Schoolontwikkeling
Je bent beleidsondersteuner of schoolleider, of een leraar, pedagogisch begeleider of leerondersteuner met tenminste vijf jaar ervaring. Je zoekt verbreding of verdieping in je huidige functie of je ambieert een nieuwe. Je wil vooral wat je leerde meteen in je onderwijspraktijk inzetten.
In deze opleiding leer je...
- de praktijk van je eigen onderwijscontext verbeteren
- daartoe een participatief proces opzetten met teamgenoten en andere stakeholders
- dat onderbouwd is door data uit je praktijk en door theoretische inzichten
- en iteratief verloopt via monitoring op resultaten en alertheid voor verandering.
- Zo stimuleer je continue verbetering gericht op het realiseren van de visie van je onderwijsorganisatie.
Je volgt (modules) uit de opleiding Schoolontwikkeling of participeert met collega's aan een vormingsaanbod op maat.

Verwante opleidingen en vormingstrajecten
Ontdek de vijf rollen van de schoolontwikkelaar
Het curriculum van deze opleiding is opgebouwd vanuit vijf rollen die een schoolontwikkelaar opneemt. In een intakegesprek verkennen we je leernoden en stellen we je programma samen.
Dicht bij je praktijk en stevig onderbouwd
-
Je onderwijspraktijk onderbouwen en participatie van collega's versterken
-
Je opdrachten meteen realiseren in je onderwijscontext
-
Vaardigheidstraining in combinatie met kaders en werkmodellen
-
Leiderschapscompetenties ontwikkelen
-
Coaching door onze docenten
Praktijkopdrachten
Je gaat meteen aan de slag met praktijkopdrachten relevant voor jouw school of organisatie. Daarnaast verrijken theoretische kaders rond coaching, vernieuwingsproccessen, teamdynamieken en organisatie-ontwikkeling je kijken en denken, zodat je goede keuzes leert maken en evidence-informed werkt. Er is dan ook altijd ruimte en aandacht voor jouw vragen en ervaringen. Omdat het belangrijk is om van in het begin samen te werken met directie en teamcollega’s kunnen zij aansluiten bij gastlessen of evaluatiemomenten. Deelname aan het intakegesprek behoort ook tot de mogelijkheden.
Deel worden van een leergemeenschap
‘Leren van en met elkaar ‘is ons credo! De lessen zetten aan tot actie, samen nadenken en uitwisselen over gedeelde praktijkervaringen.
Je leert denken vanuit verschillende perspectieven en ervaart ook multi-perspectiviteit omdat alle rollen in de groep aanwezig zijn (leraren, interne en externe ondersteuners, schoolleiders).
Reflecteren, kritisch denken, feedback geven en vragen zijn vaardigheden die helpend zijn om het gesprek over onderwijs te verdiepen.
Persoonlijke begeleiding
In de opleiding bieden docenten je naast inhoudelijke expertise ook persoonlijke begeleiding aan zodat jouw competentiegroei en de vertaling van wat je leerde naar je schoolpraktijk alle kansen krijgen.
Een programma dat past bij jouw leernoden
Voor je inschrijft plannen we een (online) intakegesprek zodat je zeker weet dat de opleiding aan jouw leernoden beantwoordt en het programma aan jouw leernoden beantwoordt.
In het derde jaar maak je een keuze om je te specialiseren als innovatie-expert, als aanvangs- en loopbaanbegeleider, of in organisatieprocessen en leidinggeven aan kwaliteit.
Ik word in mijn context stilaan aanzien als expert. Bij de recente doorlichting heeft de onderwijsinspectie daar oor naar. Ze zien de visie van de school om iemand de opleiding te laten volgen als stimulerend en hebben ook benoemd een zichtbare return te zien naar de manier hoe beleid wordt gemaakt en processen op de school worden aangepakt.

Elise is tweedejaars
"De diversiteit in onze studentengroep is een echte eye-opener. We duiken echt in elkaars context." (Elise)
Moniek startte recent de opleiding
"Ik heb op enkele weken opleiding zoveel over mezelf en mijn professionele ontwikkeling geleerd. Ik wist niet eens dat ik een subjectieve onderwijstheorie had en nu verken ik hoe dit mijn handelen verklaart."
Bart volgt de opleiding, samen met zijn beleidsmedewerker
"Dit is een zeer sterke opleiding, elke directeur zou dit moeten volgen. De opleiding zet iets in beweging in je school, je gaat onderbouwd toewerken naar verankering. De opleiding doet iets met jou als persoon maar ook als professional op de werkvloer." (Bart, directeur)
Leerlijnen en opleidingsonderdelen
We versterken je in de vijf rollen via opleidingsonderdelen die verbonden zijn in leerlijnen en over drie opleidingsfasen heen lopen.

Wat kun je na deze opleiding?
-
Onderwijsvernieuwingen écht ingang doen vinden en ze ook duurzaam implementeren
-
Beginnende en ervaren leraren coachen en ondersteunen in hun professionalisering
-
Onderwijskundig leiderschap opnemen en schoolbeleid adviseren
-
Kennis uit onderwijskundige literatuur omzetten in de onderwijs- en schoolpraktijk door onderbouwde innovatietrajecten op te zetten
-
Je hele schoolteam enthousiasmeren en coachen bij het initiëren en implementeren van vernieuwingen
-
Het beleidsvoerend vermogen van je organisatie versterken

Hierna vertaal jij theoretische kaders rond coaching, organisatieontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen naar de praktijk van jouw school. Enkele voorbeelden van praktijkprojecten van onze studenten:
- Verkennen, informeren, proberen voor een vlotte overgang van basis naar secundair onderwijs
- Skills voor het hoger onderwijs: notities nemen tijdens de les
- Collegiale visitatie: is jouw school klaar voor informeel leren?
- Kleuterparticipatie doet ertoe
- Geletterdheid in volwassenonderwijs
Lees meer op de blog en Facebookpagina.
Kwaliteitsvol onderwijs? Daar staan we voor!
We evalueren onze opleidingen samen met studenten, personeel, het werkveld en externen om bij te sturen waar nodig. Echte cocreatie dus! Ben je benieuwd wat de huidige studenten vinden van deze opleiding? Of wil je meer weten over de sterktes en aandachtspunten ervan volgens onderwijskundigen en mensen uit het werkveld?
Overtuigd? Of nog iets meer info nodig?
Ons team staat klaar voor jou
Nog niet helemaal overtuigd? Stel je vraag aan onze opleidingscoördinator of download de brochure.
Bijscholingen voor schoolleiders en mentoren
Eenjarig programma Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
In de complexe context van het onderwijs heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Maar ook ervaren leraren en het lerarenteam vragen voortdurend professionalisering en begeleiding in hun loopbaan. Deskundige mentoren spelen hierin een sleutelrol! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in de begeleiding van jonge en oudere, startende en ervaren leraren doorheen hun hele loopbaan.
Dit aparte programma omvat opleidingsonderdelen uit de banaba Schoolontwikkeling. We bieden Mentoren in aanvangs- en loopbaanbegeleiding aan in een éénjarig traject als micro-credential (met getuigschrift). Je kunt ook apart voor één of meerdere modules inschrijven. Per module ontvang je een creditbewijs.
Leiderschap in onderwijs
Dit aanbod voor directies en beleidsondersteuners in onderwijs omvat modules rond visieontwikkeling en schoolorganisatie, kwaliteitszorg, coaching van medewerkers en professionaliseringsbeleid. Je krijgt onderbouwde handvaten met een onmiddellijke vertaling naar je onderwijscontext. We zetten in op maximale uitwisseling tussen de deelnemers en op feedback als opstap naar versterking van jouw onderwijspraktijk.
