Schoolontwikkeling - Opleiding voor volwassenen

Onderwijskundig beleid voeren is niet eenvoudig. Een sterk beleidsvoerend vermogen vraagt specifieke competenties van schoolleiders en beleidsondersteuners. We bieden voor jou en voor het beleidsteam van je school of onderwijsorganisatie flexibele opleidingstrajecten aan. Je volgt de volledige opleiding of je stelt een programma samen dat bij je leernoden past.

Schrijf je hier in voor een online informatiesessie over het volledige vormingsaanbod Schoolontwikkeling, beleid en leidinggeven in onderwijs, mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding

 

Odisee Continue opleiding volwassenen avondonderwijs Banaba Lerarenopleiding Schoolontwikkeling

In de bachelor-na-bachelor Schoolontwikkeling leer je:

  • vernieuwingen opsporen en kwaliteit versterken
  • veranderingen initiëren, onderbouwen en implementeren
  • je collega’s meenemen in een continu verbeteringsproces 
  • doelgericht en wendbaar beleid ontwerpen
  • met je team groeien naar een professionele leergemeenschap

De banaba Schoolontwikkeling richt zich op beleidsondersteuners en schoolleiders, maar ook op klasleraren, pedagogisch begeleiders en medewerkers van leersteuncentra met tenminste vijf jaar ervaring, die toe zijn aan verbreding en verdieping.

Bovenop de banaba Schoolontwikkeling biedt Odisee naast het programma voor beleidsmedewerkers een specifiek aanbod rond:

Leiderschap in onderwijs

Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding

Download de flyer met het aanbod Schoolontwikkeling

Contacteer opleidingscoördinator Ria De Sadeleer

Grondplan van de banaba Schoolontwikkeling

Leerlijnen en opleidingsonderdelen

We versterken je in de vijf rollen via opleidingsonderdelen die verbonden zijn in leerlijnen en over drie opleidingsfasen heen lopen.

Grondplan Schoolontwikkeling
Wat mag je verwachten van de volwassenenopleiding Schoolontwikkeling?

Flexibel studeren

  • Je onderwijspraktijk onderbouwen en participatie van collega's versterken
  • Je opdrachten meteen realiseren in je onderwijscontext
  • Vaardigheidstraining in combinatie met kaders en werkmodellen
  • Leiderschapscompetenties ontwikkelen
  • Coaching door onze docenten

Praktijkopdrachten

De opleiding vertrekt vanuit jouw praktijkervaring. Theoretische kaders rond coaching, gespreksvoering, reflectie, organisatie-ontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen vertaal je naar je eigen onderwijscontext en je gaat er concreet mee aan de slag doorheen de verschillende praktijkopdrachten, die meteen ook de evaluatie invullen. Er is dan ook altijd ruimte en aandacht voor jouw vragen en ervaringen. Omdat het belangrijk is om van in het begin samen te werken met directie en teamcollega’s worden zij ook uitgenodigd bij de opstart van de opleiding en op het einde van elke opleidingsfase.

Persoonlijke begeleiding en deel worden van een leergemeenschap

Je wordt in de opleiding deel van een leergemeenschap van leraren, begeleiders en schoolleiders. Door de actieve lessen en de ontmoeting haal je inspiratie uit andere scholen en organisaties en leer je ook zelf kritische en opbouwende feedback te geven. In de opleiding bieden docenten je naast inhoudelijke expertise ook persoonlijke begeleiding aan zodat jouw competentiegroei en de vertaling van wat je leerde naar je schoolpraktijk alle kansen krijgen.

Een programma dat past bij jouw leernoden

Voor je inschrijft plannen we een (online) intakegesprek zodat je zeker weet dat de opleiding aan jouw leernoden beantwoordt. Het lukt je misschien niet om het volledige programma te volgen, of je zoekt gericht naar een opleiding die specifieke competenties traint. Naast het integrale programma is het mogelijk opleidingsonderdelen op te nemen en hiervoor ceditbewijzen te verwerven. Een gesprek met de opleidingscoördinator helpt je verder bij je keuze.

In het derde jaar maak je een keuze om je te specialiseren als innovatie-expert, als aanvangs- en loopbaanbegeleider, of in organisatieprocessen en leidinggeven aan kwaliteit.

Inschrijven doe je via deze link

Inschrijven voor enkele opleidingsonderdelen ('micro-credentials').

Door de continue wisselwerking tussen de opleiding en mijn school kan ik meteen aan de slag met wat ik op vrijdag in de les meekrijg. Je moet dus niet wachten tot je afgestudeerd bent om klaar te zijn voor de job als schoolontwikkelaar. Tijdens de banaba krijg je elke week dingen mee waar je meteen iets mee kunt aanvangen. Dat is ongelofelijk waardevol en motiverend.
Julie De Weerdt
Banaba Schoolontwikkeling
Julie De Weerdt

Ook Wendy volgde de banaba Schoolontwikkeling:

"De inzichten die ik verwerf in de opleiding geven me een andere kijk op je eigen schoolpraktijk. Nu sta ik anders in het onderwijs. Ik ben meer geneigd om mijn handelen te onderbouwen en stel vast dat ik meer bereik omdat ik gerichter werk. Ik groei persoonlijk en professioneel. In de groep van medestudenten leren we ontzettend veel van en met elkaar."

Koen volgde de opleiding:

"De opleiding tot schoolontwikkelaar heeft mijn cv mooi aangevuld. Zo ben ik intussen aangesteld tot directeur."

Evelien volgt de opleiding:

"De opleiding Schoolontwikkeling werd in de vacature vermeld als een meerwaarde. Ik kreeg dan ook de job en start als pedagogisch begeleider."

Kortere micro-degree voor beleidsondersteuners en adjunct-directies

Beleid in onderwijs

Directies in onderwijsorganisaties stellen collega’s aan als beleidsondersteuner of adjunct-directeur. Voor die medewerkers en ervaren leraren die die functies ambiëren, stelde Odisee een micro-degree samen waarin ze hun inzichten en competenties versterken in het onderzoeken en versterken van kwaliteitszorg en in het mee ontwikkelen van visie en beleid. 

Het programma bestaat uit vakken uit de rollen 'Versterker van beleid' en 'Aanjager van kwaliteit'. 
De micro-degree loopt over twee jaar en omvat 27 studiepunten. Het gaat dus om een beperkter programma dat leidt tot een getuigschrift. De behaalde creditbewijzen leiden uiteraard wel tot vrijstellingen als je later de banaba Schoolontwikkeling volledig wilt afmaken.

opleidingen voor volwassenen

Lesplanning van de banaba Schoolontwikkeling

  • Driejarige opleiding
  • Je hebt 12 tot 15 lesdagen van begin oktober tot eind mei van 8.30u tot 15.30u. 
  • Je krijgt lessen online of op onze campus in Brussel.
  • Je krijgt les op vrijdag
    • omdat professionalisering hoort bij de taak van de leraar en schoolleider
    • om maximaal te leren van en met andere leraren en schoolleiders
    • omdat je school mee-leert via je praktijkopdrachten
    • om de opleiding te kunnen combineren met je werk en je gezin
  • Start: eerste woensdag van oktober voor onthaal en eerste lesdag

Bekijk hier een voorbeeldleskalender  (eerste tabblad voor opleidingsfase 1)

In deze voorbeeldkalender vind je de lesplanning voor 'Beleid in onderwijs': het aanbod voor beleidsmedewerkers die geen processen in teams begeleiden

Op het programma

  • Actieve lessen op Campus Brussel of online
  • Diverse gastsprekers en docenten
  • Externe bezoeken aan innoverende initiatieven

Inhoudelijke traktaties

  • Keynotespreker voor jou en je directie/collega op de eerste woensdagnamiddag van oktober
  • Voorstelling praktijkrealisaties studenten Schoolontwikkeling eind mei

Vraag info aan de opleidingscoördinator

Je docenten

  • Mieke Bogaerts, onderwijsondersteuner Stichting Leerkracht, expert intervisie en coaching en kwaliteitsontwikkeling
  • Steven Mannens, leer-en organisatiearchitect 
  • Dirk De Boe, expert creativiteit, innovatie en transformatie 
  • Ria De Sadeleer, lerarenopleider Odisee, expert praktijkonderzoek 
  • Virginie März, professor UCL, onderzoeker onderwijsinnovatie
  • Raf Sondervorst, lerarenopleider Odisee, expert mentoring en aanvangsbegeleiding 
  • Cindy Step, pedagogisch begeleider Stedelijk Onderwijs Gent, oud-directeur basisonderwijs
  • Johan Dehandschutter, oud-mentor aanvangsbegeleiding secundair onderwijs, expert coaching en aanvangsbegeleiding
  • Yannick Noppe, oud-directeur secundair onderwijs, pedagogisch begeleider schoolleiders

 

 

 

 

 

Wat kun je na deze opleiding?

  • Onderwijsvernieuwingen écht ingang doen vinden en ze ook duurzaam implementeren
  • Beginnende en ervaren leraren coachen en ondersteunen in hun professionalisering
  • Onderwijskundig leiderschap opnemen en schoolbeleid adviseren
  • Kennis uit onderwijskundige literatuur omzetten in de onderwijs- en schoolpraktijk door onderbouwde innovatietrajecten op te zetten
  • Je hele schoolteam enthousiasmeren en coachen bij het initiëren en implementeren van vernieuwingen
  • Het beleidsvoerend vermogen van je organisatie versterken
Boeken

Hierna vertaal jij theoretische kaders rond coaching, organisatieontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen naar de praktijk van jouw school. Enkele voorbeelden van praktijkprojecten van onze studenten:

  • Verkennen, informeren, proberen voor een vlotte overgang van basis naar secundair onderwijs 
  • Skills voor het hoger onderwijs: notities nemen tijdens de les 
  • Collegiale visitatie: is jouw school klaar voor informeel leren? 
  • Kleuterparticipatie doet ertoe 
  • Geletterdheid in volwassenonderwijs 

Lees meer op de blog en Facebookpagina.

Financiële steun

Ga je als volwassene (opnieuw) studeren, dan heb je in sommige gevallen recht op een vorm van financiële tegemoetkoming.  Denk aan opleidingscheques, het Vlaams opleidingskrediet, de kmo-portefeuille, een studietoelage van de Vlaamse overheid, een statuut als student-zelfstandige ... Informeer je goed over de mogelijkheden. Je vindt alle uitleg, voorwaarden en de aanvraagprocedures via de onderstaande pagina's.

Campus Brussel

Kies je voor Schoolontwikkeling bij Odisee, dan volg je les op campus Brussel. Die campus ligt op wandelafstand van het station Brussel-Centraal en is dus heel makkelijk bereikbaar. Je vindt overal broodjes, drankjes en snacks tegen democratische prijzen. Kiezen voor Brussel is kiezen voor een spannende mix van bedrijvigheid en ontspanning. 

Werken en studeren: hoe kun je tijd winnen?

Waar onze volwassen studenten het meest wakker van liggen, is hoe ze werken en studeren kunnen combineren. Een belangrijke vraag die we altijd krijgen is 'Hoe kan ik extra tijd vrijmaken voor mijn studies?' We zetten voor jou verschillende mogelijkheden op een rijtje waardoor je in je drukke agenda meer tijd kunt vrijmaken om een opleiding te volgen. 

Je kunt extra tijd vrijmaken dankzij:

  • Afstandsonderwijs
  • Verschillende verlofstelsels die je kunt opnemen
  • Studeren met een uitkering, studeren voor een knelpuntberoep
  • Werktraject of werkstatuut
Tijd winnen

Werken en studeren: financiële ondersteuning

Om werken en studeren te combineren, wil je misschien minder werken. Maar dan krijg je natuurlijk ook minder loon. Hoe krijg je het financiële plaatje dan rond? Wij zetten de financiële steunmaatregelen op een rijtje:

  • Extra toelage
    • Studietoelage
    • Extra financiële ondersteuning door onze sociale dienst STUVO
  • Opleidingscheques
  • Studeren met een uitkering via VDAB
  • Extra ondersteuning voor toekomstige leerkrachten en zij-instromers: de lerarenbonus
rekenen

Waarom kiezen voor Odisee?

  • 6
    campussen
  • + 11.000
    studenten
  • 27
    bacheloropleidingen
  • 12
    graduaatsopleidingen
  • 1 op 4
    volgt een opleiding op maat van volwassenen

Overtuigd? Of nog iets meer info nodig?

Inschrijven

Ben je er klaar voor en zie je studeren bij Odisee volledig zitten?

Verwante opleidingen

Bijscholingen voor schoolleiders en mentoren

Eenjarig programma Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding

In de complexe context van het onderwijs heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Maar ook ervaren leraren en het lerarenteam vragen voortdurend professionalisering en begeleiding in hun loopbaan. Deskundige mentoren spelen hierin een sleutelrol! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in de begeleiding van jonge en oudere, startende en ervaren leraren doorheen hun hele loopbaan.

Dit aparte programma omvat opleidingsonderdelen uit de banaba Schoolontwikkeling. We bieden Mentoren in aanvangs- en loopbaanbegeleiding aan in een éénjarig traject als micro-credential (met getuigschrift). Je kunt ook apart voor één of meerdere modules inschrijven. Per module ontvang je een creditbewijs.

 

Leiderschap in onderwijs

Dit aanbod voor directies en beleidsondersteuners in onderwijs omvat modules rond visieontwikkeling en schoolorganisatie, kwaliteitszorg, coaching van medewerkers en professionaliseringsbeleid. Je krijgt onderbouwde handvaten met een onmiddellijke vertaling naar je onderwijscontext. We zetten in op maximale uitwisseling tussen de deelnemers en op feedback als opstap naar versterking van jouw onderwijspraktijk.

 

Studenten werken samen aan laptop