Wereldwoorden in de kleuterklas

Looptijd
/
Financiering
Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaams Fonds voor de Letteren
Onderzoeksproject

Wereldwoorden in de kleuterklas

In functie van de latere schoolloopbaan is het essentieel om al in de kleuterschool taalachterstanden van kleuters op te sporen en bij te spijkeren. In dit project willen we een Nederlandstalig voorleesprogramma ontwikkelen voor de tweede kleuterklas waarbij de kleuteronderwijzer wekelijks binnen één thema een informatief prentenboek en een verhalend prentenboek brengt en hieraan verwerkingsactiviteiten koppelt om de doelwoorden te verankeren.

De prentenboeken worden interactief voorgelezen met aandacht voor de nieuwe woordenschat. Elk prentenboek wordt tweemaal voorgelezen, telkens met andere aandachtspunten. De doelwoorden komen daarbij steeds uitgebreid aan bod. Op het einde van de week is er een gesprek over het verband tussen het informatief prentenboek en het verhalend prentenboek. 

We zullen dit voorleesprogramma gedurende vier maanden uittesten in vier Oost-Vlaamse kleuterscholen met een groot aantal kinderen met een andere thuistaal.

In het kader van dit project vond op vrijdag voormiddag 20/06/2014 een gastlezing plaats waarbij onder andere twee Amerikaanse experts kwamen spreken over taalstimulering in het kleuteronderwijs. 

taalontwikkeling

Wil je meer weten over dit project?