Bachelorproeven Gezinswetenschappen

  • Gezinnen begeleiden die het moeilijk hebben. 
  • Opkomen voor de rechten van kinderen en jongeren bij een scheiding met blijvend conflict. 
  • Diverse gezinnen cultuursensitief ondersteunen. 
  • Lokale netwerken van ouderen versterken. 

Het is maar een greep uit de thema's van de opleiding Gezinswetenschappen, die je ziet terugkomen in de bachelorproeven. 

Maak kennis met enkele originele en sterk onderbouwde bachelorproeven waarmee studenten Gezinswetenschappen aantonen hoe divers, diepgaand, maar toch ook concreet toepasbaar hun gezinsgerichte aanpak is!

Wil je een van deze eindwerken inkijken? Geef ons een seintje en wij brengen je dan in contact met de student.

omslag Sofie Hanssens
Ill bij kinderboek over rouwen

Een kinderboek met troostzalf: rouwende kinderen ondersteunen over culturen heen

Yusuf is de jongste van een gezin van Turkse origine. Hij is pas zeven als hij plots zijn moeder verliest. Met de beste bedoelingen schermt zijn papa hem af van de meest pijnlijke momenten. Yusuf uit zijn verdriet via signaalgedrag; de school vindt geen passende manier om hiermee om te gaan. In haar bachelorproef gaat Zahide Ocak op zoek naar cultuursensitieve manieren om rouwende gezinnen met migratie-achtergrond passend te ondersteunen.

Voor migratie-gezinnen voorziet ze een vorming over omgaan met rouw en verlies; ze paste een brochure voor ouders aan vanuit een diversiteits-perspectief. Voor leerkrachten ontwierp ze een lessenpakket om ervaringen van rouwende leerlingen van diverse origine een plaats te geven in de klas. 

Als kers op de taart schreef en illustreerde ze een kinderboek waarin rouwende kinderen uit moslimgezinnen zich kunnen herkennen. In haar boek verzint ze een 'troostzalf', een zalfje dat kinderen kunnen gebruiken wanneer de pijn van verlies ondraaglijk wordt. Bij het boek zit een doe-het-zelf kit, waarmee kinderen zelf hun troostzalf kunnen maken. “Ik vind dat alle kinderen het recht hebben om hun rouwproces te ervaren op een manier die past bij hun eigen achtergrond en cultuur,” zegt Zahide. Ze hoopt dat haar boek alle kinderen die met rouw en verlies te maken krijgen, kan helpen en troosten.

Begeleider: Joris Dewispelaere

Illustratie door Zahide Ocak 

Fietsinitiatie aalst

Gezinnen in armoede, een blinde vlek in het klimaatbeleid?

Het klimaatbeleid lijkt vooral gericht op de middenklasse. Zo krijg je de tegenstrijdige situatie dat mensen in armoede meer last hebben van de klimaatcrisis, maar minder toegang krijgen tot de middelen om deze tegen te gaan. Dat blijkt overduidelijk uit de casus die Annelies Desmet bespreekt in haar bachelorproef. 

Een alleenstaande mama woont met haar drie jonge kinderen in een huurappartementje in Aalst. Dat is slecht geïsoleerd en wordt niet onderhouden door de eigenaar zodat de energierekening de pan uit swingt. Ze hebben geen auto, wel een busabonnement maar de bus rijdt niet wanneer of naar waar ze die nodig hebben. Ze hebben niet voor iedereen een fiets en kunnen niet naar de fietslessen die overdag gegeven worden.

Annelies bekeek hoe een lokaal bestuur ook arme gezinnen actief kan laten participeren in het lokaal klimaatbeleid en welke rol een gezinswetenschapper hierin kan spelen. Via het subsidieproject ‘Een fiets voor iedereen’ organiseerde ze een fietsinitiatie voor anderstalige kinderen en bevroeg ze de ouders van deze kinderen over hun vervoerservaringen. Vanuit die inzichten stelde ze aan de stad een mix van maatregelen voor die tegemoetkomen aan vervoersarmoede. 

Via de participatieladder deed ze een voorstel om kwetsbare doelgroepen meer te horen over het lokaal klimaatbeleid. Ten slotte ontwierp ze een infosessie over hoe gezinsondersteuners in Aalst gezinnen in armoede kunnen helpen om hen actief te laten deelnemen aan het lokaal klimaatbeleid.

Begeleider: Simonne Vandewaerde

Foto genomen tijdens de fietsinitiatie 

postpartum angst kind met baby

In Stilte Lijden: postpartum angststoornissen en de invloed daarvan op de partnerrelatie

Weinig ouders ervaren de kraamtijd als een roze wolk. Meer jonge moeders dan gedacht krijgen te maken met een psychische aandoening die vaak in de schaduw blijft: de postpartum angststoornis. In de casus die Mayell Grillet beschrijft, uitte zich dit vooral in het vermijden van situaties die angst oproepen, zich bijna dwangmatig vastklampen aan routines en overmatig checken van de baby uit schrik dat er iets mis zou zijn. In haar bachelorproef bekijkt Mayell, zelf vroedvrouw, specifiek de invloed van deze aandoening op de partnerrelatie en hoe gezinswetenschappers deze koppels kunnen ondersteunen.

Opvallend is hoe breed het hulpverleningslandschap in Vlaanderen is voor deze gezinnen, maar ook hoe versnipperd en fragmentair. De meeste steun ervaarde het koppel uit de casus uit de ervaringen van lotgenoten. Zij waren naar hun gevoel de enige mensen die begrepen hoe deze situatie aanvoelt. Gezinswetenschappers kunnen bijdragen aan meer bewustwording over postpartum angststoornissen, preventie en gerichte ondersteuning van het gehele gezin. De getuige uit de casus wilde duidelijk maken dat hun gezin niet alleen roze, maar alle kleuren van de regenboog heeft gezien, zowel de heldere als de donkere, een veel realistischer beeld om door te geven.

Begeleider: Joris Dewispelaere

spelmethodiek Hanna Eggermont

Hoe kan een kraamverzorgende de andere kinderen betrekken bij de zorg?

Een kraamverzorgende komt tijdens de kraamtijd bij gezinnen aan huis, staat in voor de zorg voor moeder en baby en voor hulp bij huishoudelijke taken. Hanna Eggermont deed deze job veel jaren met veel overtuiging bij 'De wieg'. Ze merkte op dat, zeker bij gezinnen in kwetsbare situaties, ook andere kinderen in het gezin aandacht en zorg nodig hebben. Tegelijk vraagt de complexiteit van deze gezinnen een gespecialiseerde aanpak. Als studente Gezinswetenschappen stelde ze zich de vraag hoe een kraamverzorgende, met beperkte middelen, deze kinderen meer kan laten participeren in de kraamzorg. Daarnaast bekeek ze hoe deze hulpverlener in de eerste duizend dagen, vanuit het kinderrechtenperspectief, het welzijn en de ontwikkelingskansen van kinderen kan bevorderen.

Ze ontwikkelde een vormingspakket en een intervisie- en supervisiemethodiek via spelvorm voor de verzorgenden en hun verantwoordelijken. Ze stelde voor om dit aanbod uit te breiden naar de gehele werking van Familiezorg West-Vlaanderen, want deze problematiek stopt natuurlijk niet bij het einde van kraamzorg. Ten slotte pleit ze voor een betere integratie van deze aanpak binnen de Huizen van de Kind. 

Begeleider: Simonne Vandewaerde

Illustratie uit het intervisie- en supervisie spel ontworpen door Hanna Eggermont

cartoon scheiding huis

Gezinscoaches van ‘1Gezin, 1PlanAanZet’ coachen bij scheiding

De gezinscoaches bij 1G1PAanZet (voluit ‘1Gezin, 1PlanAanZet’) willen graag een kader en richtlijnen om gezinnen die te maken krijgen met een conflictvolle scheiding, beter te kunnen begeleiden en de ontwikkelingskansen van de kinderen te vergroten. Sofie Hanssens liep stage bij deze organisatie en werkte deze vragen uit in haar bachelorproef.

Ze stelde vast dat ouders niet altijd kunnen zien wat de effecten zijn van een aanhoudend conflict op het welzijn en de identiteitsontwikkeling van kinderen. Er bestaan natuurlijk al heel wat boeken en websites over, maar net in deze periode van rouw en stress, komen ze er vaak niet toe om veel informatie te verwerken. Daarom maakte Sofie een flyer, zowel voor ouders als voor hun netwerk, zodat ze hen hier positief in kunnen ondersteunen, over vier thema’s: 1) De beleving van de scheiding door de ogen van een kind; 2) De beleving van de scheiding door de ogen van de ouder; 3) Wat als de scheiding tot veel conflict leidt? 4) Kan parallel solo-ouderschap een oplossing bieden?

Voor de gezinscoaches ontwikkelde ze een methodiek, waarmee ze ouders kunnen helpen inzicht te krijgen op wat er speelt in hun gezin en welke stappen ze kunnen zetten om hier verandering in te krijgen. De methodiek bestaat uit vier flipover mappen, over de vier thema’s van de flyer.  Zowel de flyer als de opbouw van de methodiek zitten als bijlage bij het eindwerk.

Begeleider: Simonne Vandewaerde

Illustratie uit de flyer en de flipover mappen, ontworpen door Sofie Hanssens 

Buurtkeuken Horendonk

Studente helpt antennewerking voor senioren lanceren

Een bachelorproef kan ook een antwoord zijn op een heel concrete vraag vanuit het werkveld. Het Lokaal Dienstencentrum (LDC) “De Essentie” in Essen is actief bezig met de strijd tegen eenzaamheid en sociaal isolement onder senioren. Zij werken samen met seniorenverenigingen. De lokale seniorenvereniging van de wijk Horendonk heeft het echter moeilijk; hun ledental gaat achteruit. LDC “De Essentie” besloot om de seniorenwerking in deze wijk een duwtje te geven via het project “Een netwerkversterkende antennewerking”.  Studente Nele Van Turnhout, ook collega van de centrumleider van LDC “De Essentie”, kreeg de opdracht op dit project van A tot Z op te volgen.

Met haar projectteam besloot ze om een keer per maand een buurtrestaurant te organiseren in de parochiezaal van Horendonk. Na het eten zou de lokale vereniging dan een activiteit aanbieden. Een eenvoudige formule met een sterk resultaat, zo bleek, want heel wat deelnemers brachten vrienden en buren mee; de seniorenvereniging zag zijn ledenaantal snel stijgen. Een bedrieglijk eenvoudig project ook; Nele leerde op korte termijn heel wat vaardigheden inzetten, van overleg met vrijwilligers en logistieke medewerkers, tot onderhandelen met leveranciers en communiceren met buurtbewoners. Maar de voldoening was groot: “Door de antennewerking vinden senioren niet alleen de weg terug naar elkaar, maar herontdekken ze ook de kracht van gemeenschap en verbondenheid.”

Begeleider: Joris Van Puyenbroeck

Foto van de buurtkeuken, door Nele Van Turnhout

Is deze opleiding iets voor jou?

De bachelor Gezinswetenschappen, iets voor jou?

  • Je bent geboeid door de relaties tussen mensen, hun drijfveren en wat hen bindt.
  • Je bent geëngageerd en leergierig.
  • Luisteren kun je als de beste, ook in conflictsituaties.
  • Je bent bereid de handen uit de mouwen te steken en al doende te leren.
  • Je bent geïnteresseerd in gezin en opvoeding.
Meisje - nadenkend
In het secundair studeerde ik Wetenschappen-Wiskunde maar omdat ik altijd al mensen wou helpen, koos ik voor de opleiding Gezinswetenschappen. De praktijkgerichte aanpak en de variatie aan vakken spraken me meteen aan. Geef toe: Psychodynamiek van de partnerrelatie en Ethiek van partnerrelaties en seksualiteit, alleen al de vakbenamingen wekken toch interesse op?
Kobe Cox
Student Bachelor Gezinswetenschappen
Gezinswetenschappen - Kobe Cox

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Inschrijven

Ben je er helemaal klaar voor en zie je studeren helemaal zitten?

Jongen - Gele muts