VSF - Adaptieve bouwstenen: Pilootprojecten in opleidingen
We professionaliseren docenten uit verschillende opleidingen in het ontwerpen en ontwikkelen van adaptieve leerpaden en leermiddelen. Maak kennis met de docenten, hun vakken en de leermiddelen of leerpaden die ze zullen aanbieden aan studenten.
-
4Projecten
-
7Docenten
-
4Bouwstenen
Op 1 juni 2023 publiceerden we een Digitaleren-tip voor alle docenten.
Adaptieve video verpleegtechnieken
Wie
De docenten Clemens Soenen, Caroline Goeman en Koen Van Landeghem werken samen voor het Labo Verpleegtechnieken op verschillende campussen.
Wat
De docenten werken samen aan het branching scenario en het script voor een adaptieve video rond verpleegtechnieken. Studenten maken eigen keuzes bij het herhalen van de eerder aangeleerde theoretische kennis, moeten op cruciale momenten in het proces eigen keuzes maken en staan ook stil bij de gevolgen van foutieve keuzes.
Technologieƫn
- Miro wordt gebruikt voor het brainstormen en ontwerpen van het branching scenario voor de video
- Word wordt gebruikt voor het uitschrijven van het script en de voorbereiding op de videoopnames
- Camtasia Studio wordt gebruikt voor het monteren van de verschillende video-fragmenten
- Stornaway.io wordt gebruikt voor de uiteindelijke montage van de branching video.
- Toledo wordt gebruikt om de adaptieve video aan te bieden aan de studenten
Aan de slag
In deze Digitaleren-tip vind je informatie over de software die bij dit pilootprojecten werd gebruikt. Er volgt dit academiejaar nog een reeks van Digitaleren-tips waarin we per software meer toelichting geven.
Wil je een branching scenario maken met Miro?
De snelgids vind je hier:
Adaptief leerpad Spreadsheets voor studenten agro- en biotechnologie
Wie
Docent en ICTO-anker Els Peeters uit de opleiding Agro- en Biotechnologie van Sint-Niklaas geeft o.m. het opleidingsonderdeel "ICT Basisvaardigheden" met daarin de onderwijsleeractiviteit "Spreadsheets".
Wat
Els herontwerpt het zelfstandig door te nemen adaptieve leerpad "Spreadsheets" in de vernieuwde Ultra-cursussen van Toledo met bijkomende aandacht voor de afstemming van de leerdoelen, leerinhouden en evaluatieactiviteiten en het stapsgewijs vrijgeven van inhouden op basis van de behaalde resultaten van de studenten.
Technologieƫn
- Binnen de Ultra-cursus zal gewerkt worden met leermodules, mappen, documenten, toetsen en de vrijgavevoorwaarden voor items.
Aan de slag
In deze Digitaleren-tip vind je informatie over de software die bij dit pilootprojecten werd gebruikt. Er volgen dit academiejaar nog een reeks van Digitaleren-tips waarin we per software meer toelichting geven.
Hier vind je de presentatie die we gaven op de DigiDag Gezondheidszorg bij het begin van het academiejaar 2023-2024:
Geparametriseerde adaptieve toetsvragen voor het vak GeĆÆntegreerde vorming
Wie
Docent ClĆ©ante Dierickx uit de opleiding Ontwerp- en productietechnologie in Gent ondersteunt studenten bij wiskunde, kinetica, statica en fluĆÆdomechanica tijdens de lesmomenten in het vak "Gedifferentieerde vorming".
Wat
ClƩante werkt scenario's uit voor geparametriseerde adaptieve vragen in toetsen. Studenten die de antwoorden op de vragen niet meteen vinden, worden ondersteund met bijkomende stappenplannen en op te lossen deelvragen om de leerstof beter te beheersen. De mogelijkheid om dezelfde vraag telkens met andere waarden te oefenen verhoogt de kans op gespreid leren in voorbereiding op het examen.
Technologieƫn
- Het platform Mƶbius werd via de Learning Technologies Interoperability-standaard gekoppeld aan Toledo.
- Binnen het platform zal ClƩante voornamelijk werken met geparametriseerde adaptieve vraagtypes.
Aan de slag
In deze Digitaleren-tip vind je informatie over de software die bij dit pilootprojecten werd gebruikt. Er volgen dit academiejaar nog een reeks van Digitaleren-tips waarin we per software meer toelichting geven.
Voor docenten die aan de slag willen met Mƶbius werd een Teams-omgeving opgericht. In de ICT-databank is ook een snelgids aanwezig.
Adaptief leerpad "La formation du passƩ composƩ" voor studenten sociaal werk
Wie
Veerle De Donder is docent in de opleiding Sociaal Werk in Brussel en geeft Frans voor maatschappelijk werkers, sociaal werkers en personeelswerkers.
Wat
Veerle werkt voor de studenten het adaptief leerpad "La formation du passƩ composƩ" uit waarbij theorie, oefening en voortgangstoetsen elkaar afwisselen.
Technologieƫn
- De adaptieve mogelijkheden van eCourses @ Odisee worden op basis van dit project verder uitgezocht en geoptimaliseerd.
- Voor de oefeningen wordt gebruik gemaakt van H5P-bouwstenen.
- Voor de voortgangstoetsen wordt de Quiz-functionaliteit van het eCourses-platform ingezet.
Aan de slag
In deze Digitaleren-tip vind je informatie over de software die bij dit pilootprojecten werd gebruikt. Er volgen dit academiejaar nog een reeks van Digitaleren-tips waarin we per software meer toelichting geven.
Hier vind je de link naar de e-courses 'La formation des temps du passƩ'.