De eerste 1000 dagen: van belang naar beleid en begeleiding
Stellen dat de eerste 1000 dagen belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen is als een open deur intrappen. De laatste jaren is gebleken hoe sterk het āeerste 1000 dagenā-merk is. Zowel de overheid als organisaties en onderzoekscentra lanceerden talloze initiatieven om de eerste 1000 dagen optimaal te krijgen voor ouder en kind.
De āeerste 1000 dagenā, het concept leeft, in de eerste plaats in de hoofden en harten van (aanstaande) ouders. Helaas loopt ook het schuldgevoel als een rode draad door gesprekken met ouders. De impliciete boodschap lijkt te zijn dat je als ouders in deze toekomstbepalende periode jouw kind kunt vormen, of ā¦ misvormen.
Op deze Dag van het Gezin willen we uitnodigen tot een debat over het wel en wee van de eerste 1000 dagen. De gedachte dat die eerste 1000 dagen het fundament vormen voor de rest van het leven van je kind, wat doet dat met ouders? Welke gevolgen brengt een sterk (jong) kindgericht beleid met zich mee? En hoe kunnen we gezinnen blijven ondersteunen, ook als die eerste mijlpalen achter de rug liggen?
Iets voor jou?
Ben je actief in de sector van preventieve gezins- en opvoedingsondersteuning en voel je in de praktijk zowel de voor- als de nadelen van het discours van 'de eerste 1000 dagen'?
Kom je als arts, vroedvrouw of andere (para)medische hulpverlener dagelijks in contact met ouders van kinderen in de periode van de eerste 1000 dagen en wil je meer weten over de psychosociale impact van het discours hierover?
Werk je met kinderen en jongeren in het onderwijs, de jeugdhulpverlening, het jeugdwerk en wil je meer weten over deze thema's?
Volg je het gezinsbeleid op de voet en ben je geboeid door het debat over deze thema's?
Dan is deze studiedag iets voor jou!
Programma
9u: Onthaal met koffie/thee
9u15: Verwelkoming door Kathleen Emmery, coƶrdinator van het Kenniscentrum Gezinswetenschappen
9u30: Bijdrage over het ābelangā van de eerste 1000 dagen, door pedagogen Philippe Noens, Kenniscentrum Gezinswetenschappen en Stefan Ramaekers, KU Leuven
10u10: Bijdrage over het ābeleidā rond de eerste 1000 dagen, door Caroline Vrijens, Vlaams Kinderrechtencommissaris
10u50: Bijdrage over de ābegeleidingā van gezinnen tijdens de eerste 1000 dagen, door Maartje Luijk, houder van de leerstoel āGezinspedagogiek: ondersteuning bij alledaagse opvoedproblemenā, Erasmus University Rotterdam
11u30: Koffiepauze
12u: Panelgesprek en Q & A over de vraag hoe gezinsbegeleiders het discours over het belang van de eerste 1000 dagen in hun dagelijkse praktijk ervaren en hoe het beleid hier best kan op inspelen.
Met als panelleden:
- Lieven Verlinde (āt Lampeke)
- Maud BlondƩ (CKG Kapoentje)
- Bert DāHondt (Raadgever armoedebestrijding kabinet Vlaams minister Dalle Maatschappelijke Integratie)
- Gianni Loosveldt (Kenniscentrum Gezinswetenschappen)
- Moderator: Pascal Debruyne (Kenniscentrum Gezinswetenschappen)
13u: Broodjeslunch
Het Strijdschrift
We stellen meteen ook ons āeerste 1000 dagenā-boek voor. Een boek dat we opvatten als een strijdschrift: een schrift waar diverse stemmen ā van pleegzorg tot kind- en jeugdpsychiatrie, van kinderopvang tot opvoedingstelefoon ā hun reflectie over wat goed en minder goed is aan de eerste 1000 dagen āin de strijdā werpen. Deze publicatie is inbegrepen in de prijs van deelname.
Naar aanleiding van de Inspiratienota Vroeg en Nabij in 2022 publiceerden Philippe Noens en Stefan Ramaekers op 31 mei 2022 het opiniestuk āWat na de eerste 1000 dagen?ā op Sociaal.net. Er kwam veel reactie; het was duidelijk dat het begrip āde eerste 1000 dagenā leefde. Het Systeemtheoretische Bulletin vroeg om dit stuk uit te breiden tot een artikel, dat werd gepubliceerd in SB, jaargang 41, editie 2 (2023). Tegelijk kreeg de idee vorm om de vele stemmen die we hoorden te bundelen. Het boek werd uiteindelijk een (s)t(r)ijdschrift als Ć©Ć©n van de nummers van het Systeemtheoretisch Bulletin (SB).
We spreken over het boek als een āstrijdschriftā omdat de verschillende bijdragen niet alleen tijds- maar ook āstrijdgebondenā zijn. Elke bijdrage vertrekt vanuit een bekommernis. Elke auteur wil zijn of haar zorg in de arena gooien, en dit vanuit verschillende invalshoeken: onderzoeks- en beleidsmatig, praktijk-georiĆ«nteerd, of meer persoonlijk.
De theoretische reflecties zijn van de hand van Bea Van den Bergh, Hans Van Crombrugge, Nicole Vliegen, Pascal Debruyne, Jan Naert en Rudi Roose, en Gianni Loosveldt en Kathleen Emmery. De sectorgerichte stukken werden geschreven door Ae Ra Van Geel, Annemie Vanelven, Sara Janssens en Sabine Bracke, Annelies Van Acker, Sabine Vermeire, VƩronique Wyckaert en Nicky Van Havere. De bijdragen uit gezins- en opvoedingsondersteuning werden opgemaakt door Ilse De Block, Jan-Maarten Dooremont, Karlien Craps, Maud BlondƩ, Annelies Sterckx en An Piessens. Het boek wordt in- en uitgeleid door Philippe Noens en Stefan Ramaekers.
We hebben ervoor gekozen de bijdragen niet af te grenzen binnen een welbepaalde categorie maar met elkaar in debat te laten gaan, in lijn met het meerzijdige āstrijdtoneelā dat het debat over de eerste 1000 dagen is. Een debat waar een wetenschappelijke stem niet boven, maar naast die van een sociale professional Ć©n die van gezinnen hoort te staan.
Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. deze studievoormiddag.
Neem contact op!
Heb je een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoƶrdinator.
Ja, ik schrijf me in voor de opleiding!
Ben je ervan overtuigd dat dit de studiedags die je zoekt?
Dan kun je via onderstaande link meteen inschrijven.
Blijf je graag op de hoogte van ons vormingsaanbod?
Abonneer je dan vlug op onze nieuwsbrief!