Workshopdagen Technologiecampus Gent

Op maandag 3 en dinsdag 4 februari 2025 organiseren de bachelor-opleidingen Elektronica-ICTEnergietechnologie en Ontwerp- en productietechnologie interactieve workshops op de Technologiecampus Gent. De workshops richten zich naar leerlingen uit het laatste jaar secundair van

  • alle doorstroomrichtingen
  • richtingen met dubbele finaliteit met een STEM-profiel.

Je leerlingen nemen één volledige dag deel aan het programma en kiezen individueel welke workshops ze willen volgen. Op deze manier laten we hen kennismaken met verschillende aspecten van onze opleidingen, en dat zijn er heel wat! Het volledige programma kan je hieronder bekijken.

Opgelet: de inschrijvingen zijn pas beschikbaar vanaf oktober 2024.
Als je inschrijft reserveer dan zoveel plaatsen als je leerlingen hebt. Begeleidende leerkrachten hoeven geen plaats te reserveren maar vullen het aantal in bij de extra velden na reservatie.

gent

Hoe ziet een workshopdag eruit?

  • Welkom om 8u30 met ontbijtje
  • Voorstelling van de opleidingen om 9u
  • De leerlingen kiezen zelf de workshops die ze willen volgen
  • Een klas hoeft niet samen te blijven
  • Workshops 9u45-12u45 en 13u30-16u30
  • 's Middags warme maaltijd of broodje aan studententarief (enkel Bancontact)

Aanbod workshops Elektronica-ICT

Onder voorbehoud (aanbod 2024)

Je gaat in deze hands-onworkshop aan de slag met beveiliging, probeert te ontdekken waar mogelijk gebreken zitten en hoe je die kan uitbuiten. Door even voor stroper te spelen, word je in de toekomst hopelijk een betere boswachter.

Duur: 3u | max 16 leerlingen

Sluit een temperatuursensor aan en toon de waarde op een webpagina m.b.v. Python. Schakel een verwarming of ventilator aan als het te koud of te warm wordt.

Duur: 3u | max 16 leerlingen

Je bouwt en test zelf je eigen geluidsindicator. Na afloop hou je er een leuke gadget aan over...

Duur: 3u | max 16 leerlingen

Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt: een ongebruiksvriendelijke website of applicatie. Je vindt niet wat je zoekt, je loopt verloren en verlaat de site of app om liefst nooit meer terug te komen. In het UX-lab testen wij applicaties op gebruiksvriendelijkheid door middel van eye-tracking, emoties en hersenmonitoring. Kom te weten hoe we dit aanpakken en krijg tips om de gebruikerservaring van je volgende app of site te verbeteren. 

Duur: 3u | max 12 leerlingen

Je komt dagelijks talloze keren in contact met Artificiële Intelligentie (AI), dikwijls zonder dat je het zelf merkt. Tijdens deze workshop kom je meer te weten over AI en ga je ook zelf praktisch aan de slag. We ontwikkelen een AI-model dat foto’s van objecten automatisch voor ons classificeert. We geven enkele tips mee en experimenteren in Python met verschillende algoritmen.

Duur: 3u | max 16 leerlingen

Aanbod workshops Energietechnologie

Onder voorbehoud (aanbod 2024)

We wekken elektrische energie op met behulp van zonnepanelen, een windturbine en de

nodige elektronische omvormers. Wat is vermogen, wat is energie en hoe gebeurt de uitwisseling van energie? Hoe kunnen we energie op het elektriciteitsnet plaatsen? Welke rol speelt elektrische mobiliteit in de toekomst? Aan de hand van enkele schakelingen en metingen wordt dit alles geïllustreerd.

Duur: 3u | max 12 leerlingen

We denken na over alle elektrische verbruiken van bij ons thuis en de €€€ hiervan. Op welke manieren kunnen we zelf elektrische energie opwekken? We doen energiemetingen op zonnepanelen en gaan ook op eigen “mankracht” elektriciteit opwekken. Wat kunnen we hiermee zoal doen?

Na deze workshop heb je een idee omtrent de haalbaarheid van het voorzien van 100% elektrische thuisenergie.

Duur: 3u | max 10 leerlingen

Na een korte uitleg over de werking van zonnepanelen en windmolens gaan we aan de slag met miniatuurzonnepaneeltjes, windgeneratortjes, omvormertjes, batterijtjes, lampjes,… voor een hands-onworkshop. Er wordt gewerkt per twee. 

Duur: 3u | max 14 leerlingen

Wil je weten hoe je jouw huis slimmer kunt maken met behulp van je smartphone? Ontdek in deze workshop de kracht van domotica en IoT (Internet of Things) om je woning comfortabeler en energiezuiniger te maken. Leer hoe je met dashboards en visualisaties je slimme apparaten aanstuurt en je energieverbruik bijhoudt. Praktische tips helpen je om je eigen huis te optimaliseren met je smartphone als controlecentrum!

Duur: 3u | max 16 leerlingen

De transportband maakt het mogelijk om volledige processen autonoom te laten verlopen, en je werkstuk automatisch naar de volgende bewerking te brengen. In deze workshop programmeer je zelf een transportband.

Duur: 3u | max 10 leerlingen

Je krijgt een inleiding in de werking van een robot en gaat hiermee in het labo aan de slag.

Duur: 3u | max 10 leerlingen

Aanbod workshops Ontwerp- en productietechnologie

Onder voorbehoud (aanbod 2024)

Altijd al afgevraagd hoe verschillende elektromechanische installaties worden aangedreven? Ontdek in deze workshop de werking van verschillende mechanische aandrijfsystemen. Uitlijning, afstelling en algemene werking van mechanical drives komen hierbij aan bod!

Duur: 3u | max 10 leerlingen

Waarom breekt een spade niet als we op een steen in de tuin botsen? Kunnen we onze pizzaoven gebruiken om bepaalde materialen harder te maken? Wat is de link tussen Carglass en de kerfslagproef? Leer hier alles over in de praktische workshop “Materiaaltesten” waarbij je gedurende 3 uur zelf aan de slag gaat in een modern testlabo voor materialen. 

Duur: 3u | max 10 leerlingen

Kan een flexibele staalplaat zó worden omgevormd dat ze makkelijk het gewicht van enkele leerlingen draagt? Voordat enkele dappere vrijwilligers hun lijf en leden riskeren op een zelfgebouwde prototype-brug wordt ze eerst grondig ontworpen en geoptimaliseerd met behulp van computersimulaties. Na het gepersonaliseerde(!) ontwerp wordt de brug uitgesneden op de waterjet en middels een plooibank gefinaliseerd, klaar voor de ultieme test. Bruggen kunnen indien gewenst als trofee meegenomen worden.

Duur: 3u | max 20 leerlingen

Met behulp van een 3D-precisiescanner wordt een voorwerp gescand. Het beeld dat deze scanner heeft gemaakt kan worden gebruikt om het onderdeel na te meten, maar ook om er via reverse engineering een CAD-model van te maken. Dit model kan uitgeprint worden en vergeleken worden met het origineel. Kunnen we zo onze eigen LEGO-bouwkit printen? Of zitten er nog wat addertjes onder het gras?

Duur: 3u | max 10 leerlingen