Kleutergewijs
Kleutergewijs
In dit project willen we de onderzoekende houding van studenten kleuteronderwijs versterken door hen zeer regelmatig toegankelijke informatie over recent onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs te bezorgen en hen hierbij aan te zetten tot reflectie, innovatie en vertaling naar de praktijk.Ā Dit zal gebeuren door middel van een blog.
Op de blog zullenĀ docenten berichten postenĀ en studenten berichten lezen, reageren en aanzetten geven voor nieuwe berichten (met begeleidingsimpulsen vanuit verschillende opleidingsonderdelen). Dit modern communicatiekanaal sluit niet alleen nauw aan bij de wijze waarop kleuteronderwijzers(-in-opleiding) informatie opzoeken en verwerken, het maakt ook de lerende kracht van de lerarenopleidingen erg zichtbaar voor de studenten, ook voor de studenten uit het afstandsonderwijs. Bovendien blijft het communicatiekanaal beschikbaar, eens afgestudeerd.Ā
- Laten we kleuters bij druk en ongeconcentreerd gedrag een jaartje extra 'kleuteren'?
- Hoe kunnen we de spelbetrokkenheid bij peuters en kleuters verhogen?
- Hoe kunnen we de taalontwikkeling van de kleuters nog beter stimuleren?
Op de blogĀ KleutergewijsĀ vinden kleuterleerkrachten over deze en andere relevante themaās stof tot nadenken. Lerarenopleiders van verschillende Vlaamse hogescholen bloggen hier over onderzoek en/of innovatie in het kleuteronderwijs. Ze willen hiermee kleuterleerkrachten en studenten stimuleren om te reflecteren, te onderzoeken, en te innoveren.Ā Sinds de lancering in februari 2015 kreeg de website al 14.600 bezoekers.
Onze partners
- KHLeuven
- Thomas More