Kaatje Klank - Werken met letters en klanken in de volledige kleuterschool

Wil je meer weten over hoe je met klanken en letters aan de slag kan van de eerste tot en met de derde kleuterklas?

Wil je weten waarom klankbewustzijn, letterkennis en doe-alsof schrijven zo belangrijk zijn in de kleuterklas, en wat de rol van articulatie en executieve functies hierbij is?

Vraag je je af hoe je klanken en letters speels en boeiend kan aanbrengen? Hoe kan je alle kleuters op hun niveau motiveren en stimuleren, in het bijzonder kleuters met een verhoogd risico op latere leesproblemen?

Wil je te weten komen hoe je, samen met jouw collega’s van het eerste leerjaar, de overgang van voorbereidend naar aanvankelijk lezen en schrijven zo vlot mogelijk kan laten verlopen?

En: wil je kennismaken met de lieveling van de kleuters, de handpop Kaatje Klank?

Dan is de opleiding 'Kaatje Klank' iets voor jou!

Kaatje Klank 2.0
Kaatje Klank - Werken met letters en klanken in de volledige kleuterschool

Iets voor jou?

De bijscholing Kaatje Klank is bestemd voor kleuteronderwijzers (van eerste tot derde kleuterklas), zorgondersteuners, zorgcoördinatoren, directies en leerkrachten van het eerste leerjaar. Ook schoolnabije medewerkers (pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, andere onderwijsondersteunende diensten) zijn welkom!

Programma

Tijdens de bijscholing verkennen we met een kookmetafoor de wetenschappelijke achtergrond en de didactische principes die aan de grondslag liggen van Kaatje Klank. 

We krijgen inzicht in de meest effectieve activiteiten om aan klankbewustzijn en andere voorbereidende technische leesvaardigheden te werken én bekwamen ons ook in het stapsgewijs begeleiden van deze activiteiten. 

We besteden hierbij speciale aandacht aan de begeleiding van kleuters met een verhoogd risico op leesproblemen.

Doelstellingen

  • Je komt te weten wat klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven zijn en waarom deze belangrijk zijn;
  • Je krijgt inzicht in de leerlijn ‘voorbereidende technische leesvaardigheden’ van de jongste tot de oudste kleuters.
  • Je ontdekt welke klankbewustzijnstaakjes ertoe doen in het kleuteronderwijs;
  • Je krijgt inspiratie en materialen om rond klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven te werken in het kleuteronderwijs;
  • Je leert hoe ze kleuters stapsgewijs en doelgericht kunnen begeleiden tijdens klank- en letteractiviteiten;
  • Je maakt uitgebreid kennis met de didactiek, de website en de materialen rond handpop Kaatje Klank en de kindvriendelijke avonturen die ze beleeft.
Kaatje

Onderzoeksproject Klank Klaar

De taaleducatieve en methode-onafhankelijke didactiek 'Kaatje Klank' stimuleert op een speelse en doelgerichte manier de voorbereidende technische leesvaardigheden van kleuters. Samen met Kaatje Klank en haar vriendjes, beleven de kleuters allerlei spannende klank- en letteravonturen en oefenen ze speels én de klankletterkoppeling én die auditieve klankbewustzijnsvaardigheden die van belang zijn om te leren lezen.

Kaatje Klank hanteert een systematische aanpak, met een leerlijn van de eerste tot de derde kleuterklas. Ze houdt bovendien rekening met de belangrijke rol die articulatie en executieve functies in deze eerste stapjes in het leesproces spelen. 

Kaatje Klank werd uitgewerkt en uitgetest in diverse klascontexten in het kader van de PWO-onderzoeksprojecten ‘Spreken verfijnen in de kleuterklas1’ en ‘Klank Klaar voor de leesstart2’, gefinancierd door Odisee en in samenwerking met KU Leuven, VUB  en Onderwijscentrum Brussel.

De onderzoeksprojecten maken deel uit van het Onderzoekscentrum De Taalbouwers van Odisee.

Docenten

Marlies Algoet is onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Brussel & Aalst). Zij maakt handleidingen voor kleuter, lager en secundair onderwijs. Zij is coördinator van het Postgraduaat Leescoach en coacht leraars en scholen in het opstellen van een leesbeleidsplan. Zij is gek op het schrijven van gedichten, verhalen en poppenspelen.

Nick Ferbuyt is docent en praktijkonderzoeker aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Hij is kleuterleerkracht van opleiding met enkele jaren klaservaring, ook als zorgcoördinator en leerondersteuner. Hij is tevens klinisch orthopedagoog. 

Evelien Gheeraert is sinds 2019 taaldocent – praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding ‘bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs’, ‘bachelor in het onderwijs: lager onderwijs (via werkplekleren)’ (Hogeschool Odisee, campus Brussel). Evelien werkte van 2006 – 2019 als onderwijsondersteuner voor Onderwijscentrum Brussel en deed zo veel praktijkervaring in de kleuterklas en het eerste leerjaar op. Het goed (voorbereiden op het) leren lezen van kinderen is voor Evelien een heel boeiende uitdaging.

 

Charlotte Lannoy is sinds 2020 taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs en lager onderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Charlotte is master in de toegepaste taalkunde en heeft ook een ma-na-ma Radio- en TV-journalistiek behaald. Van 2006 tot 2019 werkte ze als taaldocent voor volwassenen. Ze kan enorm genieten van een goed boek en is verzot op voorlezen.

Tine Van den Broeck is muzisch docent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs van Odisee. Daarnaast maakt ze deel uit van de onderzoeksgroep Exploratio rond kritisch denken. Als gediplomeerd filosoof en theatermaker is Tine dagelijks met taal bezig. Ze is ook verzot op voorlezen bij haar eigen kleuters thuis.

Lieve Van Severen is sinds 2012 onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Zij is doctor in de taalkunde (UA - onderzoeksgroep CLiPS), behaalde een master in de logopedische en audiologische wetenschappen (UGent) en heeft een diploma van leraar (CVO Panta Rhei - de Avondschool, Gent).

Praktische informatie studeren als volwassene

Vanaf wanneer ben ik ingeschreven?

Je bent ingeschreven van zodra je je persoonsgegevens bezorgt aan Odisee via het online inschrijvingsformulier.  Je ontvangt een automatische e-mail na ontvangst van deze gegevens. Vanaf dat ogenblik zijn de algemene voorwaarden van toepassing. 

Kan ik mijn inschrijvingsgeld spreiden?

In sommige uitzonderlijke gevallen is spreiden van betaling mogelijk. Neem contact op met de administratief verantwoordelijke van de opleiding om dit te bespreken.

Wat als ik niet aanwezig kan zijn?
 

  • Als je niet aanwezig kan zijn, dien je zo snel mogelijk de administratief verantwoordelijke te verwittigen.
  • Schreef je je in voor een studiedag en kan je niet aanwezig zijn? Indien je dit wenst, kan een collega jouw plaats innemen. Verwittig de administratief verantwoordelijke hiervan.

Wat als ik mijn inschrijving wil annuleren?

Je dient steeds schriftelijk te annuleren via oae.gent@odisee.be, oae.brussel@odisee.be of rechtstreeks via je opleidingsverantwoordelijke.

Ik volg een postgraduaat of navorming met getuigschrift:

  • Annuleer je tot 15 dagen voor de start van de opleiding, dan dien je een vergoeding van € 50 te betalen.
  • Annuleer je vanaf 15 dagen voor de start t.e.m. 1 dag voor de start van de opleiding, dan ben je € 250 verschuldigd.
  • Annuleer je vanaf de start van de opleiding t.e.m. 30 dagen na de startdatum, dan ben je de helft van het inschrijvingsgeld verschuldigd. 
  • Annuleer je later dan 30 dagen na de start van de opleiding, ben je het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. 

Ik volg een navorming met attest van deelname (bv. studiedag):

  • Annuleer je vanaf 15 dagen voor de start t.e.m. 1 dag voor de start van de opleiding, dan ben je € 50 verschuldigd.
  • Annuleer je vanaf de startdatum van de opleiding, ben je het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd.

Odisee als inclusieve hogeschool

Odisee staat voor open, toegankelijke leergemeenschappen want deze vormen een krachtige hefboom voor effectief leren. Als we inclusief zeggen, denken we aan:

1. Toegankelijkheid: breed scala lerenden en afstuderenden

2. Vaardig in differentiatie: én uitdagen én ondersteunen

3. Samenwerkend leren

4. Sociale binding

5. Living campus als een open huis

Ontdek hoe Odisee Hogeschool jou kan ondersteunen tijdens jouw studie

 

Digitale leeromgeving

Volg je een langlopende opleiding, dan vind je het cursusmateriaal in de digitale leeromgeving TOLEDO. Ook de communicatie met jou verloopt grotendeels via deze leeromgeving.

Hoe activeer ik mijn Toledo-account?

Handen uit de mouwen volwassenen student LLL

Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte?

Meisje - luisterend naar muziek