Schoolontwikkeling - Opleiding voor volwassenen
Onderwijskundig beleid voeren is niet eenvoudig. Een sterk beleidsvoerend vermogen vraagt specifieke competenties van schoolleiders en beleidsondersteuners. We bieden voor jou en voor het beleidsteam van je school of onderwijsorganisatie flexibele opleidingstrajecten aan. Je volgt de volledige opleiding of je stelt een programma samen dat bij je leernoden past.
In de bachelor-na-bachelor Schoolontwikkeling leer je:
- vernieuwingen opsporen en kwaliteit versterken
- veranderingen initiëren, onderbouwen en implementeren
- je collega’s meenemen in een continu verbeteringsproces
- doelgericht en wendbaar beleid ontwerpen
- met je team groeien naar een professionele leergemeenschap
De banaba Schoolontwikkeling richt zich op beleidsondersteuners en schoolleiders, maar ook op klasleraren, pedagogisch begeleiders en medewerkers van leersteuncentra met tenminste vijf jaar ervaring, die toe zijn aan verbreding en verdieping.
Bovenop de banaba Schoolontwikkeling biedt Odisee naast het programma voor beleidsmedewerkers een specifiek aanbod rond:
Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
Ontdek de vijf rollen van de schoolontwikkelaar
Leerlijnen en opleidingsonderdelen
We versterken je in de vijf rollen via opleidingsonderdelen die verbonden zijn in leerlijnen en over drie opleidingsfasen heen lopen.
Flexibel studeren
-
Je onderwijspraktijk onderbouwen en participatie van collega's versterken
-
Je opdrachten meteen realiseren in je onderwijscontext
-
Vaardigheidstraining in combinatie met kaders en werkmodellen
-
Leiderschapscompetenties ontwikkelen
-
Coaching door onze docenten
Praktijkopdrachten
De opleiding vertrekt vanuit jouw praktijkervaring. Theoretische kaders rond coaching, gespreksvoering, reflectie, organisatie-ontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen vertaal je naar je eigen onderwijscontext en je gaat er concreet mee aan de slag doorheen de verschillende praktijkopdrachten, die meteen ook de evaluatie invullen. Er is dan ook altijd ruimte en aandacht voor jouw vragen en ervaringen. Omdat het belangrijk is om van in het begin samen te werken met directie en teamcollega’s worden zij ook uitgenodigd bij de opstart van de opleiding en op het einde van elke opleidingsfase.
Persoonlijke begeleiding en deel worden van een leergemeenschap
Je wordt in de opleiding deel van een leergemeenschap van leraren, begeleiders en schoolleiders. Door de actieve lessen en de ontmoeting haal je inspiratie uit andere scholen en organisaties en leer je ook zelf kritische en opbouwende feedback te geven. In de opleiding bieden docenten je naast inhoudelijke expertise ook persoonlijke begeleiding aan zodat jouw competentiegroei en de vertaling van wat je leerde naar je schoolpraktijk alle kansen krijgen.
Een programma dat past bij jouw leernoden
Voor je inschrijft plannen we een (online) intakegesprek zodat je zeker weet dat de opleiding aan jouw leernoden beantwoordt. Het lukt je misschien niet om het volledige programma te volgen, of je zoekt gericht naar een opleiding die specifieke competenties traint. Naast het integrale programma is het mogelijk opleidingsonderdelen op te nemen en hiervoor ceditbewijzen te verwerven. Een gesprek met de opleidingscoördinator helpt je verder bij je keuze.
In het derde jaar maak je een keuze om je te specialiseren als innovatie-expert, als aanvangs- en loopbaanbegeleider, of in organisatieprocessen en leidinggeven aan kwaliteit.
Inschrijven doe je via deze link
Inschrijven voor enkele opleidingsonderdelen ('micro-credentials').
Door de continue wisselwerking tussen de opleiding en mijn school kan ik meteen aan de slag met wat ik op vrijdag in de les meekrijg. Je moet dus niet wachten tot je afgestudeerd bent om klaar te zijn voor de job als schoolontwikkelaar. Tijdens de banaba krijg je elke week dingen mee waar je meteen iets mee kunt aanvangen. Dat is ongelofelijk waardevol en motiverend.
Ook Wendy volgde de banaba Schoolontwikkeling:
"De inzichten die ik verwerf in de opleiding geven me een andere kijk op je eigen schoolpraktijk. Nu sta ik anders in het onderwijs. Ik ben meer geneigd om mijn handelen te onderbouwen en stel vast dat ik meer bereik omdat ik gerichter werk. Ik groei persoonlijk en professioneel. In de groep van medestudenten leren we ontzettend veel van en met elkaar."
Koen volgde de opleiding:
"De opleiding tot schoolontwikkelaar heeft mijn cv mooi aangevuld. Zo ben ik intussen aangesteld tot directeur."
Evelien volgt de opleiding:
"De opleiding Schoolontwikkeling werd in de vacature vermeld als een meerwaarde. Ik kreeg dan ook de job en start als pedagogisch begeleider."
Beleid in onderwijs
Directies in onderwijsorganisaties stellen collega’s aan als beleidsondersteuner of adjunct-directeur. Voor die medewerkers en ervaren leraren die die functies ambiëren, stelde Odisee een micro-degree samen waarin ze hun inzichten en competenties versterken in het onderzoeken en versterken van kwaliteitszorg en in het mee ontwikkelen van visie en beleid.
Het programma bestaat uit vakken uit de rollen 'Versterker van beleid' en 'Aanjager van kwaliteit'.
De micro-degree loopt over twee jaar en omvat 27 studiepunten. Het gaat dus om een beperkter programma dat leidt tot een getuigschrift. De behaalde creditbewijzen leiden uiteraard wel tot vrijstellingen als je later de banaba Schoolontwikkeling volledig wilt afmaken.
Wat kun je na deze opleiding?
-
Onderwijsvernieuwingen écht ingang doen vinden en ze ook duurzaam implementeren
-
Beginnende en ervaren leraren coachen en ondersteunen in hun professionalisering
-
Onderwijskundig leiderschap opnemen en schoolbeleid adviseren
-
Kennis uit onderwijskundige literatuur omzetten in de onderwijs- en schoolpraktijk door onderbouwde innovatietrajecten op te zetten
-
Je hele schoolteam enthousiasmeren en coachen bij het initiëren en implementeren van vernieuwingen
-
Het beleidsvoerend vermogen van je organisatie versterken
Hierna vertaal jij theoretische kaders rond coaching, organisatieontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen naar de praktijk van jouw school. Enkele voorbeelden van praktijkprojecten van onze studenten:
- Verkennen, informeren, proberen voor een vlotte overgang van basis naar secundair onderwijs
- Skills voor het hoger onderwijs: notities nemen tijdens de les
- Collegiale visitatie: is jouw school klaar voor informeel leren?
- Kleuterparticipatie doet ertoe
- Geletterdheid in volwassenonderwijs
Lees meer op de blog en Facebookpagina.
Kwaliteitsvol onderwijs? Daar staan we voor!
We evalueren onze opleidingen samen met studenten, personeel, het werkveld en externen om bij te sturen waar nodig. Echte cocreatie dus! Ben je benieuwd wat de huidige studenten vinden van deze opleiding? Of wil je meer weten over de sterktes en aandachtspunten ervan volgens onderwijskundigen en mensen uit het werkveld?
Overtuigd? Of nog iets meer info nodig?
Ons team staat klaar voor jou
Nog niet helemaal overtuigd? Stel je vraag aan onze opleidingscoördinator of download de brochure.
Bijscholingen voor schoolleiders en mentoren
Eenjarig programma Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
In de complexe context van het onderwijs heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Maar ook ervaren leraren en het lerarenteam vragen voortdurend professionalisering en begeleiding in hun loopbaan. Deskundige mentoren spelen hierin een sleutelrol! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in de begeleiding van jonge en oudere, startende en ervaren leraren doorheen hun hele loopbaan.
Dit aparte programma omvat opleidingsonderdelen uit de banaba Schoolontwikkeling. We bieden Mentoren in aanvangs- en loopbaanbegeleiding aan in een éénjarig traject als micro-credential (met getuigschrift). Je kunt ook apart voor één of meerdere modules inschrijven. Per module ontvang je een creditbewijs.
Leiderschap in onderwijs
Dit aanbod voor directies en beleidsondersteuners in onderwijs omvat modules rond visieontwikkeling en schoolorganisatie, kwaliteitszorg, coaching van medewerkers en professionaliseringsbeleid. Je krijgt onderbouwde handvaten met een onmiddellijke vertaling naar je onderwijscontext. We zetten in op maximale uitwisseling tussen de deelnemers en op feedback als opstap naar versterking van jouw onderwijspraktijk.