De Wetenschapsbattle
Met een appelboomtak en een potje zelfgemaakte mayonaise stond docent Hannes Withouck op 29 februari 2024 in Technopolis. Onder het kritische oog van 450 leerlingen uit de lagere school vertelde hij daar tijdens de finale van de Wetenschapsbattle hoe het āsuperdrankjeā van de appelboom ervoor zorgt dat onze zelfgemaakte mayonaise langer goed blijft.
De Wetenschapsbattle is een jaarlijkse wedstrijd waarbij vijf wetenschappers in 10 minuten hun onderzoek voorstellen voor een volle zaal lagereschoolkinderen, van het eerste tot het zesde leerjaar. Op het einde van de show stemmen de kinderen voor de beste presentatie.
Het thema van de wetenschapsbattle was dit jaar voedingsonderzoek, perfect voor Hannes, die sinds 2021 onderzoek doet naar hoe we de synthetische antioxidanten in voedingsmiddelen kunnen vervangen door natuurlijke extracten. Zijn promotor gaf hem het idee om deel te nemen aan de wetenschappsbattle met zijn onderzoekproject: hoe het verwerken van appelhout en het afscheiden van de polyfenolen een extract creƫert dat mayonaise langer goed houdt.
Hannes, die zelf een zoon heeft van 8 jaar, was meteen enthousiast: āMijn zoontje is het doelpubliek voor de wetenschapsbattle, dus ik was meteen positief over een deelname. Het was een nieuwe uitdaging voor mij: hoe breng ik een technisch-ingewikkeld onderzoek op kinderniveau, zodat het voor zowel de leerling van het eerste leerjaar als die van het zesde leerjaar helemaal duidelijk is.ā
Een opdracht die niet zo eenvoudig was, maar met de hulp van zijn collegaās wetenschapscommunicatie slaagde Hannes er in zijn onderzoek op Ć©Ć©n pagina in relatief eenvoudige taal uit te leggen. Het harde werk werd meteen beloond: Hannesā project mocht naar de tweede ronde van de wetenschapsbattle.
Voor de tweede ronde maakte Hannes een filmpje in een van de laboās op de technologiecampus Gent over hoe de slechte boeven in de mayonnasie verslagen worden door de goede stoffen in het appelhoutextract. Ook dat filmpje was een groot succes en Hannes mocht samen met zijn superdrankje naar de finale.
āHet was een heel speciale ervaring voor mij. Lesgeven aan studenten is natuurlijk iets helemaal anders dan onderzoek uitleggen aan kinderen. Ik kreeg training door The Floor is Yours om op een correcte manier te presenteren, over hoe ik een verhaal moest opbouwen en hoe ik 10 minuten lang de aandacht moest houden van een zaal vol kinderen en hen inspireren met mijn onderzoek.ā
Kinderen inspireren met en door wetenschap was voor Hannes dan ook een heel belangrijk aspect van de battle. Zelf wist hij al erg vroeg dat hij wetenschapper wilde worden. āIn het middelaar wist ik al dat ik iets wou doen met chemie. In het labo staan vond ik altijd al heel leuk en dus koos ik ervoor om brouwer te worden. Het was de perfect combinatie van mijn twee passies: chemie en voeding. Na het middelbaar belande ik op Odisee (toen nog KAHO) in de opleiding biochemie. Na mijn studies ben ik op Odisee gebleven om les te geven en in het labo te werken. Toch wou ik graag de link met voeding nog meer benadrukken in mijn werk, dus ben ik terug gaan studeren, deze keer als ingenieur. Nu geef ik les en leid ik projecten rond voeding. Het is fijn dat ik tijdens de wetenschapsbattle kinderen warm kon maken voor wetenschap.ā
En de kinderen? āDie waren allemaal laaiend enthousiast over mijn onderzoek. Sommigen van hen vertelde me zelf dat ze later net zoals ik wetenschapper willen worden, een groter compliment kan ik me niet inbeelden.ā
Hoe brachten Hannes en zijn superdrankje het er van af in Kinepolis? Bekijk de finale hier!