Hoe kijken wij naar het leertraject van onze studenten?

Onze opleidingen gaan in het leertraject van onze studenten aan de slag met vier principes. Zo maken ze onze droom van een inclusieve, wendbare, duurzame en cocreatieve onderwijsinstelling waar.

Het IKCO-kader

Instellingsbreed Kader voor Curriculumopbouw

IKCO bestaat uit vier thema's met daaronder ontwerpprincipes die we tegen 2027 in elk curriculum zien terugkomen. Opleidingen werken hiernaartoe aan de hand van vastgelegde ijkpunten. 

In de carroussel hieronder kan je per ontwerpprincipe een korte introductie vinden. 

IKCO in Ć©Ć©n slide

Lean en wendbaar hoger onderwijs

Lean onderwijs en dienstverlening betekent onderwijs zo efficiƫnt mogelijk vorm te geven met als doel een effectieve leeromgeving te realiseren waarin de student leert, de docent dat proces ondersteunt en de dienstverlening dat allemaal faciliteert.

In deze filosofie staat het leren van onze student centraal. We focussen op de essentie, laten los wat er niet meer toe doet en versterken wat waardevol is.

Concreet gaan we terug naar de professionele kern van onze opleidingen Ć©n stomen we onze studenten klaar voor de toekomst door de integratie van onze Odiseebrede Kern (OBK): een set van futureproof vaardigheden die elke student onder de knie krijgt. 

De lerende aan zet: eigenaarschap over de eigen competentieontwikkeling

Als Odisee vormen wij hoogopgeleide professionals: de studenten staan bij ons centraal. We geven hen de nodige ondersteuning om zelf aan het stuur te zitten van hun leertraject, waarbij ze ten volle hun talenten kunnen ontdekken en ontplooien. Dit begint met een onthaaltraject zodat studenten hun academische en sociale integratie volop kunnen beleven. Daarnaast is er een leerlijn naar eigenaarschap in onze curricula voorzien. 

De lerende is natuurlijk levenslang aan zet, daarom zetten we in op flexibele leerwegen en bv. microcredentials. 

Evalueren om te leren

We zetten maximaal in op formatief handelen, waarbij studenten een zicht krijgen op de eigen sterktes en zwaktes, maar ook op de volgende stappen in hun leerproces. Feedback, maar ook feedup en feedforward staan centraal.

We zetten stappen richting geĆÆntegreerd evalueren van kennis, vaardigheden en attitudes.

Actief leren in authentieke en cocreatieve contexten

Als co-hogeschool zetten we uiteraard cocreatie centraal. Onze studenten werken samen met docenten, onderzoekers, bedrijven en organisaties om complexe maatschappelijke problemen op te lossen. Elke opleiding tekent een groeipad naar cocreatie uit, waarbij wederkerigheid en win-win centraal staat. 

We dompelen hen gradueel onder in de praktijk door actief te leren op de werkplek of in realistische simulatiecontexten. Ons werkplekleren getuigt van hoge kwaliteit. 

Ondersteunende processen

IKCO als goede praktijk

In het academiejaar 2023-2024 werd onze aanpak om het instellingsbreed kader voor curriculumopbouw (IKCO) in onze hogeschool te implementeren opgenomen in de Systeembrede Analyse (SBA) rond futureproof curricula van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Tijdens zo'n analyse worden goede praktijken in het Vlaams Hoger Onderwijslandschap gedeeld. We zijn trots dat onze aanpak met intensieve procesbegeleiding om zo innovatie te bewerkstelligen werd opgepikt. 

De lezer kan meer vinden in de interactieve publicatie of op in de PDF-versie