Active reviewing

Ben je op zoek naar minder 'talige' vormen om een groep mensen met elkaar te laten communiceren, naar manieren om het gesprek op gang te helpen? 
Sta je open voor ervaringen en kennis van anderen? 
Ga je graag actief en creatief in groep aan de slag?  

Dan is de navorming ‘Active Reviewing’ zeker iets voor jou!

Maar... active reviewing, wat is dat?
Maak kennis met ACTIEVE, CREATIEVE en vooral LEUKE manieren om mensen vanuit hun eigen ervaring met elkaar in gesprek te brengen!

Active reviewing
Active reviewing

Iets voor jou?

Iedereen die met kinderen, jongeren, jongvolwassenen of volwassenen werkt.

Programma

In de vorming Active Reviewing maak je kennis met een methodiek die mensen actief aanzet tot reflecteren. Je maakt kennis met verschillende reviewwerkvormen waar actie en creativiteit centraal staan. Je ervaart ze aan den lijve en ziet hoe interventies van de begeleider tot een verrijkt resultaat leiden. Je gaat in de sessies zelf aan de slag met aangereikt en eventueel eigen materiaal.

In de vorming is de toepassing van Active reviewing gericht op groepen. Leren in groep heeft een meerwaarde. Mensen groeien doorheen interactie met elkaar. Active reviewing is dan ook onlosmakelijk verbonden met groepsprocessen die zich ontwikkelen. Dit sluit echter de toepassing van Active Reviewing in individuele leerprocessen niet uit.

Aanpak

Als deelnemer krijg je aan de hand van groepsopdrachten activiteiten aangeboden, gevolgd door Active Review werkvormen. De werkvormen worden besproken op metaniveau en er worden linken gelegd naar jouw praktijkcontext. De tweede dag krijg je de kans om met de andere deelnemers zelf aan de slag te gaan. Je kan op basis van jouw eigen praktijkcontext een activiteit aanbieden en Active Review werkvormen uitproberen.

Roger Greenaway tracht met dit concept het gesprek net zo leuk te maken als de activiteit zelf. Active reviewing is een actieve, speelse manier van terug- of vooruitblikken op activiteiten waarbij elke deelnemer geactiveerd wordt tot het uitwisselen van zijn/haar beleving, van het delen van zijn/haar ervaring. Het ontwikkelen van een positieve groepssfeer, empowerment, creatieve werkvormen, het versterken van het bewustzijn van deelnemers en het niet vastleggen van het beoogde leerresultaat zijn belangrijke bouwstenen van deze methode.

Docenten

Philip De Zommers is docent in de opleiding Orthopedagogie aan Odisee Hogeschool en buitensport-educator.

Liza Lauwers (Nature) is outdoor trainer en begeleidster van ervaringsgerichte programma’s voor uiteenlopende (doel)groepen.

Active reviewing 4

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Deze navorming is echt iets voor mij!

Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is die je zoekt? Schrijf je dan vlug in via onderstaande link.

Jongen - Gele muts