Schoolontwikkeling

Je bent beleidsondersteuner of schoolleider, of een leraar, pedagogisch begeleider of leerondersteuner met tenminste vijf jaar ervaring. Je zoekt verbreding of verdieping in je huidige functie of je ambieert een nieuwe. Je wil vooral wat je leerde meteen in je onderwijspraktijk inzetten.

In deze opleiding leer je...

  • de praktijk van je eigen onderwijscontext verbeteren 
  • daartoe een participatief proces opzetten met teamgenoten en andere stakeholders
    • dat onderbouwd is door data uit je praktijk en door theoretische inzichten
    • en iteratief verloopt via monitoring op resultaten en alertheid voor verandering.
  • Zo stimuleer je continue verbetering gericht op het realiseren van de visie van je onderwijsorganisatie. 

Je volgt (modules) uit de opleiding Schoolontwikkeling of participeert met collega's aan een vormingsaanbod op maat.

Schrijf je hier in voor een online informatiesessie over de opleiding en over het vormingsaanbod Schoolontwikkeling, en leidinggeven in onderwijs

Onze schoolontwikkelaars stellen hun praktijkrealisaties voor op de Impulsdag Schoolontwikkeling op 23 mei. Schrijf hier in.

Odisee Continue opleiding volwassenen avondonderwijs Banaba Lerarenopleiding Schoolontwikkeling
Wat mag je verwachten van de volwassenenopleiding Schoolontwikkeling?

Dicht bij je praktijk en stevig onderbouwd

  • Je onderwijspraktijk onderbouwen en participatie van collega's versterken
  • Je opdrachten meteen realiseren in je onderwijscontext
  • Vaardigheidstraining in combinatie met kaders en werkmodellen
  • Leiderschapscompetenties ontwikkelen
  • Coaching door onze docenten

Praktijkopdrachten

Je gaat meteen aan de slag met praktijkopdrachten relevant voor jouw school of organisatie. Daarnaast verrijken theoretische kaders rond coaching, vernieuwingsproccessen, teamdynamieken en organisatie-ontwikkeling je kijken en denken, zodat je goede keuzes leert maken en evidence-informed werkt. Er is dan ook altijd ruimte en aandacht voor jouw vragen en ervaringen. Omdat het belangrijk is om van in het begin samen te werken met directie en teamcollega’s kunnen zij aansluiten bij gastlessen of evaluatiemomenten. Deelname aan het intakegesprek behoort ook tot de mogelijkheden.

Deel worden van een leergemeenschap

‘Leren van en met elkaar ‘is ons credo! De lessen zetten aan tot actie, samen nadenken en uitwisselen over gedeelde praktijkervaringen.  
Je leert denken vanuit verschillende perspectieven en ervaart ook multi-perspectiviteit omdat alle rollen in de groep aanwezig zijn (leraren, interne en externe ondersteuners, schoolleiders).  
Reflecteren, kritisch denken, feedback geven en vragen zijn vaardigheden die helpend zijn om het gesprek over onderwijs te verdiepen.  

Persoonlijke begeleiding

In de opleiding bieden docenten je naast inhoudelijke expertise ook persoonlijke begeleiding aan zodat jouw competentiegroei en de vertaling van wat je leerde naar je schoolpraktijk alle kansen krijgen.

Een programma dat past bij jouw leernoden

Voor je inschrijft plannen we een (online) intakegesprek zodat je zeker weet dat de opleiding aan jouw leernoden beantwoordt en het programma aan jouw leernoden beantwoordt.

In het derde jaar maak je een keuze om je te specialiseren als innovatie-expert, als aanvangs- en loopbaanbegeleider, of in organisatieprocessen en leidinggeven aan kwaliteit.

 

Ik word in mijn context stilaan aanzien als expert. Bij de recente doorlichting heeft de onderwijsinspectie daar oor naar. Ze zien de visie van de school om iemand de opleiding te laten volgen als stimulerend en hebben ook benoemd een zichtbare return te zien naar de manier hoe beleid wordt gemaakt en processen op de school worden aangepakt.
Johan
Banaba Schoolontwikkeling
Impulsdag Schoolontwikkeling

Elise is tweedejaars

"De diversiteit in onze studentengroep is een echte eye-opener. We duiken echt in elkaars context." (Elise) 

Moniek startte recent de opleiding

"Ik heb op enkele weken opleiding zoveel over mezelf en mijn professionele ontwikkeling geleerd. Ik wist niet eens dat ik een subjectieve onderwijstheorie had en nu verken ik hoe dit mijn handelen verklaart." 

Bart volgt de opleiding, samen met zijn beleidsmedewerker

"Dit is een zeer sterke opleiding, elke directeur zou dit moeten volgen. De opleiding zet iets in beweging in je school, je gaat onderbouwd toewerken naar verankering. De opleiding doet iets met jou als persoon maar ook als professional op de werkvloer." (Bart, directeur) 

Lesplanning van de banaba Schoolontwikkeling

  • Driejarige opleiding
  • Je hebt 12 tot 15 lesdagen van begin oktober tot eind mei van 8.30u tot 15.30u. 
  • Je krijgt lessen online of op onze campus in Brussel.
  • Je krijgt les op vrijdag
    • om maximaal te leren van en met andere leraren en schoolleiders
    • omdat je school mee-leert via je praktijkopdrachten
    • om de opleiding te kunnen combineren met je werk en je gezin
    • om jezelf deze professionalisering ook echt te gunnen
  • Start: eerste woensdag van oktober voor onthaal en eerste lesdag

Bekijk hier een voorbeeldleskalender  (eerste tabblad voor opleidingsfase 1). De reële lesplanning consulteer je via deze link.

 

Op het programma

  • Actieve lessen op Campus Brussel of online
  • Diverse gastsprekers en docenten
  • Externe bezoeken aan innoverende initiatieven

 

Aan het eind van het academiejaar stellen afstuderende schoolontwikkelaars hun praktijkonderzoeken voor op de Impulsdag Schoolontwikkeling.

Van informatie naar inschrijving

  • Online infomomenten, naast de fysieke infodagen op campus
  • Online intakegesprek met afstemming leernoden en aanbod
  • Online inschrijving
  • Persoonlijke uitnodiging voor het startmoment

Vraag info aan de opleidingscoördinator

Je docenten

  • Mieke Bogaerts, onderwijsondersteuner Stichting Leerkracht, expert intervisie en coaching en kwaliteitsontwikkeling
  • Steven Mannens, leer-en organisatiearchitect 
  • Dirk De Boe, expert creativiteit, innovatie en transformatie 
  • Ria De Sadeleer, lerarenopleider Odisee, expert veranderprocessen en leiderschap
  • Virginie März, professor UCL, onderzoeker onderwijsinnovatie
  • Raf Sondervorst, lerarenopleider Odisee, expert mentoring en aanvangsbegeleiding 
  • Cindy Step, pedagogisch begeleider Stedelijk Onderwijs Gent, oud-directeur basisonderwijs
  • Yannick Noppe, oud-directeur secundair onderwijs, pedagogisch begeleider schoolleiders, expert onderwijsorganisatie
  • Sofie Rottiers, lerarenopleider en oud-directeur, expert praktijkonderzoek en beleid

 

 

 

 

 

Flexibel invullen van jouw opleidingsprogramma

Naast het volgen van het volledige opleidingsprogramma, kan je ook aparte modules opnemen.

Tijdens het intakegesprek bespreken we je leernoden en stellen we, samen met jou, het gepaste programma op.

Grondplan van de banaba Schoolontwikkeling

Leerlijnen en opleidingsonderdelen

We versterken je in de vijf rollen via opleidingsonderdelen die verbonden zijn in leerlijnen en over drie opleidingsfasen heen lopen.

Grondplan Schoolontwikkeling

Wat kun je na deze opleiding?

  • Onderwijsvernieuwingen écht ingang doen vinden en ze ook duurzaam implementeren
  • Beginnende en ervaren leraren coachen en ondersteunen in hun professionalisering
  • Onderwijskundig leiderschap opnemen en schoolbeleid adviseren
  • Kennis uit onderwijskundige literatuur omzetten in de onderwijs- en schoolpraktijk door onderbouwde innovatietrajecten op te zetten
  • Je hele schoolteam enthousiasmeren en coachen bij het initiëren en implementeren van vernieuwingen
  • Het beleidsvoerend vermogen van je organisatie versterken
Boeken

Hierna vertaal jij theoretische kaders rond coaching, organisatieontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen naar de praktijk van jouw school. Enkele voorbeelden van praktijkprojecten van onze studenten:

  • Verkennen, informeren, proberen voor een vlotte overgang van basis naar secundair onderwijs 
  • Skills voor het hoger onderwijs: notities nemen tijdens de les 
  • Collegiale visitatie: is jouw school klaar voor informeel leren? 
  • Kleuterparticipatie doet ertoe 
  • Geletterdheid in volwassenonderwijs 

Lees meer op de blog en Facebookpagina.

Financiële steun

Ga je als volwassene (opnieuw) studeren, dan heb je in sommige gevallen recht op een vorm van financiële tegemoetkoming.  Denk aan opleidingscheques, het Vlaams opleidingskrediet, de kmo-portefeuille, een studietoelage van de Vlaamse overheid, een statuut als student-zelfstandige ... Informeer je goed over de mogelijkheden. Je vindt alle uitleg, voorwaarden en de aanvraagprocedures via de onderstaande pagina's.

Campus Brussel

Kies je voor Schoolontwikkeling bij Odisee, dan volg je les op campus Brussel. Die campus ligt op wandelafstand van het station Brussel-Centraal en is dus heel makkelijk bereikbaar. Je vindt overal broodjes, drankjes en snacks tegen democratische prijzen. Kiezen voor Brussel is kiezen voor een spannende mix van bedrijvigheid en ontspanning. 

Overtuigd? Of nog iets meer info nodig?

Inschrijven

Ben je er klaar voor en zie je studeren bij Odisee volledig zitten?

Verwante opleidingen

Bijscholingen voor schoolleiders en mentoren

Eenjarig programma Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding

In de complexe context van het onderwijs heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Maar ook ervaren leraren en het lerarenteam vragen voortdurend professionalisering en begeleiding in hun loopbaan. Deskundige mentoren spelen hierin een sleutelrol! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in de begeleiding van jonge en oudere, startende en ervaren leraren doorheen hun hele loopbaan.

Dit aparte programma omvat opleidingsonderdelen uit de banaba Schoolontwikkeling. We bieden Mentoren in aanvangs- en loopbaanbegeleiding aan in een éénjarig traject als micro-credential (met getuigschrift). Je kunt ook apart voor één of meerdere modules inschrijven. Per module ontvang je een creditbewijs.

 

Leiderschap in onderwijs

Dit aanbod voor directies en beleidsondersteuners in onderwijs omvat modules rond visieontwikkeling en schoolorganisatie, kwaliteitszorg, coaching van medewerkers en professionaliseringsbeleid. Je krijgt onderbouwde handvaten met een onmiddellijke vertaling naar je onderwijscontext. We zetten in op maximale uitwisseling tussen de deelnemers en op feedback als opstap naar versterking van jouw onderwijspraktijk.

 

Studenten werken samen aan laptop