Om dit probleem aan te pakken, willen we door een ontwikkelingsonderzoek een didactische methode maken om het proces van conceptvorming te faciliteren bij leerlingen wetenschappen uit de eerste graad van het secundair onderwijs. Omdat we het bouwen van concepten willen begeleiden, noemen we de methodiek de ‘Ideeënfabriek’. Net zoals er in een fabriek producten worden gemaakt in verschillende stappen, willen wij in het hoofd van de leerling ideeën helpen construeren. Deze methode zal een handleiding omvatten en voorbeeldleermateriaal aanbieden om aan conceptvorming te werken bij jongeren. De Ideeënfabriek wordt in verschillende onderzoekscycli ontwikkeld, uitgetest, geëvalueerd en aangepast.
Om een methodiek te ontwikkelen die bruikbaar is in onderwijs met andere culturele of materiële context, willen we onderzoeken of deze methodiek ook werkt bij onze partnerscholen in Spanje en Lesotho. Om telkens de impact van de te ontwikkelen methodiek te evalueren gaan we registreren of jongeren hierdoor beter inzicht verwerven in wetenschappelijke concepten.
De ontwikkelde methodiek en het leermateriaal willen we niet alleen via workshops, een infodag of op de onderzoekswereld en het werkveld gerichte publicaties verspreiden. We willen ze ook implementeren in het vakdidactiekonderwijs voor studenten uit de Bachelor Secundair onderwijs met wetenschappelijke onderwijsvakken en in lopende wetenschapscommunicatieprojecten.