%202021.png?itok=jvOtsHLh)
Iets voor jou?
We richten ons op leerkrachten Wetenschappen in het secundair onderwijs.
Hoe ga je om met controverse thema's in de wetenschapsklas?
WetenschapsBalans ondersteunt leerkrachten in het voeren van een constructieve dialoog met leerlingen over wetenschap en maatschappij. De methodiek reikt reflectievragen en een aangepaste didactiek aan om gevoelige situaties te ontzenuwen of preventief te vermijden. En op deze manier hopen we de motivatie van jongeren voor wetenschap aan te zwengelen.
Wil je aan de slag gaan met deze methodiek? Dan is deze workshop iets voor jou!
Programma
In deze workshop reiken we je handvaten aan om in te spelen op gevoelige thema’s. Je krijgt vooraf leermateriaal thuis toegestuurd, dat leer je gebruiken in deze workshop. Aan de hand van concrete voorbeelden reiken we concrete tips aan om confrontatie te vermijden en reflectie op te wekken. Daarna staan we stil bij hoe je het leermateriaal in de klas kan gebruiken.
De opleiding is interactief en er is ruimte om de inhoud aan te passen aan de noden van de deelnemers.
Onderzoekscentrum ExploRatio
Wetenschapsbalans maakt deel uit van het Onderzoekscentrum ExploRatio van de lerarenopleiding aan Odisee hogeschool. ExploRatio onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren. We ontwikkelen en onderzoeken lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele thema’s, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.
Liever een traject op maat?
Wetenschapsbalans ondersteunt organisaties op maat: ondersteuning van vakgroepen, traject met één of meerdere klassen, opleiden van leerkrachtenteams, uitdenken en ontwikkelen van didactisch materiaal, verzorgen van een pedagogische studiedag...
![secundair onderwijs volwassenen](/sites/default/files/public/styles/paragraph_nested_content/public/2021-04/secundair%20onderwijs%20volwassenen_1.jpg?itok=N3-ChI-F)
Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. de bijscholing.
Contacteer ons!
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoördinator!
Nog meer interessante bijscholingen!
Heb je interesse in deze bijscholing? Dan zullen volgende bijscholingen wellicht ook interessant zijn voor jou!
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte?
Deze navorming is echt iets voor mij!
Blijf je graag op de hoogte van onze navormingen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief!
![Meisje - nadenkend](/sites/default/files/public/styles/taxonomy_curated_image/public/2021-03/Girl2.png?itok=TWz6UIks)