Inclusie: visie en beleidsdoelstellingen

De missie van Odisee is dat we een open gemeenschap zijn van studenten, onderwijs- en werkprofessionals die samen leren, onderwijs maken en onderzoek doen. Dit houdt per definitie in dat we inclusie nastreven. 

Op deze pagina lees je waarom inclusie belangrijk is voor ons en wat het voor ons betekent. Je vindt hier ook de beleidsdoelstellingen met betrekking tot inclusie.

 

93 Academy

Waarom vinden we inclusie belangrijk?

  1. Studenten, collega's en partners kunnen pas voluit participeren aan onze gemeenschap als ze zich welkom en gewaardeerd voelen. 
  2. Onderzoek in het secundair toont aan dat het diversiteitsbeleid van een school een reĆ«el verschil kan maken in de studieresultaten (Meeussen en Phalet, Multicultureel beleid op school verkleint de kloof tussen leerlingen met diverse achtergronden).
  3. We zien de diversiteit op onze campussen als een verrijking en een kans om studenten voor te bereiden om te functioneren en te cocreĆ«ren in een steeds meer diverse professionele omgeving en een geglobaliseerde wereld.  
Docent met niet-Belgische roots geeft uitleg aan 2 studenten
Inclusie als handelingsprincipe voor Odisee

Wat betekent inclusie voor ons?

Iedereen welkom en gewaardeerd

Inclusie is Ć©Ć©n van de vier belangrijke handelingsprincipes voor Odisee. Ons beleid voor inclusie is ons antwoord op de diversiteit in de maatschappij, onder onze studenten en ons personeel. We willen ervoor zorgen dat ieder zich thuis kan voelen en gewaardeerd kan voelen in onze hogeschool. Thuis voelen komt wanneer er aandacht is voor de eigenheid van elkeen. Door dialoog en ontmoeting leren we omgaan met ieders eigenheid en versterken we de sense of belonging voor collegaā€™s en studenten. 

Wat is diversiteit?

Diversiteit zien we als alle mogelijke verschillen die kunnen bestaan tussen mensen die in onze maatschappij samenleven, bijvoorbeeld op het vlak van vooropleiding, leernoden, (thuis)taal, leeftijd, tewerkstelling, werk- en levenservaring, verantwoordelijkheid voor anderen, gezinssituatie, sociale achtergrond, economische status, religie, levensbeschouwing, gender, seksuele geaardheid, huidskleur, etniciteit, nationaliteit, mogelijke beperking, breinvarianten, ā€¦  

Inclusie in ons onderwijs en in ons personeelsbeleid

Met ons onderwijs willen we kansen bieden aan een breed scala aan lerenden, en hun talenten erkennen en ondersteunen. We mikken hierbij niet alleen op instroom, maar ook op doorstroom en uitstroom, om ervoor te zorgen dat niemand onnodig uitvalt en dat onze studenten zo veel mogelijk studiesucces behalen. 

Ons instellingsbreed kader voor curriculumopbouw zegt hierover: ā€œDe opleiding tekent een curriculum uit volgens een onderwijsontwerp waarbinnen diversiteit erkend wordt en proactief, rekening houdend met noden van studenten met uiteenlopende kenmerken, voldoende differentiatie voorzien wordt zodat het onderwijs (instructie, opdrachten, informatietechnologie, materialen, infrastructuur, feedback, begeleiding, dienstverlening, evaluatieā€¦) inclusief toegankelijk is.ā€ 

Ons beleid voor inclusie richt zich niet alleen op onze studentenpopulatie, maar ook al op onze (potentiĆ«le) medewerkers en leidinggevenden.  

Een open en veilige leer- en werkomgeving

We zorgen voor een open werk-, leer- en leefomgeving waarin we integer en respectvol met elkaar omgaan en waarin we elkaar de ruimte en kans geven om open te denken, te spreken en samen te werken. We wijzen elke vorm van grensoverschrijdend gedrag af. Waar nodig spreken we elkaar hierop aan en treden we op.  

Participatie, reflectie, engagement

We hebben oog voor de noden en behoeften van onze studenten en personeelsleden en betrekken hen bij ons inclusiebeleid en de acties die hieruit voortvloeien. Als onderwijsinstelling willen we inclusie uitdragen, onder meer door ons maatschappelijk engagement. We reflecteren kritisch over ons gevoerde diversiteitsdiscours en onze mate van inclusief beleid. 

Jobstudenten gevraagd voor infodag
3 doelstellingen

Beleidsdoelstellingen

In de academiejaren '22-'23 tot en met '25-'26 is het toewerken naar inclusie Ć©Ć©n van de twee grote klemtonen in het beleid van Odisee. Hieronder vind je de overkoepelende beleidsdoelstellingen die we nastreven. 

1. We bevorderen een inclusie-mindset bij alle Odiseecollega's.

Beoogde impact: 
We vormen een open gemeenschap waar studenten en personeelsleden gewaardeerd worden om wie ze zijn. 



2. We verhogen de kansen tot doorstroom en succesvolle uitstroom van studenten.

Beoogde impact: 
We brengen zo veel mogelijk studenten tot studiesucces en op die manier tot meer kansen in de maatschappij.



3. We werken drempels in toegang, faciliteiten, infrastructuur, dienstverlening en ondersteuning resoluut weg. 

Beoogde impact: 
We hebben drempels geslecht die het studenten en collegaā€™s moeilijker maken om deel te nemen aan onderwijs / deel te zijn van onze organisatie.

docent geeft studenten uitleg over rijden met rolstoel

Standpunten

We willen niet alleen intern beleid voeren voor inclusie, maar ook het belang hiervan voor de maatschappij onderstrepen. Hieronder vind je de standpunten die we als instelling innamen. 

Het onderwijs heeft nood aan rolmodellen met een hoofddoek

Studenten die een lerarenopleiding volgen en een hoofddoek dragen geraken amper aan een stageplaats. Dat probleem kaartte Gert Naessens, clusterdirecteur Onderwijs, op 15 november '22 aan. Samen met Sofie Landuyt, zijn collega van de Arteveldehogeschool, verdedigde hij hun gezamenlijke standpunt waarbij er gepleit wordt voor meer tolerantie.

ā€˜Is het nu niet net belangrijk dat scholen de diversiteit in onze samenleving aanvaarden?ā€™, stelde Gert. ā€˜Door de hoofddoek toe te laten, creĆ«ren we a sense of belonging: gewaardeerd worden voor wie je bent.' Studente Chaimae Bentouhami bracht hierover een krachtige getuigenis.

Studenten lerarenopleiding Chaimae Bentouhami
CAMPAGNE #IKHEBHIERMIJNWERKPLEK

Hoofddoek? Geen hoofdzaak hier, maar bijzaak!

Het platform ā€˜Beyond the headscarfā€™ lanceerde  op 18 oktober '22 een campagne die bedrijven inspireert en aanzet om diversiteit en inclusie op de werkvloer te omarmen. Daarbij zetten ze de hoofddoek duidelijk in de kijker. 

Talent staat op kop, stelt de campagne. Ze roept bedrijven en organisaties op de sterktes en competenties van alle werknemers centraal stellen, want alleen de kwaliteit van het werk telt. Zo wil ze het dragen van een hoofddoek deproblematiseren in de werkomgeving.

Odisee participeerde hieraan als werkgever. Algemeen directeur Ann Verreth trad samen met drie Odisee-collega's op als Ć©Ć©n van de gezichten van de campagne.

Bezoek de campagnewebsite

Algemeen directeur Ann Verreth poseert met collega's met diverse achtergronden voor de campagne #ikhebhiermijnwerkplek