Diversiteit NetWerkt!

In dit traject onderzoeken we samen met lerarenopleiders, leraren en studenten onze eigen praktijken, ervaringen met en perspectieven op diversiteit met ondersteuning van een coach. Samenwerkend leren met deze verschillende partners komt te weinig voor. Het traject stelt voorop om (toekomstige) leraren en lerarenopleiders te versterken in het creƫren van een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg in hun onderwijspraktijk.

Looptijd
/
Financiering
Vlaamse overheid

De centrale vraag waar we mee aan de slag gingen: hoe kunnen we de samenwerking tussen basisscholen en lerarenopleidingen nog sterker maken Ć©n hoe kunnen we samen nog sterker inzetten op het realiseren van een sterke brede basiszorg. Er werden lerende netwerken ontwikkeld waarbij studenten, docenten en leerkrachten(teams) op regelmatige basis samenkwamen om een concrete praktijkvraag te onderzoeken: het geeft de mogelijkheid om vanuit de opleiding voeling te blijven houden met de realiteit in de Vlaamse basisscholen, om expertise uit te wisselen, inzichten te delen en studenten in een realistische context een onderzoeksproces te doorlopen.

Wat vind je er? Uitgewerkte materialen, voorbeelden van de verschillende trajecten en wetenschappelijke inzichten (oa implicaties voor de lerarenopleidingen).

De belangrijkste bevinding is dat er vaak weinig gemeenschappelijke taal is als het gaat over het creĆ«ren van een sterke brede basiszorg ā€“ terwijl we er in onze opleidingen en binnen basisscholen wel sterk op inzetten. We werkten een kader ā€˜brede basiszorgā€™ uit dat in samenwerking tussen basisscholen en lerarenopleidingen kan benut worden.

Momenteel gaan we met enkele inzichten van dit project aan de slag bij het begeleiden van enkele Bachelorproeven (vertrekken vanuit concrete praktijkvragen van scholen ā€“ samen met docenten, studenten, leerkrachten en het team het ontwerpproces doorlopen). We zien ook veel verbindingen met hoe er door verschillende docenten in verschillende opleidingsonderdelen reeds gewerkt wordt.

Heb je interesse om hier meer over te weten te komen? Zie je mogelijkheden om hierrond samen te werken? Twijfel niet om contact op te nemen met nick.ferbuyt@odisee.be.

Doelstelling

Dit project heeft tot doel om (toekomstige) leraren en lerarenopleiders handelingsbekwaam te maken in het creƫren van een inclusieve leeromgeving waarin een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg de focus is om diversiteit te laten floreren in de onderwijspraktijk. Werken aan een brede basiszorg en verhoogde zorg doe je echter niet alleen. Dat is de drijvende motor achter dit pilootproject ter versterking van de lerarenopleiding en de onderwijspraktijk in het basis- en secundair onderwijs.

Aanpak

Hiervoor rollen we een intensief versterkingstraject uit met de ondersteuning van een coach vanuit de principes van samen opleiden, wisselleren en diepgaande integratie van attitudes, kennis en vaardigheden. Collectief leren, kritische reflectie en uitwisselen van evidence informed inzichten en ervaringen staan hier voorop. In deze samenwerking nemen we de verschillende actoren in het professioneel continuĆ¼m mee. Elke projectpartner voorziet Ć©Ć©n coach die met drie quattroā€™s op weg gaat (Ć©Ć©n lerarenopleider, twee leerkrachten uit hetzelfde team en Ć©Ć©n student). Dit quattro zal onder begeleiding van de coach in een Community of Practice (CoP) aan de hand van enkele afgebakende (hybride) evidence informed modules aangestuurd worden. De keuze voor de modules wordt bepaald bij de start van elk jaar-traject (intake). Hier wordt de beginsituatie en leernood op vlak van omgaan met diversiteit en samenwerking in kaart gebracht. Samen met de coach wordt er een traject op maat samengesteld: dit is de combinatie van een leervraag Ć©n de koppeling met een van de modules die praktische handvaten bieden om hun leertraject te sturen. Ter verdieping en volledige integratie van de attitudes, kennis en vaardigheden met een uitrolbare impact volgt er op de CoPā€™s een intervisie voor de lerarenopleiders. Het einde van het eerste jaar-traject (aj 2021-2022) wordt gezien als een sleutelmoment waarbij inzichten uit het trajectproces worden benut als input voor bijsturingen in het tweede werkingsjaar.

Diversiteit (Net)Werkt onderzoeksproject

Met dank aan onze partners

  • UCLL
  • FOPEM
  • Schoolmakers CV
  • Universiteit Gent

Wil je meer weten over dit project?