Versterken van kwaliteitsontwikkeling voor Vlaanderenbreed afstandsonderwijs

Dit Voorsprongfondsproject van de Associatie KU Leuven zoekt via de uitrol van tien pilootprojecten antwoorden op geïdentificeerde uitdagingen op vlak van afstandsonderwijs. Odisee richt zich in dit project op twee piloten: 1) ondertitelen van kennisclips en 2) examineren op afstand.

Looptijd
/
Financiering
Voorsprongfonds – Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gefinancierd door de Europese Unie
logo boost

Om de kwaliteitsontwikkeling voor het Vlaanderenbreed uitrollen van afstandsonderwijs te versterken, selecteerden de partnerinstellingen van de Associatie KU Leuven voor dit Voorsprongfondsproject 10 pilootprojecten (4 graduaatsopleidingen en 6 micro-degrees). Deze worden telkens exclusief Vlaanderenbreed aangeboden door 1 partnerinstelling van de Associatie KU Leuven. Deze exclusiviteit leidt de facto tot het rationaliseren van het opleidingsaanbod voor afstandsonderwijs én het efficiënt inzetten van ontwikkelkosten.

Een analyse van de noden die de opleidingsverantwoordelijken van de pilootprojecten opgaven om Vlaanderenbreed afstandsonderwijs op te starten, identificeerde verschillende structurele en onderwijskundige uitdagingen. Deze uitdagingen zijn nieuw.

Met dit project willen we vooral vanuit de praktijk (‘real world setting’, cf. ontwerpgericht onderzoek) een antwoord formuleren op de geïdentificeerde uitdagingen. De bekomen inzichten uit de pilootprojecten stellen we ter beschikking van andere (verwante) opleidingen en vormen mee de basis voor het verder uitwerken van een businessplan voor Vlaanderenbreed afstandsonderwijs.

Odisee richt zich in dit project op 2 piloten: 1) ondertitelen van kennisclips en 2) examineren op afstand.

Ondertitelen van kennisclips

  1. We onderzoeken de meerwaarde van het ondertitelen van kennisclips in de eigen moedertaal of een andere taal voor studenten hoger onderwijs bij een kennisclip Anatomie, onderwerp: het oor.
  2. Wij merken dat vakjargon (in dit geval medische terminologie) veel herhaald moet worden, studenten maken schrijffouten. Wij willen tegelijkertijd de studenten de kans geven om hun medische vakjargon te trainen in een andere taal ifv hun rol als meertalige communicator.
  3. We doen een literatuurstudie, voeren gesprekken met experten, maken een handleiding van het stappenplan van de volgorde van de gebruikte tools, een onderzoek bij studenten en een bevraging over het gebruik bij de studenten. De resultaten zijn heel positief. Studenten vinden de ondertiteling een grote meerwaarde. De kennis werd gedeeld in 2 workshops en opgenomen in het inclusie- en diversiteitsbeleid van de hogeschool.

Examineren op afstand

  1. We hebben een afstandstraject uitgebouwd voor de educatieve graduaatsopleiding secundair onderwijs - op maat van zij-instromers - waarbij we inzetten op maximale slaagkansen en flexibiliteit. We focussen ons in dit onderzoek op het thema ‘evaluatie’ binnen een opleiding die werkt volgens de principes van flexibel afstandsonderwijs.

  2. We nemen de volgende vraag onder de loep: Hoe kunnen we via permanente evaluatie op afstand kwaliteitsvol evalueren, met aandacht voor betrouwbaarheid en validiteit. 

  3. We leggen de scope op alternatieve vormen van evalueren en niet op welke tools (bv. apps, proctorio, …) er bestaan en je kan inzetten.   

  4. Uit een bevraging blijkt dat deze doelgroep weinig ICT-competent is (tools of technische problemen zorgen voor stress, …). We willen naar een werkbaar systeem om flexibel en betrouwbaar te evalueren op afstand. 

  5. Aan de hand van literatuurstudie, gesprekken en vragenlijst met studenten, interviews met collega’s Odisee, gesprekken met internationale online scholen komen we tot belangrijke inzichten voor elke opleiding over hoe je kan evalueren in afstandsonderwijs. 

 

Secundair onderwijs STEM

Partners