Diversi-Date: In dialoog met leerlingen, studenten en hun begeleiders

Niet elke jongere is een open boek. Zo hebben ze een eigen blik op de samenleving en vertelt de ene leerling al meer dan de andere. Maar wist je dat ze ook elk een samensmelting van o.a. motivaties, talenten en interesses over de samenleving en haar sociale relaties weerspiegelen?

Diversi-Date brengt leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs, hogeschoolstudenten en hun begeleiders samen

  • in een respectvolle sociale context; 
  • om uitwisseling te faciliteren over wereldbeelden en identiteit, burgerlijke competenties en veerkracht te vergroten en sociale inclusie te bevorderen in een superdiverse samenleving;
  • door middel van creatieve en artistieke methoden.

ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹Het Kenniscentrum Gezinswetenschappen werkt sinds september 2016 aan het project Diversi-Date. Tijdens de jaarlijkse Diversi-Datedag, krijgen een honderdtal jongeren uit het Brussels en Vlaams secundair onderwijs (derde graad) de kans hierover met elkaar uit te wisselen. Ze worden uitgenodigd op de Odisee hogeschool in Schaarbeek voor een dag vol creatieve workshops en dialoog.

Het doel? Jongeren van 15 tot 17 jaar en hun leerkrachten op een creatieve en ervaringsgerichte manier met elkaar in gesprek laten gaan over identiteit, relaties, levensstijl en levensbeschouwing. Door het gebruik van creatieve methoden reiken we hen verschillende ideeĆ«n tot open communicatie aan.

DD website
Looptijd
/
Financiering
Met steun van Erasmus+

Aan de slag

Informatie bij het project

Doelstelling en resultaten

In de eerste plaats: tolerantie, openheid, respect en zelfvertrouwen bij jongeren stimuleren. De belangrijkste doelgroep van Diversi-Date zijn jongeren tussen 15 en 24 jaar oud.

We beogen een veilige context te creĆ«ren waarbinnen jongeren een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen. Zo leren ze handelen met respect voor de ander en de brede samenleving. Daarnaast willen we jongeren empoweren en veerkrachtig maken. Met elkaar in dialoog gaan, is een manier om hun (en onze) horizonten te verbreden. Ze horen het verhaal van anderen, leren te nuanceren, kritisch te redeneren en hun mening te formuleren met respect voor anderen. Zo ontwikkelen ze een eigen visie op de wereld, die mede gevormd wordt door de sociale interactie. 

Diversi-Date kan tevens de drempel tot het hoger onderwijs verlagen. Leerlingen uit TSO-richtingen zetten bijv. minder makkelijk de stap naar het hoger onderwijs. Diversi-Date biedt een speelse kennismaking met het reilen en zeilen op een hogeschoolcampus. De opleiding Gezinswetenschappen, waarvan de tweedejaarsstudenten hen onthalen, sluit goed aan bij de deelnemende studierichtingen (o.a. Sociaal-Technische en Gezondheids- en Welzijnswetenschappen, Humane Wetenschappen...).

DD leerlingen

Methode

Een honderdtal jongeren uit het Brussels en Vlaams secundair onderwijs (derde graad) worden elk jaar uitgenodigd op de dialoogdag Diversi-Date. We creĆ«ren een veilige context en gaan op een creatieve manier met elkaar in verbinding. Thema's die aan bod komen: identiteit, relaties, levensstijl en hun visie op de wereld.

De leerlingen worden begeleid door onze tweedejaarsstudenten Gezinswetenschappen. Het is een dag voor Ć©n door jongeren. Volwassenen hebben een faciliterende rol. De jongeren bepalen zelf de invulling van de dag.

We kiezen bewust niet voor klassieke gespreksmethodieken, maar faciliteren dialoog met creatieve methodieken, zoals verhalen vertellen, rollenspellen, acteren en beeldende kunst. Deze methoden helpen een veilige ruimte te creĆ«ren. Jongeren kunnen zo gedachten en emoties uitdrukken die moeilijk mondeling te verwoorden zijn. Deze methoden kunnen barriĆØres doorbreken en empathie bevorderen. Ze werken drempelverlagend.

Het project wil dialoog tussen jongeren stimuleren. In de eerste plaats op de ontmoetingsdag zelf, maar ook daarna. Daarom krijgen de leerkrachten van de betrokken leerlingen op dezelfde dag een workshop over diversiteit in de klas en tijd om hierover met elkaar uit te wisselen. 

DD 1

Enkele impressies

In het tijdschrift Tertio verscheen op 27 juni 2018 een artikel ā€˜Brusselse en Vlaamse jongeren in dialoog over diversiteitā€™, waaraan Alexandre Reynders bijdroeg.

Onze reporters brachten de editie van 2022 op een fijne manier in beeld:

  • Bekijk hier een samenvatting van de dag;
  • Een vlog van de dag om nog even bij na te genieten, vind je hier

Het Europese project werd verschillende keren in de kijker gezet via onze eigen socialemediapagina's 

De Bagagedrager, Ć©Ć©n van de Nederlandse creatieve partners, wijdde een aantal blogberichten op hun website aan het project.

 

 

Tattoo
Informatie aanvragen

Meer informatie? Neem je graag deel aan Diversi-Date?

Met steun van Erasmus+ en in samenwerking met:

  • Pimento
  • Piazza
  • TA Jette
  • Saxion
  • Live your story
  • De Bagagedrager
  • Turku
  • Epos
  • Logo ERASMUS