Effectief aanvankelijk lees- en schrijfonderwijs in het eerste leerjaar
Nadat de kinderen proefden van klanken en letters in de kleuterschool leren ze in het eerste leerjaar de code kraken: zelf letters, woorden, zinnen en boeiende teksten lezen en schrijven. Een nieuwe wereld gaat open. Een sterke leesaanpak in het eerste leerjaar loont voor alle kinderen, maar zeker voor risicolezers.
Hoe kan je de overgang van voorbereidend naar aanvankelijk lezen en schrijven zo vlot mogelijk laten verlopen?
Welke activiteiten, spelletjes en tussendoortjes zijn effectief én efficiënt?
Hoe kan je van bij de start van het eerste leerjaar inzetten op functioneel schrijven?
Hoe kan je risicolezers gericht ondersteunen?
Wil je daarnaast profiteren van de unieke kans om ervaringen en good practices te delen met andere (zorg)leerkrachten van het eerste leerjaar?
Dan is deze opleiding écht iets voor jou! Welkom!
Iets voor jou?
(Zorg)leerkrachten eerste leerjaar (of eerste graad).
Programma
Dag 1
Op dag 1 leer hoe je de overgang van voorbereidend naar aanvankelijk leesonderwijs zo vlot mogelijk kan laten verlopen. Je maakt kennis met 10 meteen in de praktijk toepasbare principes effectief en efficiënt aanvankelijk leesonderwijs. Je leert welke activiteiten, spelletjes en tussendoortjes interessant zijn om het aanvankelijk lezen te stimuleren. Er is aandacht voor de gerichte ondersteuning van risicolezers. Daarnaast word je geïnspireerd om van bij de start van het eerste leerjaar in te zetten op functioneel schrijven.
Na dag 1 ga je in jouw klaspraktijk aan de slag met de aangereikte tips en tricks. Je maakt een opname en/of fotomateriaal van de activiteiten in je eigen klaspraktijk.
Dag 2
Op dag 2 reflecteer je met behulp van de docent en de andere deelnemers over je ervaringen in je klaspraktijk.
Daarnaast leer je op welke manier je feedback kan geven op de schrijfsels van aanvankelijke schrijvers.
Docent
Evelien Gheeraert is sinds 2019 taaldocent – praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding ‘bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs’, ‘bachelor in het onderwijs: lager onderwijs (via werkplekleren)’ (Hogeschool Odisee, campus Brussel). Evelien werkte van 2006 – 2019 als onderwijsondersteuner voor Onderwijscentrum Brussel en deed zo veel praktijkervaring in de kleuterklas en het eerste leerjaar op. Het goed (voorbereiden op het) leren lezen van kinderen is voor Evelien een heel boeiende uitdaging.
De Taalbouwers
De Taalbouwers voeren praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De onderzoeksprojecten focussen zowel op mondelinge als schriftelijke taalvaardigheid. We analyseren de huidige praktijk, ontwerpen instrumenten en methodieken en streven een diepgaand inzicht na in de voorwaarden die leiden tot een succesvolle professionalisering
Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. de opleiding.
Contacteer ons!
Heb je nog een vraag m.b.t. de opleiding of wens je te spreken met de programmacoördinator?
Neem dan vlug contact op!
Overtuigd? Of wens je graag op de hoogte gehouden te worden?
Deze navorming is echt iets voor mij!
Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is die je zoekt? Dan kan je meteen inschrijven!
Blijf je graag op de hoogte van ons vormingsaanbod?
Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!