Kaatje Klank: Werken met letters en klanken in de volledige kleuterschool Aanbod op maat

Wil je meer weten over hoe je met klanken en letters aan de slag kan van de eerste tot en met de derde kleuterklas?

Wil je weten waarom klankbewustzijn, letterkennis en doe-alsof schrijven zo belangrijk zijn in de kleuterklas, en wat de rol van articulatie en executieve functies hierbij is?

Vraag je je af hoe je klanken en letters speels en boeiend kan aanbrengen? Hoe kan je alle kleuters op hun niveau motiveren en stimuleren, in het bijzonder kleuters met een verhoogd risico op latere leesproblemen?

Wil je te weten komen hoe je, samen met jouw collega’s van het eerste leerjaar, de overgang van voorbereidend naar aanvankelijk lezen en schrijven zo vlot mogelijk kan laten verlopen?

En: wil je kennismaken met de lieveling van de kleuters, de handpop Kaatje Klank?

Dan is deze navorming over 'Kaatje Klank' iets voor jou!

Deze opleiding voor volwassenen maakt deel uit van Odisee Continue, hét aanbod voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.

Kaatje klank op maat - Continue

Iets voor jou?

De navorming is bestemd voor kleuteronderwijzers (van eerste tot derde kleuterklas), zorgondersteuners, zorgcoördinatoren, directies en leerkrachten van het eerste leerjaar. Ook schoolnabije medewerkers (pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, andere onderwijsondersteunende diensten) zijn welkom!

Onderzoeksproject Klank Klaar

De taaleducatieve en methode-onafhankelijke didactiek 'Kaatje Klank' stimuleert op een speelse en doelgerichte manier de voorbereidende technische leesvaardigheden van kleuters. Samen met Kaatje Klank en haar vriendjes, beleven de kleuters allerlei spannende klank- en letteravonturen en oefenen ze speels én de klankletterkoppeling én die auditieve klankbewustzijnsvaardigheden die van belang zijn om te leren lezen.

Kaatje Klank hanteert een systematische aanpak, met een leerlijn van de eerste tot de derde kleuterklas.

Ze houdt bovendien rekening met de belangrijke rol die articulatie en executieve functies in deze eerste stapjes in het leesproces spelen. 

Kaatje Klank werd uitgewerkt en uitgetest in diverse klascontexten in het kader van de PWO-onderzoeksprojecten ‘Spreken verfijnen in de kleuterklas1’ en ‘Klank Klaar voor de leesstart2’, gefinancierd door Odisee en in samenwerking met KU Leuven, VUB  en Onderwijscentrum Brussel.

De onderzoeksprojecten maken deel uit van het Onderzoekscentrum De Taalbouwers van Odisee.

Programma

Tijdens de navorming verkennen we met een kookmetafoor de wetenschappelijke achtergrond en de didactische principes die aan de grondslag liggen van Kaatje Klank. We krijgen inzicht in de meest effectieve activiteiten om aan klankbewustzijn en andere voorbereidende technische leesvaardigheden te werken én bekwamen ons ook in het stapsgewijs begeleiden van deze activiteiten. We besteden hierbij speciale aandacht aan de begeleiding van kleuters met een verhoogd risico op leesproblemen.

 

 

Kaatje Klank - Aanbod op maat

Aanbod op maat

Je kan kiezen uit 2 mogelijkheden:

  • Navorming van een halve dag (3 uur)
  • Navorming van 1 dag (op verplaatsing of online (provincie Limburg))

Navorming van een halve dag (3 uur)

Online

Bij verplaatsing naar de school wordt de reistijd in rekening gebracht.

De deelnemers:

  • komen te weten wat klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven inhouden en waarom deze belangrijk zijn voor de latere leesvaardigheden;
  • krijgen inspiratie om rond klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en spontaan schrijven te werken in het kleuteronderwijs.
  • maken kort kennis met de didactiek, de website en de materialen rond handpop Kaatje Klank en de kindvriendelijke avonturen die ze beleeft.

Navorming van 1 dag (op verplaatsing of online (provincie Limburg))

 

Bij verplaatsing naar de school wordt de reistijd in rekening gebracht.

De deelnemers:

  • omen te weten wat klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven zijn en waarom deze belangrijk zijn;
  • krijgen inzicht in de leerlijn ‘voorbereidende technische leesvaardigheden’ van de jongste tot de oudste kleuters.
  • ontdekken welke klankbewustzijnstaakjes ertoe doen in het kleuteronderwijs;
  • krijgen inspiratie en materialen om rond klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven te werken in het kleuteronderwijs;
  • leren hoe ze kleuters stapsgewijs en doelgericht kunnen begeleiden tijdens klank- en letteractiviteiten;
  • maken uitgebreid kennis met de didactiek, de website en de materialen rond handpop Kaatje Klank en de kindvriendelijke avonturen die ze beleeft.
Kaatje

Praktische info op een rijtje

  • Docenten

    Marlies Algoet is onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Brussel & Aalst). Zij maakt handleidingen voor kleuter, lager en secundair onderwijs. Zij is coördinator van het Postgraduaat Leescoach en coacht leraars en scholen in het opstellen van een leesbeleidsplan. Zij is gek op het schrijven van gedichten, verhalen en poppenspelen.

    Evelien Gheeraert is sinds 2019 taaldocent – praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding ‘bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs’, ‘bachelor in het onderwijs: lager onderwijs (via werkplekleren)’ (Hogeschool Odisee, campus Brussel). Evelien werkte van 2006 – 2019 als onderwijsondersteuner voor Onderwijscentrum Brussel en deed zo veel praktijkervaring in de kleuterklas en het eerste leerjaar op. Het goed (voorbereiden op het) leren lezen van kinderen is voor Evelien een heel boeiende uitdaging.

    Lieve Van Severen is sinds 2012 onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Zij is doctor in de taalkunde (UA - onderzoeksgroep CLiPS), behaalde een master in de logopedische en audiologische wetenschappen (UGent) en heeft een diploma van leraar (CVO Panta Rhei - de Avondschool, Gent).

  • Hoe pakken we het aan?

    Voor groepen tot 25 deelnemers voorzien we in één lesgever. Voor groepen met meer dan 25 deelnemers voorzien we twee lesgevers.

    Voor de workshop is een groot lokaal nodig, waarbij de banken in een U-vorm staan. We maken graag gebruik van een beamer met groot scherm, geluidsboxen, een krijt- of whiteboard met krijtjes/stiften.

     

    De inspiratiematerialen bekijken we in groepjes van 4 à 5 deelnemers. Hiervoor hebben we 5 ‘eilandjes’ met tafels nodig. Dit mag in hetzelfde lokaal achteraan, maar het materiaal kan ook in een ander lokaal worden uitgestald.

    Om de materialen van de auto van de lesgevers tot het lokaal te transporteren, doen we graag een beroep op een duw- of steekkarretje (of een paar helpende handen).

    We zijn graag 30 minuten voor de aanvang van de workshop aanwezig om de materialen klaar te zetten.

  • Ook mogelijk in open aanbod!

    De vorming 'Kaatje Klank' kan je ook volgen in open aanbod. Ontdek hier de lesdata.

DAT IS LEVENSLANG LEREN

Meer opleidingen op Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. 

  • Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en workshops, en langere trajecten als postgraduaten.
  • Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden.
  • Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.
  • Continue bundelt alle opleidingen levenslang leren van KU Leuven, LUCA School of Arts, hogescholen Odisee, Thomas More, UCLL en VIVES.
  • Bekijk het grootste aanbod vervolgopleidingen van Vlaanderen en Brussel op Continue.be!
Continue, dat is levenslang leren